Как Орбан финансира агитацията, че се избира между войната и мира

Авторите на този коментар - Булчу Хуняди, Роберт Ласло и Чаба Молнар, са анализатори в Института за политически капитал в Будапеща. Консорциумът от Political Capital, унгарския сайт за проверка на фактите "Лакмус" и медийния изследователски център "Mертек мeдия мoнитор" открива, наблюдава, анализира и разобличава спонсорирана дезинформация в предизборната кампания през 2024 г. Дейността му се финансира от Европейския фонд за медии и информация.
Критиците на правителството на Виктор Орбан често твърдят, че то контролира медиите, заглушавайки независимите гласове. От друга страна, политическите му съюзници са убедени, че свободата на медиите процъфтява и че Орбан просто противодейства на "либералната медийна хегемония".
Вярно е, че в Унгария все още съществуват независими, надеждни новинарски издания и че има редица канали и подкасти в Ютюб извън контролираното от правителството пространство. Все по-голям проблем за гражданите обаче е, че тези източници стават по-трудни за намиране и също така често са дискредитирани от правителствени кампании, които ги етикетират - в истински кремълски стил - като "чужди агенти" или "предатели" на държавата. Алгоритмите, които определят тяхната видимост, са станали предмет на яростен спор.
Режимът на Орбан ясно осъзнава, че колкото повече влияние има върху тях, толкова повече ще контролира съдържанието, което достига до избирателите.
Управляващата партия "Фидес" има огромно предимство при влиянието върху тези алгоритми, което упражнява чрез онлайн реклами. "Фидес" и свързани с нея организации са похарчили над 3.2 млн. евро за реклами в социалните медии между началото на годината и 18 май. Това е шест пъти повече от опозицията и нейните представители, взети заедно, които са похарчили 530 хил. евро. Само "Фидес" е дала 1.190 млн. евро за реклами във "Фейсбук" и "Гугъл", което е почти 2.5 пъти над общата сума, похарчена от 14-те опозиционни партии (481 200 евро). По този начин "Фидес" наводни публичното пространство с мащабна проправителствена и клеветническа риторика.

Собствените разходи на "Фидес" обаче са малка част от картината, тъй като повечето от дейностите по кампанията на управляващата партия са възложени на подставени платформи като "Meгафон" - организация, която обучава, координира, финансира и популяризира проправителствени "инфлуенсъри" в социалните медии.
Друга такава е Форумът на гражданския съюз (CÖF), официално неправителствена организация, която се занимава с негативни кампании. Финансовите потоци на всяка от тях са до голяма степен неизвестни, като се има предвид статута им на независими частни субекти, но има основания да се смята, че включват публични средства.

Основният фокус на враждебните атаки и рекламите, платени от правителството, е новата надежда на опозицията Петер Магяр. Бившият приближен до настоящата администрация влезе на политическата сцена след скандал заради спорно помилване от президента в началото на февруари 2024 г. Магяр е обвиняван, че е жаден за власт, че се е превърнал в "новия ляв месия", който ще обслужва интересите на "американската левица, собственост на империята на Джордж Сорос". Той също така редовно е описван като човек с личностни увреждания и склонност към насилие.
Дадени са поне 745 776 евро за кампании в социалните мрежи, насочени към дискредитирането на Maгяр - половината от сумата, изразходена за всички кампании. |
Интензивната клеветническа кампания срещу Магяр в руски стил има за цел да задържи избирателите на "Фидес" и да неутрализира риска от възхода му като политически съперник. Въпреки че атаките не са спрели нарастващата подкрепа за Магяр, има доказателства, че са успели да смекчат щетите за "Фидес". Според най-новите социологически проучвания, Maгяр е привлякъл предимно поддръжници на съществуващи опозиционни партии и част от гласоподаватели, които не са декларирали политически предпочитания.

Друго важно послание е, че "европейски леви провоенни политици искат да започнат трета световна война", за което са похарчени 368 162 евро. |
Проправителствените "инфлуенсъри" на "Мегафон" манипулативно са редактирали откъси от речи на европейски политици, обвинявайки ги, че искат да подпалят война в интерес на "глобалисткото военно лоби". Сред основните мишени са Урсула фон дер Лайен, Еманюел Макрон, Доналд Туск, Олаф Шолц и Манфред Вебер. Кампанията засилва фалшивото послание, че тази година хората избират между войната и мира.
Посланието се изгражда в продължение на години чрез прокремълската кампания на "Фидес" и нейните съюзници, целяща дезинформация. По всичко личи, че фокусът е върху конспиративните теории за "истинските мотиви" на Запада по отношение на Украйна, подобно на пропагандата, идваща от Кремъл.

Последните ни данни за политическите кампании в социалните мрежи показват огромния мащаб на подкрепяните от държавата усилия за подкопаване и контрол на демократичния дискурс. Данните водят до прозрения и заключения, които са от значение и извън Унгария и които говорят за необходимостта от критично преразглеждане на разпоредбите за социални мрежи в ЕС-27.
- Първо, правилата за рекламиране на политическо съдържание в социалните мрежи трябва да бъдат изменени по отношение както на съдържанието, така и на разходите. Доказано подвеждащите реклами трябва да бъдат забранени и да се приложи ограничение на разходите за политическа реклама като цяло, като се съберат разходите на различни организации и платформи, които изпращат едни и същи послания.
- Много големите онлайн платформи (VLOP), като "Фейсбук" и "Гугъл", трябва да положат повече усилия за борба с дезинформацията, като забранят популяризирането на доказано подвеждащо съдържание. Ще трябва да подобрят сътрудничеството и увеличат бюджета за хората си, проверяващи факти, и да интегрират резултатите от проверките в платформите и алгоритмите си. Освен това ще трябва да увеличат капацитета си за модериране на съдържанието и да създадат прозрачен и проверим процес на модериране на съдържание, който може да бъде обжалван.
- Справянето с координираното фалшиво онлайн поведение също трябва да бъде приоритет. Настоящото разбиране се фокусира главно върху фалшиви профили и не се признава, че има лица с реални профили, които разпространяват враждебни убеждения и дезинформация по координиран, систематичен начин и с подобни резултати. Когато разкрихме стотици координирани фалшиви профили във "Фейсбук" през есента на 2023 г., прокарващи проправителствени послания, компанията собственик "Meта" нито реагира с мерки на разкритията ни, нито ограничи активността и присъствието на тези профили. Това показва необходимостта VLOP да започнат да налагат собствени правила срещу умишленото, широкомащабно разпространение на дезинформация.
ЕС се бори да отблъсне засилващото се влияние на авторитарните държави и опасността от дезинформация, но трябва да се бори и със заплахата за европейската демокрация във възможно най-широкия смисъл - дори ако това означава предприемане на действия срещу злонамерени агенти в самия блок. Заплахата от зараза от Унгария не трябва да се подценява.