Разминаване в очакванията: на какво има право един главен архитект

Разминаване в очакванията: на какво има право един главен архитект

Системна промяна може да се реализира само от кмета и общинския съвет чрез структурна реформа в системата на планирането.
Системна промяна може да се реализира само от кмета и общинския съвет чрез структурна реформа в системата на планирането.
В свой фейсбук пост от вечерта на 26-и юли кметът на Столичната община обяви, че е приел оставката на Здравко Здравков от поста главен архитект на общината. Самият арх. Здравков не е коментирал вече над седмица своето оттегляне, което само по себе си е интересно, но не това е фокусът на този текст.
Реакциите около тази оставка напомнят твърде много на тези от края на 2016 г., когато Петър Диков обяви, че подава оставка от същия пост - буйни надежди за коренна промяна, възторг, обиди и хвалби. Изявеното му намерение, реализирано в началото на 2017 г., подтикна мен и други хора, ангажирани често с години с проблемите на София, да създадем Лабораторията за градско развитие. Целта ни беше реформа в системата на градското планиране. Още тогава стигнахме до заключението, че
за постигането на качествена градска среда няма да е достатъчно един архитект да бъде заменен с друг, който да получи титлата "главен".
Не че моралните и управленски качества на заемащия тази позиция са без значение. Но, за да останат в миналото феномени като презастрояването, липсата на инфраструктура и безкрайните саги с частни имоти, е необходима системна промяна. Тя може да се реализира не от главния архитект, а само от кмета и общинския съвет чрез структурна реформа в системата на планирането.
Друго от ключовите заключения от работата ни преди осем години беше, че управляващите София (а и всеки един друг град) трябва да спрат да работят на парче и вместо това да започнат да действат синхронизирано и целенасочено.
Но за да можеш да действаш синхронизирано и целенасочено, трябва да знаеш накъде отиваш и как различните действия влияят едно на друго. По време на разговорите ни в Лабораторията се роди идеята за създаването на Визия за София - дългосрочна стратегия за развитието на града и зоните около него. Описахме и параметрите на общинско звено, което да се занимава с анализи, въвличане и планиране, което впоследствие създадохме с екип от близо 30 експерти от различни сфери - "Софияплан".
Но какво от това? Правя тези препратки към близкото минало, защото много от коментарите покрай оставката на арх. Здравков ме карат да се запитам дали има разлика между 2016 г. и сега относно общественото очакване за това какво прави главният архитект. Четейки, разбирам, че мнозинството от писалите очакват смяната на човека да доведе до край на презастрояването, до изграждането на нови улици (с инфраструктура под тях), до реализацията на детски градини, та дори и до реализацията на липсващите градски паркове. Теми, които с екипа в "Софияплан" изследвахме подробно преди няколко години и по които предложихме конкретни решения.
Подобни коментари показват объркване относно ролята на главния архитект, по начина, по който тя е определена в българските закони. Самият пост на кмета в социалните мрежи апелира за визионери, което е далеч от функциите на един главен архитект. Има сериозно разминаване в очакванията, което създава условия за бързо разочарование.
Какво (не) може да прави един главен архитект
Тоест кои са нещата, които човек на този пост ще може да промени? Nomen est omen ("името е знак", латински) и изричайки титлата "главен архитект" човек би очаквал това да е професионалистът, който проектира града. Но българските закони, като тези за устройството на територията, за местното самоуправление, за общинската собственост, постановяват друго. Главният архитект е отговорен за прилагането на устройствените планове и за изграждането на градска среда, която съответства на нормите - национални (различните закони) и местни (наредби, устройствени планове и др.). Главният архитект не измисля правилата, той ги прилага. Правилата на местно ниво се предлагат от кметския екип, или от общински съветници и се одобряват от общинския съвет.
Да, практика е кметовете на общините да прехвърлят към главните архитекти дадените им от различни закони правомощия по устройството и управлението на територията. Но това е лоша практика, която концентрира много власт в един "главен". И създава свръхочаквания, видимо непостижими, към службата на главния архитект. А в случая със София, където от 2009-а има действащ Общ устройствен план (ОУП), това по-скоро дава възможност за субективен прочит при процедирането на хилядите частични изменения на устройствени планове.
Накратко, главният архитект няма право да не се съобрази с вече приети общ и подробни устройствени планове. Той може да поеме инициативата за промяната на част от тях, но действията му зависят от кмета и финалните решения се вземат от общинския съвет.
Разбира се, има значение дали главният архитект работи морално - да не фаворитизира инвеститори, проектанти, строители, или надзорници, да не изпълнява партийни поръчки, забавяйки, или ускорявайки процедури, да публикува всички свои административни актове и то по разбираем за неспециалистите начин, да обяснява действията си. Практиката във всички български общини обаче сочи, че главният архитект може и да избере да не прави някои от тези неща, въпреки че много от тях са законови задължения.
Трябва да си дадем ясна сметка докъде се простират възможностите на този пост дори при най-добро желание, професионална работа, отвореност и безпристрастност. Сам по себе си, главният архитект, конкретно на Столичната община, предвид вече приетите в София устройствени планове и действащите норми,
​​​​​​​не може да спре презастрояването, не може да гарантира обезпечаването с инфраструктура в новите квартали, не може осигури детски градини и паркове. Това могат да направят кметът и общинският съвет.
Защо да правим реформа
Преди 8 години, през 2016 г., казахме, че не е достатъчно да има нов човек на старата позиция - това ще може да промени най-вече неща по повърхността. Казахме, че е необходима системна реформа, която за съжаление все още не се е състояла. Тя е още по-необходима сега. Средата около нас показва, че никога не е твърде късно, особено знаейки, че това, което сега наричаме презастрояване, е само малка част от възможното количество ново строителство в бъдеще.
Отчитайки всичко това, с активно мое и на Екипът на София участие, по време на предизборната кампания миналата година беше заявено, че новата власт ще работи за системна промяна, борейки проблемите в основата им. И описахме какво значи това:
  • нов Общ устройствен план, който да включва програма за реализация и финансова рамка;
  • цялостни подробни устройствени планове, вместо досегашната работа на парче, с частични изменения;
  • всички разрешителни за строеж да се издават от централната администрация, както и контролът по строителството да бъде осъществяван централно;
  • районните администрации да се фокусират върху всекидневните оплаквания и заявки от граждани;
  • да бъде направен т.нар. баланс на територията за всеки квартал, както и да не се разчита само на зонирането, а да се поощрява функционалното многообразие на средата;
  • да бъде проследяван кумулативният ефект от действията по територията и как това трябва да води до навременни реакции;
  • фокусирано и координирано развитие на определени територии, насочвайки публичните и частните инвестиции натам;
  • дигитализация, координация в планирането и в експлоатацията на инженерната инфраструктура, за моделиране и прогнозиране;
  • увеличаване на финансовия ресурс, който общината инвестира в опазване на културното наследство и за създаване на качествена база данни за него;
  • и всичко това да се случва на базата на данни, цифрови модели, ГИС, визуализации и планиране заедно с гражданите.
Още миналата година знаехме, че това е амбициозен списък и че той има шанс да бъде реализиран най-вече, ако отговорните структури в общината бъдат реформирани и реорганизирани, вкл. поста на главния архитект. "Екипът на София", в сътрудничество с представители на партиите от коалицията "Продължаваме промяната" - "Демократична България" - "Спаси София", бяхме създали план за това как да го изпълним. Бяхме подготвили подробно описание на реформирана административна структура, необходимия човешки ресурс за нея, график, разпределение на отговорностите, описание на ключови процеси, отчитайки сегашните практики, силни и слаби страни, правни, финансови и административни ограничения.
Не отричам, че това е много трудна задача. Но и я смятам за постижима, стига да има воля за това от страна на кмета и на общинския съвет. Публичното натоварване на главния архитект със законово несвойствени очаквания няма да доведе до тяхното реализиране, а до още години на отлагане и задълбочаване на хроничните проблеми на София.
Публикуваната наскоро управленска програма за мандат 2023-2027 г. покрива в голяма степен предизборната програма на управляващата коалиция. В текста обаче липсва тази така необходима заявка за реформа в системата на градското планиране. По-голямата част от представените в предизборната кампания действия по тази тема не са споменати. По отношение на устройството на територията в програмата са изброени десетки конкретни казуси, които от години така или иначе са част от всекидневната работа на Направление "Архитектура и градоустройство". Но по отношение на най-съществените предизвикателства липсва конкретика - така например са посочени дейности, чиято реализация съм водил преди вече 4 години като "Иницииране на процеса и дискусията за изработка на нов ОУП с всички заинтересовани страни и дългосрочното градоустройствено развитие на София".
Затова и смятам, че без системна реформа няма причина да очакваме съществени промени в основните теми като презастрояване, качество на градската среда, конкурсно начало в проектирането на публични пространства.
Какви да са следващите стъпки
Ако искаме изграждането на гъсто застроени квартали, без почти никаква инфраструктура да остане в миналото, решенията не зависят от главния архитект. Те са в ръцете на кмета и на общинския съвет, защото законите ни определят така. Инициативата за най-важното действие - актуализацията на Общия устройствен план, трябва да дойде от кмета и да бъде одобрена от Столичния общински съвет. Същото важи за промяната на административната структура, за да могат описаните по-горе неща да бъдат изпълнени с нужното качество и в дълбочина. А делегирането на правомощия е изцяло в ръцете на кмета и на районните кметове - то може да бъде реорганизирано още сега. Затова не главният архитект трябва да е фокусът, когато говорим за хроничните проблеми на софийската градска среда, а кметът и общинският съвет.
Време е да спрем да възлагаме надежди да дойде нов спасител, който да оправи нещата с магическа пръчка. Управляващите - кмет и общински съветници, трябва да започнат реформата в системата на планирането, преди градът необратимо да е загубил своя облик и наслагването на грешките да доведе до още повече непоправими щети.
Липсата на мнозинство в общинския съвет е разбираема трудност за провеждането на реформи. Но вместо отказ от тях ситуацията налага инициативност, диалог и намиране на допирни точки.