Хроника на една предизвестена загуба

Хроника на една предизвестена загуба

Началото на кампанията беше много слабо, сякаш все още вярваха, че Сглобката може да се възроди
Началото на кампанията беше много слабо, сякаш все още вярваха, че Сглобката може да се възроди
Резултатите на "Продължаваме промяната" - "Демократична България" (ПП-ДБ) са слаби, загубиха много в абсолютни числа, както и в процентно съотношение. Политолозите тепърва ще правят анализи дали политическото решение да направят така наречената Сглобка е било добро за България или не. Но избирателите дадоха своята категорична оценка, че не са доволни от последните 12 месеца.
За съжаление, независимо от политическата оценка на действията им, кампанията им, а и цялата им комуникация, търпят критики. Ето някои бележки:
Преди кампанията май 2023 г. - март 2024 г.
1. Подцениха силата на комуникацията като инструмент.
2. Не направиха достатъчно добра, постоянна и обстоятелствена комуникация защо предлагат и подкрепят "ротационен председател на Народното събрание".
3. Не направиха достатъчно добра, постоянна и непрекъсната комуникация защо създават кабинета "Денков".
4. Не направиха честна комуникация каква е ролята на ГЕРБ, колко министри, областни управители, първо, второ и трето ниво чиновници в администрацията са техни.
5. Подцениха разрушителните качества на ГЕРБ, които достигат до ниво на саморазрушение.
6. Надцениха собствените си сили. Прекрасно е да си гросмайстор, но не и на покер маса.
7. Не направиха постоянна и силна комуникация относно успехите на кабинета "Денков".
8. Не направиха комуникация какво се случва зад кулисите, кой и как пречи на процесите.
9. Не разказаха навреме защо и как Пеевски влезе в преговорния процес.
10. Когато започнаха да разказват, вече беше късно.
11. Не разказваха през месеците как ГЕРБ отказват да подписват споразумение и да се ангажират с конкретни срокове за приемане на реформаторски закони, затова и хората не разбраха съвсем смисъла на меморандума от началото на 2024 г.
12. Спряха комуникацията по темите с разследванията на корупционните практики.
13. Слаба кампания за местните избори, особено в София. Няколкото изключения само потвърждават тенденцията.
14. Не атакуваха достатъчно ГЕРБ, докато ГЕРБ си позволяваха да ги атакуват непрекъснато.
15. Донякъде бранеха ГЕРБ, за да се запази сглобката, което изумяваше собствените им избиратели. Но не комуникираха достатъчно причините.
16. Не намериха достатъчно добър отговор на опростачването на политическия разговор.
17. Не намериха добър начин да комуникират Обединения фронт, който се организира срещу тях.
18. Оставяха Борисов и Пеевски да налагат дневния ред на комуникациите.
19. Не развиха алтернативни канали и изпуснаха много възможности.
20. Откъснаха се от избирателите, които са дали доверието си за други обещания.
21. Не се обърнаха към избирателите си за подкрепа в трудни моменти.
Самата кампания април - юни 2024 г.
1. Липса на адекватна оценка за фрустрацията на собствените им избиратели.
2. Подценяване на негативните последици от Сглобката.
3. Това доведе до сбъркана стратегия, особено в началото.
4. Началото на кампанията беше много слабо, сякаш все още вярваха, че Сглобката може да се възроди.
5. Даваха объркани послания, особено в началото, което съвсем разби даже вярното ядро.
6. Не се извиниха за Сглобката, не дадоха достатъчно обяснения, а това беше най-очакваното от избирателите им.
7. Позитивите на свършеното от кабинета "Денков" бяха комуникирани малко и не достигнаха до хората. Даже пенсионерите не гласуваха за тези, които в пъти им вдигнаха пенсиите.
8. Липса на централна кампания, което по страната изглежда като несериозно.
9. Използването на преференциите като инструмент за привличане на гласове понякога дава добри резултати. Но не винаги.
10. Лошо справяне с медийните участия. Факт е, че на моменти имаше тенденциозно отношение към тях, но старото правило е, че няма лоши въпроси, има лоши отговори.
11. Не потърсиха алтернативни канали. Едно интервю на Кирил Петков при Сашо Диков имаше повече отглас от десет участия в национални телевизии.
12. "Величие" почти не участваха в националните медии. Но познаваха аудиторията си и бяха там, където е тя. ПП-ДБ не успяха да изградят достатъчно добри и работещи алтернативни комуникационни канали.
13. Чак към края на кампанията започнаха да участват в някои подкасти, YouTube канали и други различни формати.
14. Липса на комуникационна дисциплина. Интервюто на Петков при Диков трябваше да бъде разпространявано от всички кандидати на ПП-ДБ, но само малко го направиха.
15. Ниска алгоритмизация на комуникационния процес. Follow-ups, spin-offs, natives, това трябваше да се прави естествено на всекидневна база и да се разпространява възможно най-много.
16. Незаинтересованост на част от кандидатите от самата кампания. Някои си оправяха личния живот, докато колегите им работеха здраво. Това се отразява на цялото впечатление.
17. Меметата са добър инструмент. Но са за инфлуенсъри. А не за централна кампания. Особено когато даже твърдото ядро са разколебани дали да гласуват.
18. Не се справяха добре с компроматите, колкото и зле да бяха скалъпени те. Потвърждаването на части от един запис за верни води автоматично до впечатлението, че всичко е вярно. За справка - Главчев отричаше за грамата за Сребреница до последно.
19. Последните две седмици сякаш се пробудиха и разбраха, че избирателите няма да ги подкрепят. Рязко смениха стратегията и отрекоха възможността да участват в нова Сглобка с ГЕРБ и ДПС. Но беше късно. Това трябваше да е началото на кампанията.
20. Грешка беше в последната седмица да се прави кампания тип "политик с човешко лице". Никой не се интересува какъв е денят на Кирил Петков. А как ще излезе от кризата. Старо правило казва: По време на криза рекламата трябва да се спре.
21. Не се обърнаха към силата си - хората. За community management даже не може и да се говори. Особено извън четирите или петте най-големи града.
Лесно е постфактум да се критикува, но голяма част от тези точки са им казвани през изминалите месеци. За някои неща имаше чуваемост, за други не.
За финал все пак трябва да се отбележи, че не всичко е загубено.
Може да се направи аналогия как след загубата на СДС през 1994 г. дойде управлението на Жан Виденов и всичко тръгна на зле. Но преструктурирането даде възможност за възходяща тенденция и през 1997 г. СДС да спечели парламентарните избори.
Затова ПП-ДБ трябва да си направят сериозен анализ, да променят процедурите и тактиките си, да направят промени в комуникациите си и в екипите си, за да положат основата на бъдещето. Спокойно могат да използват следващите месеци в опозиция за такава подготовка. И най-важното, да се върнат при своята сила - хората. Хората са най-важното.