Електромобили от Китай към Европа

"Гласът на "Капитал" e седмичен подкаст, в който журналистите разказват интересна история от седмицата в дълбочина, с контекст и анализ и в който търсят мнения от експерти от света на политиката, икономиката или бизнеса за важните въпроси на нашето време.
Още от 2022 г. Китай е най-големият производител на електромобили, като само за последното тримесечие на 2023 г. китайската фирма BYD изпревари Tesla по брой продадени автомобили. Към момента това се случва с голямо съдействие от страна на държавата под формата на субсидии за производителите. Преориентирането на западните компании към автомобили, задвижвани изцяло от батерии, става бавно и към момента изглежда, че изостават в надпреварата.
На този етап китайските електромобили са навсякъде в държавата, като целта е да навлязат ударно и на европейския и американския пазар. Те ще се конкурират с местните компании на база цена и бързина на производство, но вероятно ще срещнат имиджово затруднение при потребители, лоялни към познати европейски брандове. Разрастването на производството на китайски електромобили и желанието за бърза експанзия може да доведат и до отварянето на нови заводи в Европа.
Българските потребители към момента проявяват слаб интерес към електромобилите. През миналата година са продадени малко над 2500 нови коли на ток. От тях едва около 30 са китайски, като най-продаваната е ван (Maxus EV80).
Какво ще се случи с пазара на електрически автомобили и как може България да се възползва от засиленото производство, разговаряме с редакторите в "Капитал" Кирил Кирчев и Константин Николов.
В епизода ще чуете още:
- Как ще се конкурират китайските и европейските производители на електромобили?
- Къде е България на картата на производство им?
- Какво се случва с батериите на колите след края на живота им?
Цялата тема на тазседмичния брой на "Капитал" може да прочетете тук.