35 години след Десети ноември: училищното образование не се е променило кой знае колко

След падането на Берлинската стена на 9 ноември 1989 г. започнаха да се сриват тоталитарните комунистически режими в Източна Европа, разпадна се и Съветският съюз (СССР). В България на тази дата подаде оставка председателят на Държавния съвет и генерален секретар на Българската комунистическа партия (БКП) Тодор Живков, управлявал страната 35 години, а на 10 ноември оставката му беше гласувана от Централния комитет на партията. Така започна българският Преход към демокрация и пазарна икономика. Какво постигнахме за 35 години, кои бяха грешките и кои постиженията на Прехода? "Дневник" покани експерти от различни области да направят равносметка на случилото се. Започваме с анализа на проф. д-р Амелия Личева, декан на Факултета по славянски филологии на Софийския университет "Св. Климент Охридски" и ръководител на българския П.Е.Н. клуб.
Добрата новина е, че днешните поколения ученици и студенти не знаят какво е социалистически реализъм, не са чували за Ленин, не подозират, че поколението на техните баби и дядовци е било възпитавано с имена като Александър Матросов, Митко Палаузов и овчарчето Калитко. Учебниците им по литература са нови, сменили са се многократно и всеки път в програмите е влизало по някое ново име - в първите години Елисавета Багряна, сега в последните - Виктор Пасков, Йордан Радичков, Петя Дубарова...
Лошата е, че същите тези деца и младежи не прочитат нищо в учебниците, за да проумеят защо тези баби и дядовци са били заплашвани с лагер, ако са носили чарлстон панталони, ако са слушали "упадъчната" западна музика и още по-упадъчната "Свободна Европа".
Не схващат какъв е този "български чадър" и защо носталгията по евтиното билетче за градския транспорт или кофичка кисело мляко са толкова нелепи. И няма как да е друго, защото
35 години след падането на режима на Тодор Живков българското общество продължава да се люшка в своята ориентация, ценности, осъждане на миналото. |
В учебните програми няма как да се появи роман като "Поразените" на Теодора Димова, който умишлено залага на полюсното, за да заклейми деветосептемврийския преврат и да покаже просташкото и крадливо лице на новата комунистическа власт. И няма да се появи, защото на авторите на програми изведнъж ще им стане притеснено, ще започнат да се питат къде са нюансите, другите гледни точки и защо - видите ли - е толкова еднопланова писателката.

Амелия Личева: Като държавна политика в областта на литературата България е пълен провал
Немислимо е да се включи и някой текст, отнесен към жанра на политическата поезия, който се утвърди в последните години чрез работата на Пламен Дойнов, защото там като герои са вкарани например реалните фигури на интелектуалци, обвързани с Държавна сигурност (ДС). И тогава пак ще стане притеснително и ще заобясняваме, че времената са били такива и не бива да смесваме таланта и морала.
Не искам да бъда разбрана криво. Давам си сметка каква цена е трябвало да платят интелектуалци от ранга на Вера Мутафчиева, Богдан Богданов, Георги Данаилов, и защо са били принудени да направят компромиси.
Не искам да бъдат отричани, напротив, искам да разкажем техните истории честно, за да може младите хора, и тези от днес, и тези от утре, да разберат чудовищността на комунистическия режим и как той е смачквал непокорните талантливи. |
Само тогава имаме шанс да надскочим разделението, което иначе винаги ще тегне върху България.
Извън разказите за миналото обаче, имаме много какво да променим в образованието по литература, за да обезвредим изкривяванията на комунизма. Защото тя има много лица - русофилство, национализъм, ксенофобия. 35 години след 10-и ноември училищното образование у нас не се е променило кой знае колко. Вероятно ще прозвуча скадално, но е факт. Кандидатстващите след 7-и клас деца и днес пишат преразкази и съчинения по "Една българка". Т. нар. интерпретативно съчинение е като темите от преди, само дето идеологическите клишета ги няма вътре, иначе внушението е все в линията "какво е искал да каже авторът". А на есето се гледа като на по-нисш жанр и отличниците биват съветвани на матурата да изберат да пишат съчинение.

Орязването на програмата по западноевропейска литература в училище е пагубно
Е, канонът е малко по-различен, но форматирането през Вазов и Ботев, клишетата за Дядо Иван и турското робство, обсесията от юнашката гибел, продължават да доминират представите на децата.
Даже напоследък българизацията на образованието по литература се задълбочава. Световните произведения, които се изучават, са все по-малко. |
Децата не получават възможността да разпознаят своя свят през съвременни текстове. Преразказите заличават опитите за свежо и критично мислене. Четенето започва да изглежда скучно и губещо занимание. Затова и функционалната неграмотност расте.

Защо ни забраняват Бърнард Шоу
Е, и когато нито историята ти е ясна, нито литературата ти говори нещо, какво остава? Остават конспиративните теории, убеждението, че всички са маскари и всичко става по втория начин, комплексите, които те карат да вееш байраци край Рожен и да тропаш хора пред Народния театър, отъждествяването на Европа и европейските ценности не с културното наследство и градската култура, а с някакви плашила за смяна на пола и крадене на деца.
От това до одобрението на диктатори като Путин крачката е малка и не се знае в какъв момент може да се окаже, че обществото ни неусетно я е направило.