Повече прозрачност: доверието в технологиите за гласуване може да бъде повишено

"Дневник" публикува становището на Обществения съвет към Централната избирателна комисия (ЦИК) във връзка с организацията на предстоящите парламентарни избори. Заглавието е на редакцията.
Насрочените поредни предсрочни парламентарни на 27 октомври 2024 г. изправят отговорните за организацията им институции пред неразрешени и повтарящи се досега проблеми. В тази връзка, и предвид опита от проведените редица избори след промените в Изборния кодекс от декември 2022 г., Общественият съвет към ЦИК обръща внимание на някои основни моменти при подготовката на предстоящите избори, с цел повишаване на прозрачността на процеса и укрепване доверието на избирателите.
Организация на машинното гласуване
Смятаме, че са необходими:
- изработване на пълноценен и задълбочен план за провеждане на избори с машинно гласуване в изпълнение на чл. 213б ал. 3, в който да бъдат отразени рисковете и мерките за избягването им;

Машинното гласуване е зле управлявано от политизираната изборна администрация
- публикуване на документ на разбираем за широката публика език, в който се описват основните етапи по подготовка на машините за даден избор и се разясняват механизмите и защитите, осигуряващи сигурността на процеса.
- изпълнение на предвидената в чл. 213б ал.4 процедура по извадкова проверка за коректност на инсталирания софтуер в машините чрез случаен подбор в склада на съхранение на вече инсталираните машини, в присъствието на наблюдатели и регистрирани партии и нейната широка комуникация към обществеността.
Въпросът с характеристиките на хартията за машинно гласуване следва да бъде решен по начин, който не създава съмнения в обществеността. В тази връзка и с оглед гарантиране прозрачността на процеса - ЦИК да публикува докладите, изготвени от две независими лаборатории, извършили анализ на хартията за машинно гласуване от предходни избори, както и ако е правен такъв доклад в предстоящите избори на 27-и октомври 2024 г.

Да избегнем най-лошото на смесения вот
За да се повиши доверието в технологиите за гласуване, ЦИК и/или Министерството на електронното управление (МЕУ) да публикуват резултатите от анализа си за причините за т.нар. бели бюлетини от предходни избори.
Оборудване на изборни помещения
Целесъобразно е отговорните за провеждането на изборите институции, в съответствие с добрите международни практики, да определят единни спецификации на параваните, използвани при гласуване с хартиени бюлетини, с цел осигуряване на еднакви условия за гласуване в цялата страна, съответстващи на целта на промените в Изборния кодекс от края на 2022 г., а именно недопускане на използването на заснемаща техника или други манипулации (подмяна на бюлетината с внесена отвън например и др. под.) при запазване тайната на вота.
Социологически изследвания
ЦИК може да покани социологическите агенции, извършващи екзит-пол, да подпишат джентълменско споразумение за неразпространение до медии на данни от предварителни резултати в хода на изборния ден.
Видеонаблюдение
Необходимо е да бъдат определени конкретни параметри на качеството на видеозаписите от излъчването на процедурите в края на изборния ден. Например, дебитът на аудио-видео потокът т.нар. "битрейт" (bitrate) следва да не е по-малък от 4 Mб/сек като т.нар. bit per pixel ratio да не е по-малък от 0,15, а най-добре над 0,20.

Създават се условия за още по-многобройни грешки на секционните комисии
ЦИК може да изработи нарочна инструкция за поставянето на камерите за видеонаблюдение и да даде насоки/указания за това как следва да се извършва то в различните етапи от преброяването и отчитането на гласовете и попълването на изборните книжа.
Медийни пакети
Оценяваме положително стъпката в посока осигуряването на повече прозрачност и отчетност при разходването на публични средства, след като за изборите на 9-и юни, 2024 г. бе създаден публичен регистър, показващ разпределението на средствата от медийните пакети. Надяваме се и в настоящата кампания информацията в този регистър да се публикува своевременно.
Обучения на изборната администрация
Продължава да стои нерешен въпросът за създаване на функциониращо обучително звено, съгласно чл. 56 (1) от Изборния кодекс. Не е създаден и раздел "Обучително звено" в сайта на ЦИК, включващ правилата за работа на звеното съгласно чл. 56 (2) от ИК, липсват отговорник за дейността на звеното и обучителни документи.

Няма никаква възможност "манипулация" в машината да промени изборния резултат
Обученията на членовете на секционните изборни комисии (СИК) следва да се проведат достатъчно рано преди изборния ден, както и да се предвиди възможност за провеждане на повече от едно обучение за конкретен район/община, за да могат повече представители на СИК да се включат в тях. Обучения могат да се предвидят и непосредствено преди изборния ден, за да вземат в тях участие и сменените в последния момент членове на СИК.
Надяваме се, че ще продължи добрата практика от последните избори на 09.06.2024 в обучителния портал на ЦИК да има "Тест за отчитане на гласовете от хартиени бюлетини". В допълнение в разяснителната кампания на ЦИК за избирателите
отново да се акцентира, че отбелязване само на преференция в бюлетината, без да е отбелязана конкретна формация, прави гласа недействителен. |
В Методическите указания за Районните избирателни комисии (РИК) може да се разпише, както и да се включи в техните обучения, че при надхвърляне на толерирано отклонение (предварително определено от ЦИК) в ключовите редове на протокола на СИК (показани от контролите на "Информационно обслужване (ИО), задължително следва да се отваря чувалът с бюлетините и те да се броят наново.
Секциите извън страната в изборния ден
Всички секции извън страната са задължително оборудвани с компютър и скенер. За улесняване отчитането на резултатите в края на изборния ден, в Методическите указания да се заложи изискване към СИК да попълват електронен протокол, който да се изпраща в ЦИК заедно със секционния протокол. Данните от електронния протокол ще могат да се прехвърлят по компютърен път в работния "лист" на оператора и след визуално сравнение с хартиения протокол, следва да се предвиди бърза опция за тяхното валидиране.
По този начин значително ще се съкрати времето за предаване, приемане и отчитане на резултатите от чужбина и ще се избегнат грешки при ръчното набиране. СИК с изпратен електронен протокол, следва да се обработва от операторите с предимство. |
Общественият съвет към ЦИК остава на разположение да представи и обсъди така изложените предложения, ако ЦИК счита, че те ще са полезни организацията на изборния процес.