Всеки управляващ си търси удобни съдии, но не всеки закон му позволява да си ги избере

Всеки управляващ си търси удобни съдии, но не всеки закон му позволява да си ги избере

Дали създадените от Съвета на Европа процедурни гаранции са достатъчно ефективни за предотвратяването на политическото влияние при избора на съдии?
Дали създадените от Съвета на Европа процедурни гаранции са достатъчно ефективни за предотвратяването на политическото влияние при избора на съдии?
В последните седмици българското общество наблюдаваше избора на съдии, от които се очаква да се произнасят по оплаквания за нарушени от властите техни права в Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ) и в Конституционния съд на Република България.
Подобно на изискванията на Конституцията за съдии в Конституционнния съд, Конвенцията за правата на човека изисква съдиите в Европейския съд в Страсбург "да притежават високи морални качества и да отговарят или на изискванията, необходими за заемане на висши съдебни длъжности, или да имат призната компетентност в областта на правата на човека".
За да избегне номинацията на неподходящи кандидати, Съветът на Европа изисква провеждането на националната процедура, чиято прозрачност и справедливост се проверява заедно с качествата на номинираните. За да се избегне впечатление за предпочитания, правителството следва да посочи имената на номинираните трима кандидати по азбучен ред.
Познанието по българския закон и практика беше един от критериите за оценка на кандидатите от комисията в българската процедура. Той е свързан с професионалния опит на кандидатите за високи съдебни позиции. Както българската Конституция, така и конвенцията изискват съдиите на такива позиции да отговарят на изискванията за заемане на висши съдебни длъжности.
Опитът и познаването на националния закон са необходими за изпълнението на функциите на националния съдия в ЕСПЧ при разглеждането на жалби срещу България, в които той участва задължително. Негова задача в тези дела е да запознае колегите си със съдържанието на националния закон и практика, както и с наличието на национални средства за защита срещу твърдените нарушения. Доброто познаване на националния закон и практика позволяват на националния съдия и да прецени необходимостта от приоритетно разглеждане на жалби, които се отнасят до системни, или структурни проблеми. Такива проблеми могат да доведат да множество повторяеми оплаквания и претоварване на съда, което би засегнало ефективността на работата на съда. Разбира се, "признатата компетентност" и експертните познания на специалисти по международно право в областта на правата на човека също допринася за ефективността на съда.
Макар да се нарича "национален", избраният по отношение на една държава съдия не я представлява пред съда. Конвенцията изисква от съдиите да осъществяват функциите си в лично качество, което предполага независимост и безпристрастност, каквито се очакват от всички съдии по света.
След години, в които изборът на "национален съдия" нерядко е бил съобразяван с предпочитанията на съответната държава, Съветът на Европа създаде допълнителни собствени процедури за предотвратяването на тази практика.
Комитетът на министрите учреди Съвещателен панел - орган, в който има мнозинство от бивши съдии от ЕСПЧ. Той оценява конфиденциално съответствието на качествата на номинираните от правителствата кандидати с изискванията на Конвенцията, може да изисква допълнителна информация за тях и да препоръча на съответното правителство да замени някой от тримата номинирани кандидати с резервен кандидат. Неговите препоръки не са задължителни за правителствата.
В годишните си публични доклади този съвещателен орган посочва, че преценката му за личните и морални качества на кандидатите е затруднена. Без да се среща лично с тях, той може само да предполага наличието им, а преценката се основа на предоставената от правителствата официална информация и биографиите на кандидатите.
"Качества като почтеност, чувство за отговорност, смелост, достойнство, старание, честност, годност за взимане на самостоятелни решения, уважение към другите и чисто съдебно минало, са между ключовите компоненти на изискването за високи морални качества, както (очевидно), са и независимостта и безпристрастието...
Само по себе си активното участие в политиката на национално ниво не съставлява автоматично основание за дисквалифициране на кандидат поради индикация за липсата на изискваните за съдиите независимост и безпристрастие."
Препоръката на този орган се предоставя конфиденциално на Комитета по избор на съдии към Парламентарната асамблея, който извършва следващата преценка на кандидатите от страна на Съвета на Европа. Този комитет е съставен от юристи - членове на Асамблеята, и й представя своите препоръки след изслушване на мнението на представител на Съвещателния панел и на самите кандидати.
Парламентарната асамблея е съставена от делегати от националните парламенти и нейният избор е окончателен, независимо дали съответства на изискванията на Конвенцията за качествата на бъдещия съдия, на мнението на Панела, или на класирането на кандидатите в проведената национална процедура за тяхната номинация. Известно е, че Парламентарната асамблея не се съобрази с препоръката на Комитета при избора на съдия по отношение на България и тя не е задължена да се съобразява нито с препоръките на Комитета по избора на съдиите, нито с изразената подкрепа от политически партии, юридическата общност, или неправителствени организации, изразени в процеса на преценката на кандидатите на който и да е етап от сложната многоетапна процедура.
Какви качества ще разгърнат избраните съдии при изпълнението на бъдещите си функции е тема, свързана с принципа, че "установяването и поддържането на репутацията на всеки съд до голяма степен зависи от качествата и опитността на съдиите в него".
Тази тема е различна от въпроса дали нарочно създадените от Съвета на Европа процедурни гаранции са достатъчно ефективни за предотвратяването на политическото влияние при избора на съдии на високи позиции и дали те са годни и достатъчни, за да възпрат евентуалното произволно упражняване на политическа воля при такъв избор. Този въпрос с още по-голяма сила се отнася до установените в закона критерии и процедури за избора на съдии на високи позиции в България и тяхното спазване.