Примерът на Уелс: без учебни предмети и преосмисляне на идеята за образование

Коментарът е от профила на автора във фейсбук. Заглавието е на "Дневник".
През септември 2022 г. Уелс въведе фундаментално нова учебна програма, която се определя като една от най-значимите модерни реформи в училищното образование. От септември 2023 г. по новата програма учат всички ученици на възраст между 3 и 16 години.
Много са иновативните елементи на тази програма, писала съм за част от тях. Сега искам да обърна внимание на нещо конкретно, защото ми се струва много важно в контекста на зараждащия се дебат за промените на българските програми.
Новата рамкова учебна програма в Уелс премахна отделните предмети и обособи образователното съдържание в шест основни области:
(1) Математика и математически умения - обхваща алгебра, геометрия и статистиката, като акцентът е върху развиването на аналитично мислене и способността за решаване на проблеми.

Учениците са в центъра на всичко: как Уелс реформира образованието си
(2) Наука и технологии - тук се включват дисциплини като физика, химия, биология и информационни технологии, с цел учениците да придобият разбиране за природните явления и технологичния свят.
(3) Езици, грамотност и комуникация - тази област обхваща изучаването на родния език, както и на чужди езици, с акцент върху развитието на умения за четене, писане, слушане и говорене.
(4) Изкуства - включва визуални изкуства, музика, драма и танци, насърчавайки творческото изразяване и културната осведоменост.
(5) Хуманитарни науки - обхваща предмети като история, география, религиозно образование и обществени науки, които помагат на учениците да разберат човешките общества и тяхното развитие.
(6) Здраве и благосъстояние - тази област се фокусира върху физическото, емоционалното и социалното благополучие на учениците, включително физическо възпитание и личностно развитие.

Тайната на успеха на училище в Уелс, което в България би се смятало за безнадеждно
Правителството издаде Кодекс за основните знания и умения (Statements of What Matters Code), с който бяха установени ключови принципи, които ръководят учебния процес в рамките на всяка от шестте области на образование и осигуряват последователност в придобиването на знания и компетентности от учениците. Тези принципи въведоха интегриран подход в учебната програма, така че различните области да не се разглеждат изолирано, а да позволят на училищата да изградят свои собствени гъвкави учебни програми, които да отговарят на специфичните нужди на учениците. Така се създава обща структура за учебната програма, която дава голяма свобода на училищата да адаптират учебния процес, но в рамките на ясни насоки за ключовите области на знание. Този подход отразява по-съвременни разбирания за целите и функциите на образованието, които се фокусират върху развитието на умения за учене през целия живот и подготовката за реалния свят, а не само върху възпроизвеждане на факти.
Ключовите концепции и принципи, които са от съществено значение за развитието на учениците, са дефинирани в 27 изявления за същественото ("Statements of What Matters") за всяка от шестте области на образование:
(1) Математика и математически умения:
• Числовата система е фундаментална за математиката и позволява представяне и сравняване на количествени взаимовръзки. Тя е основа за развиване на умения в алгебрата, статистиката, вероятностите и геометрията, както и за финансови изчисления. Компетентността в работата с числа е ключова за участие в съвременния свят и бъдещо образование.
• Алгебрата използва символи, за да изрази математически взаимовръзки и структури. Тя позволява абстрактно мислене и обобщения, които са важни за решаване на проблеми в математиката и реалния свят, включително технологиите и финансите.
• Геометрията изучава връзките между форми, пространство и положение, докато измерването се фокусира върху количествено описание на физическия свят. Тези области развиват умения за логическо мислене и намират приложение в изкуството, строителството, науката и технологиите.
• Статистиката и вероятностите позволяват анализ на данни и моделиране на случайни събития. Те дават възможност за тестване на хипотези, правене на изводи и вземане на информирани решения, като развиват критично мислене и аналитични умения.

"Рецептата" за високите постижения в едно уелско училище
(2) Наука и технологии:
• Любознателността и търсенето на отговори са от съществено значение за разбирането и предвиждането на природните явления. Любознателността води до задаване на въпроси за света около нас. Чрез използване на логика, доказателства и креативност, учениците развиват умения за научно изследване и прилагане на научни знания за по-добро разбиране как работи нашият свят. Развиването и тестването на модели помага за осмисляне на неговата сложност. Чрез наблюдения се създават нови теории и се усъвършенстват или оспорват съществуващите идеи. Способността за оценка на научни твърдения помага за вземане на информирани решения, засягащи околната среда и благосъстоянието.
• Дизайн мисленето и инженерството предлагат технически и творчески начини за посрещане на нуждите на обществото. Чрез прилагане на своя опит, умения и знания, учениците могат да проектират и създават иновативни инженерни решения. Участието в ориентиран към потребителя процес на проектиране насърчава използването на креативност за развиване на идеи и управление на рискове. При създаването на продукти, услуги и системи е необходимо разбиране на взаимодействията между материали, структури и потребители. Прилагането на инженерни процеси развива точност, прецизност и майсторство.
• Светът около нас е пълен с живи организми, които зависят един от друг за оцеляване.Чрез разпознаване на разнообразието от живи организми и тяхното взаимодействие с околната среда, учениците развиват разбиране как те са еволюирали във времето. Всички живи организми се нуждаят от специфични условия и ресурси за оцеляване. Познаването на структурите и функциите на живите организми позволява да се разбере как те растат и се развиват. Това помага за вземане на информирани решения за физическото здраве и въздействието върху природния свят.
• Материята и нейното поведение определят нашата вселена и оформят живота ни. Вселената и всички живи същества са изградени от материя. Поведението на материята определя свойствата на материалите и позволява използването на природни ресурси. Разбирането на природата на материята помага на учениците да оценят влиянието на химията върху света и нейния принос към научния и технологичен напредък. Химичните реакции протичат непрекъснато в околната среда и живите организми.
• Силите и енергията осигуряват основа за разбиране на нашата вселена. Силите и енергията могат да се използват за описване на поведението на всичко - от най-малките градивни частици на материята до движението на планетите и звездите. Разбирането им помага да предвиждаме и контролираме поведението на околната среда. Тези идеи могат да бъдат моделирани математически, което води до научни открития и инженерни постижения.
• Изчислителните процеси са основата на нашия дигитален свят. Изчислителните процеси включват алгоритми, обработващи данни за решаване на разнообразни реални проблеми. Те са променили начина, по който живеем, работим и взаимодействаме. За да създават и използват дигитални технологии пълноценно, учениците трябва да разбират как работят те, както и техните ограничения, правни, социални и етични последици.

От знания към умения: просветното министерство обяви как ще променя учебните програми
(3) Езици, грамотност и комуникация:
• Езиците ни свързват с хора, места и общности. Изучаването на езици върви ръка за ръка с опознаването на собствената културна идентичност и тази на другите. Това развива у учениците гордост от тяхната идентичност и принадлежност към Уелс и света, както и разбиране за разнообразието и еволюцията на езиците.
• Разбирането на езиците е ключово за разбиране на света около нас. Езиците и грамотността са фундаментални за човешката комуникация. Те ни позволяват да осмисляме чутото, прочетеното и видяното, развивайки нашето разбиране и емпатия. Разнообразният опит с езици и образи в различни форми и жанрове подобрява способността на учениците да бъдат креативни и предприемчиви в използването на езици, както и да станат информирани и критично мислещи граждани на Уелс и света.
• Изразяването чрез езици е ключово за комуникацията. Ясната и ефективна комуникация чрез език е важно житейско умение. То изисква способност за използване и адаптиране на езиците в различни роли, жанрове, форми, медии и стилове. В двуезичен и многоезичен контекст това включва и умението за избор на подходящ език и посредничество. Учениците развиват разбиране как да използват различни езици за изразяване на идеи, гледни точки и за изграждане на взаимоотношения.
• Литературата разпалва въображението и вдъхновява творчеството. Литературата разширява хоризонтите. Тя вдъхновява и мотивира, помагайки ни да научим повече за езика и комуникацията. Литературният опит позволява на учениците да оценят майсторството на твореца и да развият собствени творчески умения. Срещата с разнообразна литература дава поглед към културата, хората и историята на Уелс и света, развивайки емпатия и допринасяйки за емоционалното и психическо благополучие. Литературните преживявания целят да запалят въображението и творчеството на учениците и да изградят доживотна любов към литературата.
(4) Изкуства:
• Изследването на експресивните изкуства е от съществено значение за развиване на артистични умения и знания и позволява на учениците да станат любопитни и креативни личности. Изследването на тази област, както чрез собствена творческа работа, така и чрез работата на други хора, ангажира учениците с жанрове, техники, инструменти, материали и практики. Чрез експериментиране, игра или формално проучване, учениците развиват разбиране как експресивните изкуства комуникират чрез визуални, физически, вербални, музикални и технологични средства. Това изследване може да задълбочи разбирането им как изкуствата оформят идеи и чувства. Изкуствата са и мощно средство, чрез което учениците могат да изследват Уелс и неговите уникални и разнообразни традиции, история и култури.
• Откликването и размишлението, както като творец, така и като публика, са фундаментална част от обучението в експресивните изкуства. Откликването в експресивните изкуства ангажира емоциите и интелекта. Реакцията може да бъде просто сетивна реакция към артистичен стимул или критичен анализ на творческа работа. Способността за размисъл се задълбочава с увеличаване на знанията и разбирането как и защо се развива и създава творческата работа. Усвояването на умения и критичен речник позволява на учениците да разглеждат творческа работа в различни медии, форми, жанрове и стилове. Развива се и устойчивост, когато се насърчават да идентифицират как могат да подобрят работата си и да реагират на обратна връзка.
• Създаването съчетава умения и знания, черпейки от сетивата, вдъхновението и въображението. Учениците получават възможности да бъдат иновативни и смели, да създават индивидуална работа и да развиват собствена идентичност като творци в Уелс. Създаването в експресивните изкуства обхваща редица дейности, включително планиране, проектиране, дизайн, изработка, хореография, оформяне, композиране и редактиране. То изисква учениците да развият и демонстрират контрол върху редица умения и прилагане на знания. По време на творческия процес учениците комуникират чрез различни артистични форми или дисциплини, включително изпълнение, представяне, споделяне и излагане, с оглед на публиката.

Къде се "чупи" училищното образование
(5) Хуманитарни науки:
• Проучването, изследването и откривателството вдъхновяват любопитство към света, неговото минало, настояще и бъдеще. Пътят на учениците в тази област насърчава изследването и откритията, като ги предизвиква да бъдат любопитни, да задават въпроси, да мислят критично и да анализират доказателства. Изследователският ум стимулира ново и креативно мислене, чрез което учениците могат да задълбочат разбирането си за хуманитарните науки и тяхното приложение в местен, национален и глобален контекст. Този процес помага на учениците по-добре да разберат човешкия опит и природния свят.
• Събитията и човешкият опит са сложни и се възприемат, интерпретират и представят по различни начини. Хуманитарните науки насърчават учениците критично да преглеждат начините, по които тези събития и преживявания се възприемат и интерпретират. Докато формират собствени информирани гледни точки и разпознават тези на другите, учениците развиват самосъзнание и разбиране как различни светогледи и фактори могат да влияят върху възприятията и интерпретациите.
• Природният свят е разнообразен и динамичен, повлиян от процеси и човешки действия. Преживяването на чудесата на природния свят допринася за духовното развитие на учениците и може да им помогне да развият чувство за място и принадлежност. Разбирането как местата и околната среда се променят помага на учениците да осъзнаят взаимовръзките между хората и тяхната среда, включително по отношение на климатичните промени и устойчивото развитие.
• Човешките общества са сложни и разнообразни, формирани от човешки действия и вярвания. Разбирането на идентичността, наследството и принадлежността помага на учениците да изградят усещане за себе си и своето място в обществото. Чрез запознаване с историята на своята област, Уелс и света, учениците развиват разбиране за сложната природа на обществата в миналото и настоящето, включвайки различни общности и перспективи.
• Информираните, осъзнати граждани се ангажират с предизвикателствата и възможностите пред човечеството. Опитът в тази област помага на учениците да разберат своите отговорности като граждани на Уелс и взаимосвързания свят. Насърчава се разбирането за взаимовръзката между икономическата, екологичната и социалната устойчивост, както и нуждата от справедливо и приобщаващо общество. Учениците развиват способност да вземат етични решения и да предприемат социални действия като загрижени, активни граждани на своите местни, национални и глобални общности.

Една година след PISA 2022: Без крачка към истински нужните промени в образованието
(6) Здраве и благосъстояние:
• Развиването на физическото здраве и благополучие носи ползи през целия живот. Тази област помага на учениците да разберат факторите, които влияят върху физическото здраве и благополучие. Това включва поведения, насърчаващи здравето като физическа активност, балансирано хранене, лична хигиена, сън и защита от инфекции, както и разбиране на поведенията, увреждащи здравето. От това разбиране учениците развиват положително поведение, което ги насърчава да се грижат за себе си и другите, подкрепяйки тяхното самочувствие, настроение и енергийни нива.
• Начинът, по който преработваме и реагираме на преживяванията си, влияе върху нашето психично здраве и емоционално благополучие. Учениците изследват връзките между техните преживявания, психично здраве и емоционално благополучие. Осъзнаването на собствените чувства и емоции е основата, върху която може да се развие емпатия. Развиването на стратегии за регулиране на емоциите допринася за доброто психично здраве, позволявайки на учениците да разпознават кога да търсят помощ и да се застъпват за другите.
• Нашите решения влияят върху качеството на живота ни и живота на другите. Учениците разбират как решенията и действията влияят върху тях самите, върху другите и върху обществото, както сега, така и в бъдеще. Развиват критично мислене за обмисляне на възможните последици от решенията си и участват в колективно вземане на решения. Ключово решение, което засяга учениците за цял живот, е изборът на професионален път.
• Начинът, по който взаимодействаме със социалните влияния, определя кои сме и влияе върху нашето здраве и благополучие. Учениците разбират ролята на социалните влияния в живота си - правила, социални норми, нагласи и ценности, създадени от различни социални групи. Критичното ангажиране с тези влияния им помага да разберат как се развиват нормите и ценностите и как те оформят тяхното поведение и взаимоотношения.
• Здравословните взаимоотношения са основополагащи за нашето благополучие. Учениците разбират как чувствата на принадлежност и връзка, произтичащи от здравословните взаимоотношения, влияят силно върху здравето и благополучието. Те се научават да разпознават нездравословните взаимоотношения и да търсят подкрепа. Насърчава се разбирането, че през живота си ще преживеят различни взаимоотношения, и развиването на способности за създаване и поддържане на връзки.
Ясно се вижда колко внимателно и задълбочено е мислено и работено, както и колко добре е осъзната същността на т. нар. curriculum. Това няма нищо общо с тематично преструктуриране, преместване и олекотяване на материал. Няма нищо общо със създаването на работна група, която трябва да реши дали да отпадне материал за теория на вероятностите по статистика в 12 клас.
Това е създаване на нова, ясна философия за същността на образованието и изграждане на цялостна рамка за нейното практическо реализиране. Това е преосмисляне на самата идея какво означава да образоваме младите хора в съвременния свят и как да ги подготвим не просто да усвояват знания, а да ги разбират, свързват и прилагат пълноценно в живота си. |