Ахилесовата пета на китайските тролове

Ахилесовата пета на китайските тролове

Всяка умишлена манипулация в дълъг период от време може да бъде коригирана от голям брой истински потребители.
unsplash.com/
Всяка умишлена манипулация в дълъг период от време може да бъде коригирана от голям брой истински потребители.
Китайските мрежи са слабо познати в България и по света, като основната причина за това си остава езиковата бариера. Но пък "легендите" за контрола в тях са достигнали дори до нас. Всички сме чували за прословутият китайски социален рейтинг, затворената интернет система в държавата и пълната информация за IP адресите на потребителите. Наричам ги "легенди", защото те не отразяват реалността и защото служат основно в полза на пропагандата на тази държава.
Структурата на китайския език е такава, че той трудно може да бъде цензуриран. Произношението на много от думите е почти еднакво, но може да означава съвсем различни неща. Същото е и със самите йероглифи - комбинацията от тях означава едно, а отделно те може да означават нещо съвсем друго. Тази особеност на езика умело се използва в китайската символика още от древността.
Двусмислието в говоренето и писането е толкова силно, че дори има състезания по съставяне на шеги на тази основа. Един от прякорите на Си Дзин Пин е Мечо Пух и за използването му има заплаха от смъртно наказание. Ако някой иска да напише съобщение дори през личния си затворен чат на приятел с думите Мечо Пух, то просто няма да пристигне. Въпреки това забраните могат да бъдат преодолени, ако потребителят има добри литературни познания.
Защо е добре да познаваме как работят социалните мрежи в Китай и как пишат държавните тролове?
Азия е горещата точка в момента, а китайските тролове манипулират общественото мнение по света, както направиха при нападението на "Хамас" в Израел. Тази седмица китайските тролове направиха атака на корейците в You Tube, и то чрез специален софтуер, което е сигурен признак, че ще последват още такива атаки и към други държави при конфликт в Азия между Китай и Тайван. Познаването на работата на китайските мрежи и техните слабости, може да се превърнат в съществено предимство при бъдещи атаки.
Рейтингът в интернет зависи от положителните коментари в социалните мрежи. В Китай те са ограничени по отношение на брой символи. Самите мрежи се контролират изцяло от властта, като най-популярната Weibo и най-популярният месинджър Wechat са собственост по непотвърдени данни на самия Си Дзинпин. Това означава, че троловете са на директно подчинение на самата партия, а според някои анализатори - на президента поради манията му за контрол.
Важна е една особеност. Китай е първи по брой потребители в интернет и там действа законът за големите числа - принцип в теорията на вероятностите, по силата на който при дадени общи условия съвместното действие на случайни фактори води до слабо зависещ от случайността резултат. Тоест всяка умишлена манипулация в дълъг период от време може да бъде коригирана от голям брой истински потребители.
Особеностите на езика и законът за големите числа изключително затрудняват работата на троловете в мрежите. You Tube все още е със свободен достъп в Китай и така много лесно може да проникне информация във вътрешните мрежи и въпреки, че "Тик ток" е забранен и има аналог под формата на Duiyin, в тази мрежа има множество азиатски потребители и американски китайци, които имат профили и също успяват да пренесат информацията навътре.
Поради тези причини китайските мрежи са силно уязвими към лидерите на мнение - хора, които пишат от истински профили, имат езикови познания, пишат аргументирано и не се страхуват от дълги дискусии. Всъщност дългите дискусии и правилните кратки послания са точно ахилесовата пета на китайските мрежи.
Китайските тролове са свикнали да нападат неудобния коментар бързо, с множество противоречащи коментари един след друг, за да се внуши недоволство на мнозинството и човекът, оставил коментара, да се почувства изолиран. В Китай все още се вярва, че публичното порицание и внушаването, че мнението е изолиран случай, би трябвало да доведе до прекратяване на дискусията. В рейтинга на самите събития и хора в мрежите се включва брой положителни коментари и затова с "потушаването" на дискусията се предполага, че написаният коментар няма да повлияе на издигането на подходящ хаштаг във Weibo. Но дългите и внимателно написани дискусии, без очевиден повод за блокиране, правят тази китайска система за контрол практически неефективна.
Китайската икономика също е ориентирана върху този модел на социалния рейтинг. Компании, които нямат физически магазини и продават изцяло в интернет, се популяризират със създаване на групи по интереси в китайските мрежи, където хората обсъждат общи теми, информират се за промоции, купони и фен срещи. Тези групи са също силно зависими от положителните коментари в тях и съвсем естествено се контролират от самите компании, макар и скрити зад профили на случайни хора. Ето защо упоритото писане на аргументирани коментари дори в подобни групи, дори само от един човек в дълга дискусия, прави оценката на тази компания в рейтингите на доверие изключително уязвима.
Системата може да бъде "пробита". Случаят с протестите в Гуангджу по повод ковид ограниченията показаха, че контролът на информацията не може да бъде пълен дори при затворен интернет, цензурирани мрежи и огромни репресии. И ако там протестът се изрази в публикуване на празна бяла страница, то съвсем скоро може да наблюдаваме повече опити за изразяване на обективно мнение, което е написано по начин, по който не може да бъде цензурирано. Колкото повече режимът затяга репресиите, толкова повече ще бъдат и опитите системата за контрол да бъде заобиколена.