Алтернативите на членство в НАТО: Какви са възможностите за сигурност пред Украйна

Анализът е препубликуван от "Свободна Европа".
Платформата Brave1 на украинското правителство не е сред най-известните. Нейното начало е поставено през април тази година и има за основна цел да търси и координира чуждестранни инвестиции във военната индустрия на страната.
Актуалната цел е привличане на половин милиард евро, а към днешна дата почти 3000 фирми са заявили интерес или работят в страната чрез различни модели. Почти 500 военни компании съществуват в самата Украйна, а в тях са заети над 300 000 души. Подобни инициативи са и все повече институционализирани и не разчитат единствено на активността на отделните стопански субекти.
През миналата пролет Вашингтон и Киев създадоха специална съвместна програма, през която са инвестирани почти два милиарда долара, а нейното разширяване е част от двустранното споразумение за сигурност.
С подобна цел беше установен и офисът за отбранителни иновации на ЕС, който работи в Киев. В такива проекти сега са ангажирани компании от Германия, Франция, Нидерландия, Полша, Словакия, Великобритания, Турция и други.
Укрепването и интеграцията на украинския военно-индустриален комплекс носи ползи не просто в рамките на сегашната война, той има потенциала да се превърне в ключов елемент от поствоенната сигурност на страната.

Зеленски допусна обсъждане на ролята на чужди мироопазващи войски утре в Брюксел
Най-положителният сценарий за осигуряване на дългосрочната сигурност и отбрана на Украйна е очевиден, но не е особено вероятен. Бързото присъединяване към НАТО е не просто най-желаният вариант от президента Володимир Зеленски, но и от самите украинци. Той носи и най-големи гаранции за свиването до минимум на последващи руски офанзиви в западна посока.
Оформящото се статукво обаче почти сигурно изключва скорошно членство в Алианса, а броят на страните с резерви и открито несъгласие е съществен - САЩ, Германия, централно-европейският скептичен блок, Испания и други. |
В същото време, подобен вариант далеч не обрича страната на повторение на досегашните инвазии, макар съществуването на еднозначен, договорен ангажимент за колективна отбрана да е гаранция от най-висок порядък.
Между замразяването на конфликта и вероятното присъединяване съществува поле от възможности за "закотвяне" на страната в западните съюзи, което е време да започне да бъде структурирано. Нещо повече, натрупаният опит от предходните разширявания на НАТО и ЕС е източник на множество идеи.
Най-добрата временна алтернатива на членство в Алианса е създаването на защитна мрежа от няколко елемента, която се поддържа от множество двустранни, няколкостранни и многостранни инициативи и проекти. Тя включва:
- предоставяне на съвременни оръжия с минимални ограничения за използване;
- създаване на собствени, украински заместващи оръжия, съвместни военни производства;
- укрепване на капацитетите на украинската военна индустрия;
- общи изследвания и разработки;
- мащабна програма за институционално укрепване и обучение;
- дефиниране на най-вероятните сценарии за нова руска агресия и стратегии за тяхното неутрализиране.
Политическата инфраструктура на това начинание би стъпила върху макрорамка на партньорство и бъдещо членство на Украйна в НАТО, но и върху десетките двустранни споразумения за подкрепа, които съдържат различни подкрепящи компоненти.
Тройни формати от типа на "Люблинския триъгълник" (Полша, Литва и Украйна) също имат своята роля. Вече е и ясно оформен нордическо-балтийския пояс плюс Полша, който е все по-активен и ангажиран във все повече проекти за подкрепа на Киев.

Рюте призова НАТО да повиши разходите за отбрана, за да се противопостави на Русия
Елемент от подобна стратегия ще бъде задълбочаването на отношенията с различни азиатски държави. Този процес е улеснен от включването на Северна Корея от страна Путин във войната в Украйна. Само за 2023 г., продажбите на южнокорейските и японските военни заводи скочиха съответно с 39% и 35% и техните амбиции са вече очевидни.
Концептуалната рамка на мрежата за сигурност за Украйна обаче следва да отива отвъд поредица правно-договорни ангажименти за ограничен брой сектори. Цялостният подход трябва да е обърнат към задачата за изграждане на страна членка. Казано иначе - дълбочината, амбицията, времевата рамка и институционалните параметри на ангажимента следва да бъдат мотивирани от превръщането ѝ в част от ЕС и НАТО.
От предходни разширявания съществува достатъчно знание къде, как и в каква последователност трябва да бъдат фокусирани усилията за бързи резултати. Политическият консенсус в двете организации до голяма степен е вече в подкрепа на тази нагласа и все повече от планираните дейности се пречупват през тази призма.
Извън преговорния процес за присъединяване предстои създаване на широка платформа за реална, многосекторна интеграция с Украйна и това са програмите за възстановяване на страната след края на военните действия. На практика двата процеса ще се слеят в общо начинание, независимо от техните различни логики и динамики.
Съществува и едно малко коментирано поле на действие от украинска страна, за което още знаем недостатъчно и можем основно да спекулираме. Става въпрос за чувството на предателство и уязвимост от провалените гаранции за сигурност, дадени на страната в средата на 90-те години при нейния отказ от ядрено оръжие.
Усещане, че това не трябва да се повтаря никога повече, което не позволява повторение на безкрайното и дори наивно предоверяване на външните партньори. В този смисъл, различни хора в Киев по всяка вероятност са заети с генериране на собствен капацитет за ескалация и автономни способности за действие и защита. Възможни опции тук са:
- капацитет за асиметричен удар по Русия;
- форми на присъствие и способности за действия на територията на окупираните региони, оставащи под контрола на Москва;
- разработване на типове оръжия, които правят руската страна уязвима в дълбочина.
По-проблематична възможност е създаването на прагов капацитет за производство на ядрено оръжие. Подобна възможност вече неслучайно беше подхвърлена, макар и бързо оттеглена политически. |
Няма съмнение, че изработването на подобни механизми за сигурност не съдържат пълни гаранции и няма как да заместят бързото присъединяване на Украйна към Алианса.
Освен това предстоят още множество други неизвестни, например, какъв ще е подходът на новата администрация на Доналд Тръмп и степента на съгласие в рамките на НАТО и ЕС за непосредствените етапи на отношенията с Киев.
Но дълбочината на разрива с Русия е трудно обратима, а завръщането на войната на "Стария континент" няма как да бъде подминато с няколко бързи компромиса. Поне не от държавите, които са лице в лице с режим, способен на геноцид.
За тях, подкрепата и изграждането на Украйна като пълноправен член на западната политическа общност съвпада със стратегическата задача за осигуряване на собствената и континенталната сигурност. Именно затова нейното осъществяване има големи шансове за успех. Независимо от точния момент на формалното членство.
