35 години след Десети ноември: училищното образование не се е променило кой знае колко

35 години след Десети ноември: училищното образование не се е променило кой знае колко

Т. нар. интерпретативно съчинение е като темите от преди, само дето идеологическите клишета ги няма вътре, иначе внушението е все в линията "какво е искал да каже авторът".
Т. нар. интерпретативно съчинение е като темите от преди, само дето идеологическите клишета ги няма вътре, иначе внушението е все в линията "какво е искал да каже авторът".
След падането на Берлинската стена на 9 ноември 1989 г. започнаха да се сриват тоталитарните комунистически режими в Източна Европа, разпадна се и Съветският съюз (СССР). В България на тази дата подаде оставка председателят на Държавния съвет и генерален секретар на Българската комунистическа партия (БКП) Тодор Живков, управлявал страната 35 години, а на 10 ноември оставката му беше гласувана от Централния комитет на партията. Така започна българският Преход към демокрация и пазарна икономика. Какво постигнахме за 35 години, кои бяха грешките и кои постиженията на Прехода? "Дневник" покани експерти от различни области да направят равносметка на случилото се. Започваме с анализа на проф. д-р Амелия Личева, декан на Факултета по славянски филологии на Софийския университет "Св. Климент Охридски" и ръководител на българския П.Е.Н. клуб.
Добрата новина е, че днешните поколения ученици и студенти не знаят какво е социалистически реализъм, не са чували за Ленин, не подозират, че поколението на техните баби и дядовци е било възпитавано с имена като Александър Матросов, Митко Палаузов и овчарчето Калитко. Учебниците им по литература са нови, сменили са се многократно и всеки път в програмите е влизало по някое ново име - в първите години Елисавета Багряна, сега в последните - Виктор Пасков, Йордан Радичков, Петя Дубарова...
Лошата е, че същите тези деца и младежи не прочитат нищо в учебниците, за да проумеят защо тези баби и дядовци са били заплашвани с лагер, ако са носили чарлстон панталони, ако са слушали "упадъчната" западна музика и още по-упадъчната "Свободна Европа".
Не схващат какъв е този "български чадър" и защо носталгията по евтиното билетче за градския транспорт или кофичка кисело мляко са толкова нелепи. И няма как да е друго, защото
35 години след падането на режима на Тодор Живков българското общество продължава да се люшка в своята ориентация, ценности, осъждане на миналото.
В учебните програми няма как да се появи роман като "Поразените" на Теодора Димова, който умишлено залага на полюсното, за да заклейми деветосептемврийския преврат и да покаже просташкото и крадливо лице на новата комунистическа власт. И няма да се появи, защото на авторите на програми изведнъж ще им стане притеснено, ще започнат да се питат къде са нюансите, другите гледни точки и защо - видите ли - е толкова еднопланова писателката.
Немислимо е да се включи и някой текст, отнесен към жанра на политическата поезия, който се утвърди в последните години чрез работата на Пламен Дойнов, защото там като герои са вкарани например реалните фигури на интелектуалци, обвързани с Държавна сигурност (ДС). И тогава пак ще стане притеснително и ще заобясняваме, че времената са били такива и не бива да смесваме таланта и морала.
Не искам да бъда разбрана криво. Давам си сметка каква цена е трябвало да платят интелектуалци от ранга на Вера Мутафчиева, Богдан Богданов, Георги Данаилов, и защо са били принудени да направят компромиси.
Не искам да бъдат отричани, напротив, искам да разкажем техните истории честно, за да може младите хора, и тези от днес, и тези от утре, да разберат чудовищността на комунистическия режим и как той е смачквал непокорните талантливи.
Само тогава имаме шанс да надскочим разделението, което иначе винаги ще тегне върху България.
Извън разказите за миналото обаче, имаме много какво да променим в образованието по литература, за да обезвредим изкривяванията на комунизма. Защото тя има много лица - русофилство, национализъм, ксенофобия. 35 години след 10-и ноември училищното образование у нас не се е променило кой знае колко. Вероятно ще прозвуча скадално, но е факт. Кандидатстващите след 7-и клас деца и днес пишат преразкази и съчинения по "Една българка". Т. нар. интерпретативно съчинение е като темите от преди, само дето идеологическите клишета ги няма вътре, иначе внушението е все в линията "какво е искал да каже авторът". А на есето се гледа като на по-нисш жанр и отличниците биват съветвани на матурата да изберат да пишат съчинение.
Е, канонът е малко по-различен, но форматирането през Вазов и Ботев, клишетата за Дядо Иван и турското робство, обсесията от юнашката гибел, продължават да доминират представите на децата.
Даже напоследък българизацията на образованието по литература се задълбочава. Световните произведения, които се изучават, са все по-малко.
Децата не получават възможността да разпознаят своя свят през съвременни текстове. Преразказите заличават опитите за свежо и критично мислене. Четенето започва да изглежда скучно и губещо занимание. Затова и функционалната неграмотност расте.
Е, и когато нито историята ти е ясна, нито литературата ти говори нещо, какво остава? Остават конспиративните теории, убеждението, че всички са маскари и всичко става по втория начин, комплексите, които те карат да вееш байраци край Рожен и да тропаш хора пред Народния театър, отъждествяването на Европа и европейските ценности не с културното наследство и градската култура, а с някакви плашила за смяна на пола и крадене на деца.
От това до одобрението на диктатори като Путин крачката е малка и не се знае в какъв момент може да се окаже, че обществото ни неусетно я е направило.

Професор по теория на литературата в Софийския университет "Св. Климент Охридски" и декан на Факултета по славянски филологии. Доктор по филология. Литературен критик, поетеса. Главен редактор на "Литературен вестник". Ръководител на българския П.Е.Н. клуб. Носител на наградите "Биньо Иванов", "Константин Павлов", "Хр. Г. Данов", "Портал Култура". Рицар на книгата.