Безумни измислици за старата ни история

Анализът е препубликуван от "Портал Култура".
Покрай различните и имащи отколешна традиция опити за преиначаване на българската история от Ново време малко хора обръщат внимание на една друга линия в нейното съчиняване - тази от Античността и Средновековието ни.
Следва да се забележи, че за разлика от митовете, налагани върху новата ни история, в която България постоянно е жертва на "Великите сили", на продажните ни "политици", "по-малък брат" е на Русия, страна е на "пъшкащи работници и селяни", които "големият брат" в лицето на своите "Альоши" освобождава, митовете за далечното ни минало са, напротив, възвеличаващи го до абсурд. Като се започне с тракийската ни "прадревност", грижливо и съзнателно съчинена още от "езотеричния" кръг около Людмила Живкова (семейство Фол), и се стигне до средновековните "български империи" (първа и втора), та чак до използваните и във връзка с "миролюбивата" ни политика спрямо войната в Украйна приказки, че "България е духовна майка и на Русия, и на Украйна", дала им християнството, писмеността, Църквата и затова трябваща "с родителски авторитет" да ги накара днес "да седнат на масата на преговорите", въпросните митове са, нека го кажа парадоксално - фалцетно-мажорни.
Съвсем наскоро попаднах на "учебно помагало по история и цивилизации" за ученици от 5-и до 12-и клас на фондация "Българска памет", в чийто първи дял, посветен именно на старата история на нашите земи, прочетох невероятни неща. Ще споделя тук само избрана подборка от тях.
От главата "Траките - фундамент на българската (?) самоидентичност" научаваме следните неща (по-важното е, че ги научават и децата ни): |
безспорно, както знаехме до днес, митологичните персонажи Орфей и Залмоксис (според сериозните историци върховно тракийско божество) са били съвсем реални царе на траките по нашите земи и се били славили като "изключителни лечители". Неназован тракийски "лекар" - "последовател на Залмоксис", имал - казва ни се - възгледи, които споделял "самият Сократ". Нещо повече - добавено е в текста - Залмоксис, този тракийски цар - лекувал и смъртта, нещо, което в гръцката митология било дар само на Асклепий. Асклепий обаче, видите ли, е бог и е убит от Зевс заради тази му способност, докато Залмоксис "посвещавал в изкуството си многобройни ученици". От кой исторически (а не легендарен) източник е взето това твърдение, остава неизвестно.
По-нататък: траките били създатели на практически всички древногръцки мистерии - например Елевзинските, чийто основател Евмолп ("син или внук на Орфей", казва се на децата ни като нещо напълно исторически засвидетелствано) бил тракиец, а тракиец (или по-скоро тракийка) е и Делфийският оракул. В края на следващата глава, в раздел, озаглавен ни повече, ни по-малко "Тракизация на Римската империя", в безспорно траки са произведени цяла дузина от по-късните римски императори, включително Диоклетиан, и това било "доказано" от някакви "генетически изследвания" (от какъв по-точно биологичен материал?).
Да имат да взимат древните гърци и римляни - всичко в античния свят е било (или постепенно е ставало) тракийско. |
Ако обаче легендаризирането на най-ранната (наша разбира се) тракийска история тук общо взето следва измишльотините на Александър Фол, то следващият период, в който на сцената излизат собствено българите, изобилства от още по-невероятни небивалици.
Българите - ще научат тук като исторически (а не библейско митологически) факт нашите деца - са "потомци на Ной".
И това е безспорно, защото в "Анонимен римски хронограф" (за всеки сериозен историк източник напълно легендаристичен) било написано, че българите били народ, наследник на избрания Ноев син Сим и внук на Зиези. Да, малко по-долу е казано, че въпросният "Апокрифен хронограф" вероятно е латински превод на още по-старата "Хроника" на "учения папа Иполит", което правело сведението за българите като потомци на Сим и Ной със 120 години по-ранно, а значи и по-сигурно. Знае ли авторът в "помагалото", че св. Иполит Римски (който не е бил тъкмо "папа") живее в края на ІІ и началото на ІІІ в., когато етнонимът "българи" изобщо не съществува и не би могъл да съществува? Може и да знае, но така българите не биха били един от най-древните народи във вселената и - като потомци на Ноевия син Сим - дори роднини по плът на самия Иисус Христос, Който - добавя се, за да го знаят децата - също е "потомък на Сим". Нищо чудно това в наши дни да учи възникналата преди около две десетилетия у нас т.нар. "Тракийска църква". Защото, нека се знае - имаме си и такава.
Може би поради това кръвно родство със самаго Христа за българите в началото на главата "Откога и какви са българите в Европа" е заявено без каквито и да било уговорки, че "според домашните и чуждите писмени извори от Античността и Средновековието те нямат друга история освен европейска", а "от ІV до Х в. нямат и друго минало освен християнско".
Чувате ли - българите сме християнски народ още от ІV в. - т.е. горе-долу от времето, в което християнството въобще е легитимирано в Римската империя, християни сме почти от времето на император Константин Велики (който, нека кажа - не е и подозирал за съществуването на "българи"). |
Във връзка с тази - няма как да я нарека другояче - безумица, разбира се става неизбежно да се обясни по-нататък, когато стигнем до времето на св. княз Борис (т.е. средата на ІХ в.) защо всички сериозни историци (а и документите от онова време) го определят като "покръстител на българите". Нали българите сме християни още от ІV в.?
И ето: тук следва цял раздел, озаглавен със загадъчното "Михаил Борис или Борис Михаил", в който се разгръщат невероятни конспиративни теории - т.е. княз Борис всъщност не бил приел името Михаил при светото си Кръщение, а напротив си се казвал Михаил по рождение (откъде се взима това, разбира се, не биваме осведомени), а "дали един владетел с архангелското име Михаил е можел да бъде в онази епоха езичник?" Разбира се, отвръща се, че не е можел и следователно не отговаря на истината и разказът за тайната церемония по кръщаването му в лятната резиденция край Плиска, както гласи "официалната версия" за неговото покръстване.
Тази "официална версия", която се опровергава в помагалото обаче, не е "официална" от някой днешен всекидневник, а е засвидетелствана в тогавашните и византийски, и български исторически документи. Добре, но - продължава разобличаването на "официалната версия" на историците: "не са били кръщавани тайно нито кан Кубрат (който - така излиза, без да е ясно откъде - е бил кръстен християнин, при това тържествено и открито - б.м.), нито пък кан Тервел" (който - тази легенда също ни е поднесена като нещо безспорно доказано - е бил не просто християнин в началото на VІІІ в., но е и канонизиран за светец под името св. Тривелий).
А известно ли ви е - както казва помагалото - че син на цар Симеон Велики освен цар Петър е и св. Иван Рилски, а също Боян Магесника? Тоест от едно семейство са и царят, и монахът светец, и "богомилът" (без чието учение "не би я имало и Реформацията в Европа")?
Сещате ли се сега откъде произлиза "фентъзито" от нашумелия наскоро кичозен сериал (по романа на Людмила Филипова) "Войната на буквите"? |
Понеже напоследък академичната ми работа бе съсредоточена върху епохата на триадологичните богословски спорове през ІІ-ІV в., особено смехотворни бяха за мен едни твърдения за събора в Сердика от 343 г., чиято абсурдност други едва ли биха забелязали. С две думи: доколкото въпросният събор наистина е бил свикан в тогавашната илирийска провинция на Римската империя, в града Сердика (днес нашата столица София), то в духа на легендаризирането на "нашето славно минало" този (всъщност несъстоял се събор) трябва да бъде възвеличен. И ето авторът в помагалото пише: "в Сердика през 343 г. се провежда Вторият Вселенски събор (за сведение - в църковната история за такъв винаги се е водил Константинополският събор от 381 г. - б.м.)". "По-късно - разяснява ни помагалото - той (т.е. Сердикийският "вселенски" събор - б.м.) бил деградиран до поместен" (очевидно от българомразците), макар "каноните му да са в сила за цялата Църква".
Истината, която тук знае всеки - и църковен, и всякакъв историк е тази, че съборът в Сердика, свикан за изясняването на догматическите и дисциплинарни конфликти между църковните Изток и Запад, така и не бива открит, заради непреодолимите противоречия на епископските делегации от двата региона на Империята, като източната делегация, броени дни след пристигането си в "нашата столица", заминава обратно и в града Филипопол (може би там е "Третият вселенски събор") обявява за низвергнати архиереите, останали в Сердика, а тези последните, съответно, онези заминали за Филипопол. Останалите в Сердика само западни епископи действително формулират правила (канони), които по-късно приема и цялата Вселенска църква, само че е абсолютно невярно, както също пише в помагалото, че "едно от важните решения (т.е. на Сердикийския събор - б.м.) било създаването на папското първенство (примат) при обсъждането на особено важни църковни спорове".
И папството тоест, както се вижда, е измислено в нашите земи. |
За въпросното твърдение на автора на този текст лично аз тутакси бих написал оценката "слаб 2", ако той би се явил на изпит при мен.
Нека кажа следователно - произведеният във въпросното помагало "велико-патриотичен" миш-маш за ранната история на нашите земи е получен било от абсолютно безкритичното ползване едновременно на сериозни и на легендарни (митологични), апокрифни и фолклорни източници, което освен че е недопустимо за професионален историк, би трябвало напротив - да бъде отрано подлагано на разграничаване у учениците в нашето училище, било от съчиняването на абсолютно недокументирани истории.
Накрая ще кажа, че макар това да не е изрично означено, аз съм почти сигурен кой от авторския колектив, съставил въпросното "учебно помагало" (и в който повечето от останалите са сериозни изследователи), е авторът на неговите първи дялове, за които разказах тук. Няма да спомена неговото име, но искам да предупредя - в по-нататъшни евентуални дискусии с него изобщо няма да влизам. Под достойнството ми на академичен учен е да споря с безумици.
Давам си сметка обаче защо тия последните се поднасят на децата ни - за да се възпита в тях нездравото убеждение, че "сами по себе си" ние, българите и предхождащите ни траки, сме "велики" и даже "най-велики", а значи, ако днес сме европейските "калпазани", за това са виновни и следва дългият списък, начеващ с "Великите сили" от края на ХІХ в. и завършващ с днешните "либерали" от началото на ХХІ в.