Как да се финансира и да оцелява качествената журналистика

На живо
Заседанието на Народното събрание

Как да се финансира и да оцелява качествената журналистика

Субсидиите, формирани от нашите данъци, превръщат държавата в най-големия финансов донор в медийния сектор
Субсидиите, формирани от нашите данъци, превръщат държавата в най-големия финансов донор в медийния сектор
Как да се финансира и да оцелява качествената журналистика в България?
Макар и останал незададен, това е важният въпрос, който трябва да получи отговор след шумната атака срещу малкото на брой независими медии, подета от премиера в сянка Бойко Борисов и опозиционерите Делян Пеевски и Костадин Костадинов. Така се прави опит да се надене усмирителна риза на медиите, които са критични към новата четворна коалиция и пропутинското възрожденство.
Очевидно скромното съживяване на медийния пейзаж през последните четири години дразни силно стожерите на статуквото. И те вече си позволяват открито атаки срещу оределите "кучета пазачи" на обществения интерес и сравнително скромните им източници на финансиране. Светъл пример на всички, които се опитват да затворят устите на критичните медии, са Орбан, Фицо в Словакия и доскорошният медиен модел на полските националконсерватори.
Нарасналият напоследък политически натиск върху медиите в България затяга около тях примката, в която се вплитат поне още няколко неблагоприятни фактора. Един от тях са все по-честите финансови кризи, свиващи рязко местния рекламен пазар, който и без това е малък. Световна тенденция пък е завладяването му от биг тех мастодонти като Фейсбук и Гугъл. А толерираният от българското законодателство рекламен дуопол в телевизионната сфера позволява лъвският пай от комерсиалната реклама да отива само в две телевизионни групи, тези на "Нова телевизия" и на Би Ти Ви - 92% през първото полугодие на 2024 г. по данни на GARB.
На този фон се очертават четири други източника на финансиране за медиите, които, най-често в комбинация с рекламата, могат да им осигурят траен приток на кислород.
Първият е пазарен и има дълбоки исторически корени, но се прилага с променлив успех в епохата на интернет: все повече онлайн медии въвеждат пълен или частичен платен достъп до съдържанието си, най-вече чрeз гъвкави абонаменти. И в България някои издания експериментират с този метод, но той остава все още екзотичен заради най-ниските доходи на населението в ЕС и
пусналото вече дълбоки корени убеждение, че информацията в интернет трябва да е безплатна.
Гражданската подкрепа също може да спомогне за финансовата автономия на медиите. В световната практика има успешни примери за различни модели на читателски дарения, клубно членство, краудфъндинг (масово финансиране с дребни суми за определен журналистически проект). Но са нищожно малко хората у нас, които даряват за медийно съдържание или журналистически каузи.
И така, стигаме до другите два източника на финансиране на медиите, които вече имат екзистенциално значение за оцеляването им в страна като България: публичното финансиране и грантовете от фондации, включително чрез узаконяване на журналистиката в обществена полза като естествена среда за оползотворяването им.
Поради спецификата на материята тема на отделен анализ трябва да бъде финансирането на обществените медии - БНТ, БНР и БТА, с държавни субсидии. През 2024 г. те са били общо 162 млн. лв. Субсидиите, формирани от нашите данъци, превръщат държавата в най-големия финансов донор в медийния сектор. С този ресурс всяка управляваща партия може да подхожда и с моркова, и с тоягата към обществените медии. Както е правила досега, впрочем.
Същевременно има други публични ресурси, с чиято помощ управляващите директно опитомяват малките медии и предлагат моркова на по-големите.
След влизането на България в ЕС през 2009 г. управлявалата с известни прекъсвания чак до 2021 г. партия ГЕРБ започна да си купува медийна любов с парите за реклама по еврофондовете, за държавни кампании, обяви на министерства и агенции, както и по линия на т.нар. медийно обслужване на общините.
Вярно е, че сумите от държавната реклама не могат да се равняват с размерите на комерсиалната. Но законът позволява голяма част от тях да се предоставят директно от съответния министър на телевизии и радиа по негово усмотрение. Част от сумите, за чийто размер няма яснота, достигат и до онлайн медии и преса през рекламни агенции.
В сравнение с този финансов ресурс финансирането на някои качествени български медии от фондация "Америка за България", Норвежкия фонд, други фондации и пряко от органите на ЕС са капка в морето. От публикация на BIRD.bg става ясно, че през периода 2021 - 2024 г. медии, които критикуват Пеевски и Борисов, са взели от "Америка за България" десетки пъти по-малко пари от получените от държавни и общински организации пари от медии, които хвалят Пеевски и Борисов. Данните са от публичния регистър на Министерството на културата.
Преди време "Клуб Z" информира, че през периода 2007 - 2019 г. определени телевизии и радиа са получили 58 млн. лв. от европейските програми чрез пряко договаряне с различни органи на изпълнителната власт. Разбивката на сумите показва, че сред получателите през първия програмен период (2007 - 2013), когато са раздадени по-голяма част от парите, са и медии като ТВ7, ТВ "Европа", Канал 3, Радио К2 и др. Те подкрепяха управлението на ГЕРБ, но имаха малки аудитории.
Отново "Клуб Z" информира, че от януари 2017 г. до април 2021 г., когато управляваше "Борисов 3", властта е разпределила над 10 млн. лв. по европейските програми за телевизии и радиа. Най-голяма сума от всички европрограми е получила "Нова телевизия" - около 2,2 млн. лв. Канал 3, станал част от групата на "Нова" от септември 2020 г., е взел 640 хил. лв. В тази връзка си струва да се припомни, че проправителствената линия на водещата частна телевизия стана съвсем открита в периода 2019 - 2021 г., когато беше притежавана от братя Домусчиеви. Рекламата по европрограмите в другите големи електронни медии е малко по-скромна, но очевидно също е изпълнява успешно ролята на поредния морков.
Местната власт, белязана от хегемонията на ГЕРБ в периода 2011 - 2023 г., опитомява провинциалните медии чрез договори за т.нар. медийно обслужване.
Във Варна например през последния мандат на кмета на ГЕРБ Иван Портних общинската администрация е платила 2,5 млн. лв. по договори за "медийно партньорство и публичност". Били са финансирани предимно национални медии: частни и обществени, голяма ПР агенция, но също така и местни сайтове. През 2013 - 2015 г. пък 10 български общини - големи и малки, са похарчили над 2,7 млн. лв. за купуване на медийно влияние и контролиране на съдържанието на публикациите по "общински" теми, установи проучване.

И така - как да оцеляват независимите медии?

Поне още известно време приходите от реклама ще бъдат в основата на работещите медийни бизнес модели за повечето медии. Но въпреки че може да звучи парадоксално, дори пазарно ориентираните издания трябва да лобират за още по-голямо публично финансиране. Този модел в България трябва да бъде реформиран из основи.
Ако оставим настрана държавните субсидии за обществените медии, по груби изчисления всяка година чрез еврофондове, държавни кампании и на общинско ниво се инжектират 10 - 15 млн. лв. в медиите с цел купуване на "приятелско покритие".
За да се противодейства на тази форма на овладяването им от политико-олигархични интереси, трябва да бъде създаден централизиран фонд за подкрепа на качествената журналистика.
Той трябва да бъде гарантиран или финансиран от държавата, но средствата да бъдат разпределяни от независим обществен орган. Подобно решение би се вписало в актуалните дебати в развитите медийни демокрации за нова роля на държавата в подкрепа, включително финансова, на специфични медии и качествената журналистика.
А защо да не бъде направена и следваща стъпка? Тя ще позволи грантовете от фондации да бъдат видени и в друга светлина. Парламентът трябва да признае статута на журналистиката в обществена полза. Т.нар. non-profit журналистика се практикува от медийни организации, които не си поставят за основна цел печалбата, финансират се от грантове от фондации, абонамент или дарения от гражданите и би трябвало да се ползват от данъчни облекчения.
Световният опит учи, че авторитетни фондации предпочитат да финансират медии, които работят в обществена полза. Тъй като много региони в България са се превърнали в новинарски пустини - без местен вестник и/или надеждни новинарски медии, медиите с нестопанска цел са по-важни от всякога. Все пак не трябва да им се възлагат нереалистични надежди. Те могат да бъдат само нишов продукт между комерсиалните и публично финансираните медии.

Медиен изследовател и политически наблюдател. Има докторат по медийни науки от Европейския университет "Виадрина", Германия (2005). Преподавал е журналистика и политически комуникации във Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий" (2015-2023). Автор е на четири монографии и десетки научни публикации.