Изкуственият интелект - играчка с механизъм, който не можем да спрем

Изкуственият интелект - играчка с механизъм, който не можем да спрем

null
Pexels.com
null
"Дневник" публикува текста на Зорница Христова, която бе потърсена за коментар по темата за изкуствения интелект, ефектът му върху децата и образователната система
Светът се променя - много по-бързо, отколкото очакваме.
Като цяло се променя в посоките, които сме успели да си въобразим. И в посоките, в които сме го тласнали.
Той е функция на нашата, човешката природа. И това не е добре.
Изкуственият интелект е инструмент, нежива материя. Той само усилва и довежда докрай това, което му е зададено. Картините, които "създава" всъщност са ремикс от картини, създадени от хора. И харесани от други хора. Музиката му е на базата на друга музика. Текстовете - на база други текстове, създадени от хора.
Доскоро беше много ясно кое е направено от жив човек и кое - не. Снимките имаха по шест пръста. Автоматичният превод бълваше глупотевини. Бъговете все още позволяват да познаем коя новина е компилирана механично и коя - не. Ако внимаваме, а ние не внимаваме.
Но със скоростта, с която се развиват технологиите, тези грапавини реално скоро ще се изгладят. Впрочем още преди 3-4 години имаше новина за учени, които са изключили самообучаващ се изкуствен интелект, защото учел страховито бързо.
Но и да не е така. В момента се влагат адски много средства в развитието на тази технология. За колко време смятате, че снимките с по шест пръста ще отидат в миналото?
Но и преди това да се случи, пак има за какво да се безпокоим.
Дори да е несъвършено, автоматичното изпълнение на различни дейности често бива предпочитано от бизнесите, защото е безплатно. Или поне мнооого по-евтино от наемането на хора (които имат и трудови права). Искате да илюстрирате готварската си книга? Защо да наемате отличен фотограф, който да заснеме рецептите ви, като може изобщо да не готвите, а да поръчате на изкуствения интелект да ги генерира? При това според вкуса на пазара. Ето ви един безработен фотограф.
Произведеният по този начин продукт ще е по-евтин. Ако пазарът се наводни с такива варианти, то културният продукт, създаден от хора, ще стане бутиков, скъп. Нишов, като ръчно бродираните рокли. Ще генерира малка печалба, малко хора ще могат да се изхранват така. По принцип хуманитаристиката и изкуствата имат славата на не особено практичен избор за образование. Дали сега няма да стане самоубийствен? Какви ще са последствията от това?
Същото ще се отнася в голяма степен за много други професии. Те няма да изчезнат, но ролята на човека (на първо време) все повече ще се превърне в "надзирател на машините". Така, както един преводач за Европейската комисия предимно редактира доста добрия машинен превод (в огромни количества).
Представете си лекар, който трябва да администрира огромните потоци информация, като въведе симптомите ви в системата и види на кои текущи епидемии съответстват те, какви са процентите повлияване от този или онзи медикамент и при добро стечение на обстоятелствата коригира евентуалния технически бъг, за да не се превърне във физически такъв.
Какво ще означава преквалифицирането на много специалисти в "администратори"? Дали това няма да доведе до загуба на компетенции? Атрофиране на определени умения, липса на необходимост от предаването им на следващите поколения? И сега мнозина казват "защо да уча математика, нали има калкулатори".
За какво ще кажем "защо да го уча, нали има изкуствен интелект?" Кои области от човешкото познание ще забравим?
Досега човекът прехвърляше на машините изпълнителски дейности. Сега обаче започва да им прехвърля дейности, свързани с контрола. Интелектът прави това, нали? Говори се за използване на изкуствен интелект дори за самите управленски дейности, например управление на компании. Ако на първо време работи като бизнес модел, може да стане и мода. Какво ще следва от това? А ако се прехвърли този модел в обществената сфера?
Всичко това изобщо не включва размисли на тема "самообучаващ се изкуствен интелект". Дотук разглеждаме само варианта, в който той прави каквото му е зададено от човека.
Само че човекът е способен да прехвърли обучението на изкуствения интелект върху самия изкуствен интелект, защото и това се получава по-ефикасно.
Тогава имаме непредсказуем резултат. И той ще контролира все повече сфери от живота ни.
И преди някой да ми каже "гледала си много филми", ще завърша със стачката в Холивуд. Причината за нея беше все по-голямата вероятност да гледате филм, чийто сценарий поне частично е писан от изкуствен интелект. А актьорите във филма могат да са изкуствено генерирани. Тези в главните роли вероятно по-рядко (макар че ей на, Джеймс Дийн ще бъде посмъртно "нает"), но статистите и по-второстепенните персонажи - съвсем редовно. Което не само означава катастрофа за работещите в индустрията. То означава и радикална промяна в естеството на това, което гледаме, в презумпцията за "игрално кино".
Означава и радикална промяна в документалните кадри.
Особено във времена на войни знаем как една новина може да преобърне мнението на световната общественост, да накара дадена страна да се включи или да не се включи в определен конфликт.
А когато тази новина е фалшива? Когато е генерирана с помощта на изкуствен интелект?
След като може Харисън Форд да тича по покрива на влак, подмладен с 40 години, защо да не може да видим всеки да прави всичко? И съзнанието, че това е възможно, няма ли пък да парализира способността ни да имаме морална реакция на нещо, което не се случва пред очите ни?
Много бих искала да греша и изкуственият интелект да е само забавна играчка, с която да си побъбрите (за себе си, както най-често виждам да правят познатите ми) или да си генерирате собствена снимка с поизтрити бръчки и романтичен костюм. Боя се обаче, че тази играчка има механизъм и не можем да го спрем.