Промяната зацикли, партиите загърбват проблемите на хората

Промяната зацикли, партиите загърбват проблемите на хората

Същинският разговор за политика се загуби. Потъна някъде в бермудския триъгълник на разпада на сглобката, разцеплението в ДПС и силното поляризиране.
Същинският разговор за политика се загуби. Потъна някъде в бермудския триъгълник на разпада на сглобката, разцеплението в ДПС и силното поляризиране.
Седмите поред парламентарни избори (шести предсрочни) в рамките само на три години и половина чукат все по-настойчиво на вратата. Ако не стане чудо с третия мандат, те ще минат и заминат, но политическата криза ще се задълбочи.
Голяма е вероятността избирателната активност да падне под два милиона души (на 9 юни гласуваха по-малко от 2,1 млн., т.е. 34% от имащите право на глас). На всичкото отгоре седмите избори в междуцарствието след "ерата ГЕРБ" се очертават да преминат под сянката на очаквано възлово решение на Конституционния съд. Той беше сезиран от президента Румен Радев и няколко парламентарни партии с искане за обявяване за противоконституционни на конституционните промени, приети от 50-то Народно събрание.
Ако Конституционният съд (КС) отмени съдебната реформа на "сглобката", чиято сърцевина е реформа на прокуратурата и Висшия съдебен съвет, решението му ще предизвика разрушително земетресение в политическия ни живот. Дори само отмяна на сегашния формат на служебно правителство, с който беше обезвластен президентът, ще завихри нова политическа буря. Как ще бъде оправена конституционната каша в навечерието на твърде възможните нови избори? А ако решението дойде след тях?
Ако се сбъдне негативният сценарий с КС, той ще рефлектира най-силно върху "Продължаваме промяната" - "Демократична България" (ПП-ДБ), които са мозъкът и сърцето на конституционните промени. Те бяха реализирани в условията на "сглобка" с доскорошните политически врагове на реформаторските сили, а достлукът им коства загуба на половината им електорат. За разлика от тях
Борисов и Пеевски, които направиха възможна "некоалицията", ще получат нов шанс да ловят риба в мътни води.
"Няма да променим нашия подход и ще поддържаме тези приоритети, които винаги сме поставяли на преден план: това да създадем приветлива среда за бизнеса, инвеститорите, да увеличим доходите, да намалим неравенството". Това се оказа невъзможно в сегашното Народно събрание, каза бившият премиер акад. Николай Денков, влязъл мимолетно в ролята на кандидат-премиер при връчването, респективно връщането на втория мандат. Той се провали, защото ПП-ДБ не получи реална подкрепа от нито една парламентарна сила за своя антикорупционен пакет със седем мерки.
Но "Продължаваме промяната" - "Демократична България" го разглеждат и като основа за евентуално коалиране със съмишленици в 51-то НС. Коалицията може би се надява промяната в държавата да стане най-напред по върховете и след това да се спусне победоносно надолу, към низините. Първо се променя конституцията, след това - законите, след което добрата контституционо-законова уредба решава по вертикала проблемите на институциите, бизнеса и хората.
Подобен подход е твърде комплексен, дори малко месиански, за да бъде ефективен. Особено в страна с остри дефицити на политическа и гражданска култура като България. Ако искат да имат успех занапред, ПП-ДБ, пък и други политически сили, които работят да пратят в историята модела "Борисов-Пеевски" (а не само разновнидността му "Пеевски"),
трябва да предложат по-реалистични и гарантиращи по-широка гражданска подкрепа реформи. Те трябва да имат емоционален заряд и мобилизираща сила. И да могат да бъдат комуникирани ефективно и ефектно по различните медийни канали и социални мрежи.
Разбира се, главният прокурор не трябва да бъде недосегаем в системата на разделение на властите, а регулаторите трябва да защитават обществения интерес. Но реформата на институциите с нейния специфичен инструментариум не трябва да захлупва правенето на политики за решаване на всекидневните проблеми на хората. Да сте чули сериозни изказвания и дискусии по теми като плоския данък и трябва ли да остане той, как да се излекува общественото здравеопазване, как да се реформира средното образование, за да бълва функционално неграмотни млади хора и т.н.? Тези проблеми засягат буквално всеки един българин, независимо към коя обществена прослойка или социокултурен кръг принадлежи.
Размерът на данъците, състоянието на болниците, качеството на образованието и други подобни теми присъстват някак си в партийните програми, дори политиците понякога говорят за тях. Но като цяло те не са в центъра на политическите дебати. Вместо тях - едните венцехвалят, а другите отричат Шенген, еврозоната, Плана за възстановяване и устойчивост. Все приоритети, които както съдебната реформа са важни, но са по-скоро абстрактни, отколкото разбираеми от средностатистическия избирател.
Да вземем например данъчната политика и по-конкретно 10-процентния плосък данък. Въпреки че е социално несправедлив и натоварва много повече хората с по-ниски доходи, отмяната му е тема табу за системните партии. За ГЕРБ и "Демократична България", които са дясноцентристки формации, това е разбираемо. Както и за "Продължаваме промяната", която иска да постига "леви цели с десни мерки". Но на очи се набива пасивността на БСП, която преди време поне говореше срещу "плоския данък", както и на антисистемната "Възраждане", в чиято програма също е залегнало прогресивното подоходно облагане. Темата не е акцент в предизборните кампании и на двете формации. Може би те не искат да плашат с по-високи данъци симпатизиращи им по-дребни бизнеси и някои представители на средната класа. Най-вероятно обаче нямат енергия и експертен капацитет да вкарат тази важна за обществото тема в политическото си говорене.
Дори един призив на шефа на МВФ Кристалина Георгиева м. г., че е "време да преразгледаме 10-процентния плосък данък", не избута проблема под фокуса на прожекторите.
"Ако погледнете света, диференциране на данъчната ставка се приема като правилно... прогресивното подоходно облагане позволява да се споделят по-успешно ресурсите на една страна в обществото", каза тогава Георгиева.
Ами публичното здравеопазване, което страда от толкова много язви? Преди четири години ЕК и ОИСР посочиха, че България е първа в ЕС по доплащане в брой от джоба на пациентите над здравните осигуровки. Обществените средства от данъци и здравни вноски, отиващи за здраве, представляват малко над половината (52%) от генерираната сума, а останалите се доплащат от гражданите (48%). За ЕС средното ниво на доплащане извън осигурителната система е 10-15%. Към днешна дата надали има съществена промяна в тази нерадостна картинка.
Колко партии са превърнали лошите услуги, които получават българите в публичното здравеопазване и причините за крайното му недофинансиране във водеща тема в някоя от предизборните си кампании? Аз не познавам такава партия. Ако някоя по-лява формация заговори по въпроса, стига само до необходимостта държавните и общинските болници да спрат да бъдат търговски дружества. Никой не смее да разнищи връзката между ниските данъци (а и здравни осигуровки) и недофинансирането на здравната система. Може би, за да не бъде обявен за комунист. А доброто публично здравеопазване в ЕС се поддържа с прогресивни данъци и адекватни здравни осигуровки.
Горе-долу същото е дереджето с темата за острата нужда от реформа на средното образование. По време на предизборни кампании почти не се коментира отчайващата функционална неграмотност на българските ученици.
Те са на последно място сред страните-членки в ЕС по математика и на предпоследно по четивна грамотност, както и по природни науки, според изследването PISA 2022. Повече от половината от българските ученици нямат умения за лична и професионална реализация в съвременния свят и това вреди на обществото и икономиката ни. Но нито десните, нито либералите, нито левите, нито националистите се хвърлят да предлагат решения по този кардинален за българската нация проблем.
След като изтля ентусиазмът от 2021-2022 г. за изчегъртване на "модела ГЕРБ", след като "сглобката" гарантира българската подкрепа за Украйна, а темата за съдебната реформа отново зацикли, същинският разговор за политика се загуби. Потъна някъде в бермудския триъгълник на разпада на сглобката, разцеплението в ДПС и силното поляризиране на политическия дискурс.
Тази загуба вещае още по-ниска избирателна активност и слаб, фрагментиран парламент и през октомври. На този фон имплозията на партийната система напредва с още по-голяма скорост.

Медиен изследовател и политически наблюдател. Има докторат по медийни науки от Европейския университет "Виадрина", Германия (2005). Преподавал е журналистика и политически комуникации във Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий" (2015-2023). Автор е на четири монографии и десетки научни публикации.