Антикорупционните институции действат като назначени от силните на деня

"Дневник" публикува откъс за Комисията за противодействие на корупцията (бивша КПКОНПИ) от годишния доклад на Антикорупционния фонд (АКФ) - "Антикорупционни институции 2023: точка на замръзване", който беше представен на 26 юни в София. Изводът от него е, че институциите, които би трябвало да работят по разкриването на корупцията, всъщност все повече се въздържат да я разследват. Заглавието е на редакцията.
Целия доклад можете да прочетете в прикачения файл.
Въпреки че през 2023 г. беше приет нов Закон за противодействие на корупцията, с който се проведе институционалната реформа на КПКОНПИ, не се наблюдава преодоляване на установените слабости в практиката на комисията спрямо предходните години. От една страна, все още не е инициирана предвидената в новоприетия закон процедура по избор на независимо ръководство на новата комисия.
Вследствие на това "реформираната институция" се ръководи от предходните ѝ членове.
От друга страна, реформата не е проведена в цялост и до такава степен на завършеност, че да гарантира очакваните резултати, включително в новия закон уредбата на конфликта на интереси е възпроизведена идентично със съществуващите до този момент законови разпоредби, които съдържат немалко слабости.
Комисията не осъществява по своя инициатива превенцията и противодействието на корупцията, а работи предимно по сигнали или препращане по компетентност от други органи. |
Решенията на комисията не свидетелстват за висока ефективност при установяване на конфликт на интереси, съответно превенция/противодействие на корупцията.

Доклад: Антикорупционните институции се въздържат да разследват корупция
В двата годишни доклада за дейността на КПКОНПИ и Комисията за противодействие на корупцита (КПК) през 2023 г. по направление "конфликт на интереси" информацията е представена изключително оскъдно, но от тях става ясно, че са разгледани по същество 102 решения, от които само в 11 решения е установен конфликт на интереси.
За пренебрежително малкия брой случаи, при които е понесена отговорност за неправомерно поведение, допринася допълнително и фактът, че не е налице съдебен контрол върху решенията, с които комисията не установява нарушения. Когато не е установен конфликт на интереси, административният акт е благоприятен за проверяваното лице, поради което не се провежда оспорване пред съд нито от него, нито от прокуратурата, овластена да протестира неустановяването на конфликт на интереси, и решението на комисията влиза в сила.
Именно в тази хипотеза е необходимa ефективна система за противодействие и контрол, доколкото
общественият интерес остава слабо защитен. Комисията продължава да разглежда производствата по конфликт на интереси по формален начин. |
Проверките не разкриват застрашен ли е общественият интерес, налице ли са съмнения за безпристрастното и обективно упражняване на правомощията по служба, от които да стане ясно какви са скритите зад фактите отношения и зависимости, поставящи определени лица в привилегировано положение и налице ли е нечий частен интерес. Проличава липса на воля за обективно изобличаване на корупционното поведение и санкциониране на извършителите.
Напълно валидно остава заключението от публикувания анализ през 2020 г., че от значение за повишаването на доверието в институциите е не само провеждането на цялостни и задълбочени проверки, но и създаването на публично впечатление, че законът се прилага равно и еднакво към всички, независимо от техния материален, социален или институционален статус.
(...)
Антикорупционната комисия за втора поредна година е с непопълнен персонален състав и то на ниво председател, откакто Сотир Цацаров се оттегли от поста си през март 2022 г. и функциите му се изпълняват от зам.-председателя Антон Славчев. Освен че валидността на подобен мандат е спорна, Славчев кандидатства и спечели конкурс за прокурор в Софийската градска прокуратура в края на 2023 г., което допълнително повдига въпроси за неговото желание да ръководи тази институция, натоварена с водеща роля в борбата в корупцията.
Комисията продължава да действа по инерция, без индикация за желание да се реформира, било като излезе от формалистичните си рамки на действие, било като се възполза от правомощията си проактивно да изследва наличие на конфликт на интереси, без да е сезирана. 47-то, 48-то и 49-тото Народни събрания така и не намериха волята и консенсуса да попълнят важното председателско място, на фона на иначе шумните заявки за цялостната реформа на комисията. Статистиката за работата на двете антикорупционни институции, коренно различна от темите в един истински антикорупционен медиен мониторинг например, отново показва
огромната пропаст между техния дневен ред и дневния редна българското общество. |
Формално независими, антикорупционните институции в България продължават да действат като назначени от силните на деня в политическата власт. Данните за антикорупционните разследвания са в този смисъл просто едно систематично изготвено, статистически вярно доказателство за това.

Антикорупционната комисия принуди Андрей Гюров да се отстрани от БНБ, той видя политически мотив
Съставът на Антикорупционната комисия продължава да прилага закона така, че ситуациите на конфликт на интереси се решават с ниска ефективност, изразяваща се в липса на действително установени нарушения. При евентуално усъвършенстване на законовите норми биха се ограничили възможностите за формалното му прилагане и биха се повишили обективността и необходимостта от задълбочена мотивировка при действителна липса на нарушения. Поради тази причина законодателна промяна на разпоредбите, регулиращи конфликта на интереси, продължава да бъде от изключително значение и да стои на дневен ред.
В предходните годишни доклади на АКФ, анализиращи дейността на антикорупционните институции, многократно са отправяни препоръки относно ефективността на работата на комисията по производствата по установяване на конфликт на интереси. Наред с другите препоръки към дейността на комисията, нашите предложения, касаещи конкретно понятието конфликт на интереси в предходните доклади, са:
• Да се прецизира дефиницията на "свързани лица", в която да не се изброяват краен брой хипотези и да се допуска изследване налице ли е свързаност/връзка/отношения между лицата, която да обосновава поставянето на конкретни лица в привилегировано положение.
• Да се създаде разпоредба, с която да се ограничи възможността лицата, заемащи публични длъжности, да получават дарове и облаги във връзка със заемането на съответната длъжност без да са упражнени конкретни властнически правомощия в частен интерес или да е било реално повлияно при вземането на решения.
• Да се прецизират забранителните разпоредби, така че ясно да се разграничат случаите, в които се изисква лицето реално да е упражнило свои правомощия по служба, от случаите, в които е достатъчно да се установи обективно едно състояние или ситуация, в която лицето, заемащо висша публична длъжност, е попаднало с негово съгласие или допускане.

Как работи новата Антикорупционна комисия - като старата, но с повече правомощия
С този доклад към тях добавяме препоръка за цялостно преразглеждане на понятията, съдържащи се в конструкцията на "конфликт на интереси" . Понятието е формулирано по сложен начин, с множество дефиниции, съдържащи се в различни разпоредби, включително в допълнителните разпоредби на закона. За сравнение, понятието за конфликт на интереси, съдържащо се в Препоръки на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) към насоките за управление на конфликта на интереси в сектора на държавните услуги е кратко, ясно, по същество и дава решение на същината на проблема, възникващ при ситуациите на конфликт на интереси: "интереси, ако тези интереси могат разумно да се считат за вероятно да повлияят неправомерно върху изпълнението на задълженията на длъжностното лице..."
"Конфликтът на интереси се отнася до конфликта между обществените задължения и личните интереси на държавните служители, където личният интерес на държавния служител може неправомерно да повлияе върху изпълнението на служебните му задължения." "конфликт на интереси съществува, когато безпристрастното и обективно упражняване на функциите на финансов участник или друго лице, посочено в параграф 1, е опорочено по причини, свързани със семейния и емоционалния живот, политическа или национална принадлежност, икономически интерес или всякакъв друг пряк или косвен личен интерес".
На пръв поглед разпоредбата, определяща понятието конфликт на интереси в българския закон, изглежда да е възприела подхода, изполван в международните стандарти. Проблемите, обаче, възникват при дефиниране на "частен интерес", съответстващ на "личен интерес" от препоръките на ОИСР, след което в българския закон е въведено и понятието "свързани лица" . Именно те носят ограничителния характер, свеждащ възможността за осъществяване на конфликт на интереси до краен брой лица.
Стесняването на съдържанието на частния интерес, не само не отговаря на действителността, но дори представлява улеснение и възможност за заобикаляне на закона, чиято последица е и освобождаване от отговорност на лицата, заемащи висша публична длъжност. |
В Препоръките на ОИСР към насоките за управление на конфликта на интереси в сектора на държавните услуги относно частния интерес в отделен параграф са дадени насоки за съдържанието му и широкото тълкуване на понятието:
"В това определение "частните интереси" не се ограничават до финансови или парични интереси или тези интереси, които генерират пряка лична облага за държавния служител. Конфликтът на интереси може да включва иначе легитимна частна дейност, лични връзки и асоциации и семейни интереси, ако тези интереси могат разумно да се считат за вероятно да повлияят неправомерно върху изпълнението на задълженията на длъжностното лице..."
Също така, в Известие на Комисията "Насоки относно избягването и управлението на конфликти на интереси съгласно Финансовия регламент 2021/C 121/01 и в Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018 година за финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза":
"конфликт на интереси съществува, когато безпристрастното и обективно упражняване на функциите на финансов участник или друго лице, посочено в параграф 1, е опорочено по причини, свързани със семейния и емоционалния живот, политическа или национална принадлежност, икономически интерес или всякакъв друг пряк или косвен личен интерес".
Примерът показва широкото изброяване на интересите, които биха могли да повлияят върху упражняването на правомощията и функциите на служителите/участниците. Предвид изложеното дотук е възможно да се направи следното обобщение и препоръки.
Правилният законодателен подход е дефиниране на понятието, така че да не се ограничава идентифицирането на ситуациите, в които би могъл да възникне конфликт на интереси. "Частният интерес" е всеки интерес, за който може разумно да се предположи, че би могъл неправомерно да повлияе на служебните правомощия, поради което не е необходимо допълнителното му поясняване, за да се избегне поставяне на ограничителни рамки за тълкуване. В този смисъл, водещо при решаване на конфликт на интереси не е за кого настъпва или би могла да настъпи облагата - за лицето, заемащо висша публична длъжност, негови роднини от тесен или широк семеен кръг или трети лица, а дали е застрашено безпристрастното и обективно упражняване на правомощия.
Следва да се изхожда, на първо място, от това дали е застрашен и накърнен общественият интерес и ако са налице такива индикации, да се изследва какъв и чий частен интерес е повлиял. |
