Желю Желев или за пътя от дисидента до "люспата"
Преди десет години на 30 януари почина първия демократично избран президент на България Желю Желев, една от водещите фигури на прехода от комунизъм към демокрация в България. Паметта му ще бъде почетена с панихида от 14.30 ч. в катедралата "Св. Александър Невски", съобщиха дъщеря му Станка Желева и Димитър Луджев от инициативния комитет за отдаване на почит и увековечаване паметта му. Панихидата ще бъде отслужена от патриарх Даниил. "Дневник" припомня ролята на на д-р Желев в годините преди и след промените с портрет от Георги Гочев. Текстът е публикуван за първи път през 2014 г.
За едни той е герой, за други предател на демокрацията. Едни виждат в него дисидента, който е репресиран от комунистическата власт, други - блудния син на комунистите. Едни го смятат за незлоблив, диалогичен, скромен и неизкушен от благата на властта, други за мекушав, завистлив, страхлив и копнеещ да управлява. На първите президентски избори, проведени през 1992 г., за него ще гласуват над два милиона и половина души; шест месеца по-късно партията, която е основал, ще се обърне срещу него. Онзи, който е убеден, че
демокрацията е най-вече съгласие, ще раздели обществото като никой друг
в новата ни история.
За пръв път се заговаря за Желю Желев в края на 50-те години. Младият мъж завършва философия в Софийския университет и мечтае за научна кариера в областта на онтологията. В онези години обаче науката е силно подчинена на политическата идеология и всеки, който се бори за чисто знание, трябва да се бори по необходимост и с някакъв идеологически култ. Желев написва статия, в която оспорва Лениновото учение за материята, и я предлага за издаване в официалния печат. Статията се харесва, но редакторите се застраховат. Ако Желев получи застъпничеството на властта, ще я публикуват. Наместо да отхвърли този ултиматум, той занася статията си в дома на най-върлия сталинист в България, академик Тодор Павлов.
Ситуацията, която следва в дома на Павлов (разказана от Желев в неговата политическа автобиография), е нелепа и комична. Гостът е посрещнат от прислужник и въведен в малък хол, който е преграден със завеса; докато Желев изучава строгия, свъсен портрет на домакина, зад завесата се чува покашляне. "Кажи бе душко, кажи за какво си дошъл... кажи какво те носи насам?" - академик Павлов се появява от завесата, ръкува се сърдечно със своя гост и се осведомява за научните му интереси. Не след дълго обаче разговорът става кавга. "Още не се е родил в България човекът, който ще унищожи Маркс и Ленин...", крещи домакинът.

Фотогалерия: Желю Желев - символът на прохождането на демокрацията
Павлов, както може да се очаква, отхвърля статията. Бившият регент обаче владее съвършено изкуството да покровителства. Той разпалва у Желев убеждението, че властта рано или късно ще го чуе. Някъде от този момент жестовете на инакомислие, които Желев предприема, стават опити за диалог с властимащите, бунтът срещу неистината се смесва с конформизъм. Макар че
счита себе си за искрен антикомунист, през 1960 г. Желев става член на БКП
макар че презира философската котерия, ръководена от Тодор Павлов, през 1961 г. той влиза в нея като аспирант; макар че пет години по-късно е изключен от БКП по обвинение в ревизионизъм, защитата на дисертацията, която е написал, става невъзможна и е принуден да отпечата текста си на собствени разноски, първите бройки той изпраща не на друг, а на Тодор Живков.
В края на 60-те Желю Желев започва да пише произведение със заглавие "Тоталитарната държава". Работата трае повече от 10 години. През 1982 г. книгата е публикувана от издателство "Народна младеж" под заглавието "Фашизмът". Обществената реакция е необикновено силна. В книгата няма нито ред срещу комунизма, но читателите виждат в нея изобличение на комунистическата действителност; на свой ред властта бързо я иззема от книжарниците и по този начин признава, че се чувства заплашена. Желев, който по това време работи в "Института по култура", е изгонен от работа, а хората, свързани с отпечатването на книгата, наказани. Малко по неволя, философът, който иска да бъде чут от властта, ще си спечели името на дисидент.
В средата на 80-те дисидентството е може би най-разпространеното средство за борба с комунистическия тоталитаризъм. Основните му черти са вярата в силата на свободното слово, съзнателният отказ от сътрудничество с властта, неконформизмът.
Дисидентите са париите на тоталитарната действителност
Те са лишавани от работа, затваряни в затвори и лагери, малтретирани и понякога убивани от властта; върху тях сякаш е паднала цялата тежест на несвободата. В същото време върху тях е съсредоточен огромен ценностен заряд; тяхната социална невидимост ги е направила свръхвидими за голяма група от хора; всяка тяхна дума е като обещание за свобода, всеки техен жест е като мярка за морал.

Откъс от "Митове и легенди за българския преход" от Желю Желев
Такова е общото, идеалното положение. Дисидентът в Полша, Чехия и Унгария обаче се различава съществено от дисидента в България. Първо, в централна Европа мирният бунт на дисидента се определя и оценностява от трагичния провал на масовата, въоръжена борба на обществото срещу комунизма. В България, където почти липсва организирана и масова съпротива срещу съветския терор, бунтът на дисидента е сякаш най-често продукт на лично разочарование или от вождовете на комунистическата върхушка, или от комунистическата идеология, или от двете заедно.
Второ, в страните от централна Европа дисидентското движение се свързва тясно със стария градски елит и особено с католическата църква. В България положението е доста по-различно. Българските дисиденти са в голямата си част атеисти и хора, на които именно комунистическата власт е помогнала по един или друг начин да се издигнат над своята среда. Затова докато в Полша, Чехия и Унгария дисидентите издигат като лозунг връщането към нормите на класическата европейска цивилизация, мнозина от българските дисиденти призовават за един по-просветен и човеколюбив марксизъм.
И трето,
в никоя друга страна от съветския блок функцията на дисидентите
не е толкова сложно преплетена с работата на службите за сигурност
колкото в България. Едва ли някога ще стане напълно ясно кое от случилото се след промените е било собствено дело на демокрацията, и кое - промислено и осъществено от органите на ДС, но е твърде вероятно, че те запазват задълго контрола върху събитията - и посредством досиетата на новия политически елит, и посредством внедрените в неговите редове бивши агенти и тайни сътрудници, и най-вече чрез внимателно отглежданата у инакомислещите лоялност към властта.

Тези три разлики определят и различната съдба на дисидентите в двете части на комунистическа Европа в навечерието на промените. Докато в центъра на континента те са естественият враг на всичко, което комунистическият елит носи и представлява, в България те са желаният партньор за комунистите. Това личи особено ясно от поведението на БКП при избора на председател-президент на страната през 1990 г. Комунистите не подкрепят кандидатурата на Петър Дертлиев, макар че като социалдемократ той е идеологически по-близък до режима, а тази на дисидента и лидер на опозицията Желю Желев.
И така,
в началото на 90-те Желев е притиснат между две противоположни обществени желания
От една страна, демократите го припознават като нов морален авторитет, като извор на истина и носител на промяна и свобода за страната. От друга страна, комунистите виждат в него човека, който им е задължен за своето израстване, когото неведнъж са могли да унищожат и не са унищожили, и с когото, следователно, биха могли да уговорят запазването на своята власт. Може би поради мекушавост, може би защото се страхува от размирици, може би защото вярва, че истинският демократ залага на общото в спора, Желев решава да потърси компромиса между двете желания. Израз на този компромис става т.нар. Кръгла маса (провела се между януари-май 1990 г.), на която представителите на СДС и БКП очертават параметрите на българския преход.
В политическата си автобиография Желев пише, че Кръглата маса, на която е уговорен мирният преход към демокрация, е най-значимият успех в новата ни история. За Желев обаче Кръглата маса е и личен повод за гордост - най-сетне, след толкова много години, властта не само го изслушва пред цялото общество, но и приема неговата опозиция, правото му на друга истина. На Кръглата маса като че ли приключва пътят му на дисидент - онзи път, който той никак не е желал да следва.
Желев обаче не забелязва, че осъществяването на личния му път е вкарало обществото в капан. Той вярва, че сядайки на Кръглата маса, комунистите признават съществуването на опозицията като легитимен фактор в новия обществен живот. Обаче на практика става обратното. Опозицията няма нужда от признанието на комунистите, за да бъде легитимна; тя вече е легитимна затова, защото обществото я припознава като алтернатива на комунистическата власт. В този смисъл, на Кръглата маса не комунистите признават правото на опозицията да участва в прехода към демокрация, а опозицията признава желанието на комунистите да се освободят от отговорност за престъпленията на предишната власт и да участват в новия обществен договор.

Кръглата маса не позволява репресии срещу бившите властимащи и навярно осуетява избухването на гражданска война. В същото време обаче диалогът между воюващите страни не успява да рационализира докрай обществения гняв и не го превръща в пример за демократична справедливост. Малко след Кръглата маса, ДС е закрита, но нейните досиета не са отворени; разпуснати са трудовите партийни организации, но не е проведена лустрация; изнасят се факти за насилието в лагерите и финансовите престъпления на предишната върхушка, образуват се съдебни процеси, но наказани няма; премахнат е прословутият член 1 на конституцията, според който властта в страната се упражнява от БКП, но първото некомунистическо правителство - това на Димитър Попов - е доминирано от кадри на БКП.

Фотогалерия: Сбогом, д-р Желев
Обществото явно оценява положително действията на Желев, защото през 1992 г. той е избран за президент с повече от два милиона и половина гласа. Сега вече Желев разполага с най-високата трибуна в страната, изкущаващата го роля на обединител, която досега е играл неформално, вече е облечена в реална власт. И именно в този момент, когато е постигнал в обществения си живот всичко, за което е могъл да се надява, той прави най-абсурдния, най-безсмисления и вреден жест в новата ни история - сваля правителството на собствената си партия, оглавявано от Филип Димитров, и спира процеса на реформи в страната. Това негово действие ще предизвика мощна вълна от недоволство и ще роди една нова митология - тази на т.нар. отлюспване.
