От "Магнитски" до банките – може ли Тръмп сам да отмени санкциите срещу Русия

В публични изказвания Владимир Путин продължава да нарича санкциите "катализатор на положителни структурни промени" в руската икономика и призовава да не се разчита, че Западът ще изостави такъв мощен инструмент за натиск. Но това не пречи на Москва да постави премахването на ограниченията като условие за нормализиране на отношенията с Вашингтон.
Сегашното неочаквано сближаване между двете страни, изглежда, прави това искане много по-малко утопично, отколкото изглеждаше наскоро. Самият Доналд Тръмп допусна възможността за премахване на санкциите срещу Русия "в някакъв момент". Пълната им отмяна обаче не е в интерес на ръководителя на Белия дом: за него е по-изгодно да държи в ръцете си не само моркова, но и тоягата. Също толкова важно е, че не всичко по този въпрос зависи лично от Тръмп.
В началото бе "Магнитски"
Кремъл не крие факта, че очаква "отношенията със Съединените щати да бъдат освободени от негативното бреме на така наречените санкции". При това от всички - като се започне от закона "Магнитски", приет още през 2012 г. - и веднага. Още повече че руските власти искат санкциите да бъдат отменени, а не замразени, което е много по-прост вариант от процедурна и политическа гледна точка.
Кремъл си спомня много добре историята с поправката "Джаксън-Веник", която дълги години беше преговорен коз в ръцете на Вашингтон. (...) Желанието на Москва да избегне нови суспендирани санкции е разбираемо. Но тя едва ли ще постигне това, което иска.

Пълномощия за двама
Въпреки че санкциите срещу Русия са наложени от САЩ чрез президентски укази или ведомствени решения, Тръмп, дори и да иска, не може едностранно да ги отмени или значително да ги промени. Причината е конституционното разделение на правомощията между президента и Конгреса.
- В американската външна политика президентът е отговорен за някои аспекти, а Конгресът за други.
- Регулирането на външнотърговската дейност е изцяло в правомощията на законодателя.
- Но икономическите санкции са както външна търговия, така и външна политика, така че президентът също участва в процеса.
Механизмът е приблизително следният: Конгресът взема общо решение за налагане на санкции и делегира въпроса на президента, който налага санкциите, а Държавният департамент, Министерството на търговията и Министерството на финансите следят за тяхното спазване.
Такова делегиране може да бъде рамково или целево: съгласно някакъв общ закон или в съответствие с документ, приет по конкретна причина. По времето, когато бяха въведени ограниченията, това нямаше особено значение. Но сега, когато темата за премахване на санкциите е твърдо на дневен ред, на разликите между двата варианта си струва да се обърне внимание.

В режим на извънредно положение
В случая със санкциите срещу Русия и руснаци рамковите документи бяха законите за извънредно положение (1976 г.) и за международни извънредни икономически правомощия (1977 г.). Първият предвижда възможност за прехвърляне на правомощия в областта на санкциите на президента, докато вторият предвижда правото на държавния глава да прибягва до такива мерки в случай на "необичайна и извънредна заплаха за националната сигурност, външната политика или икономиката на Съединените щати".
Законът от 1977 г. е в основата на Изпълнителна заповед 14024, подписана от Джо Байдън на 15 април 2021 г., от която произтичат повечето от най-болезнените санкции срещу Русия. Тази заповед и нейните изменения засягат руски суверенни активи, компании и лица, работещи в технологичния, строителния, производствения, финансовия и енергийния сектор на Руската федерация, киберпрестъпници и т.н.

Санкционираният по "Магнитски" близък до Орбан надзирава унгарските служби
Може би най-неприятното нещо е заплахата от вторични санкции, която е надвиснала над физическите и юридическите лица, сътрудничещи на Русия, именно заради Изпълнителна заповед 14024. Джо Байдън обяви национално извънредно положение в същото време, когато подписа изпълнителната заповед. Заповедта трябва да се подновява веднъж годишно, така че сега Тръмп има време до средата на април да я разгледа.
Тръмп обаче може да сложи предсрочен край на този режим, като издаде отделен указ.
Проблемът за Тръмп обаче е, че Конгресът има властта да възразява. Законодателите биха могли да приемат законопроект в този смисъл, на който президентът вероятно ще наложи вето. Но последната дума ще остане на Конгреса - президентското вето може лесно да бъде преодоляно. |
Същото важи и за друго извънредно положение, въведено от САЩ в отговор на анексирането на Крим през 2014 г. Тази заповед на Барак Обама стана основа за цяла поредица от решения: повечето персонални санкции, ограничения върху доставката на оборудване за разработване на офшорни находища, забрана за закупуване на еврооблигации (руски държавен дълг, деноминиран в чуждестранна валута). Този режим също трябва да се удължава всяка година и Тръмп, което е много важно, вече успя да сложи собствен подпис под съответната заповед.

Санкции без ограничения
Друг ред е предвиден за втората група санкции - тези мерки, които са приети извън рамковите закони. Най-болезнените за Москва са заложени в Закона за противодействие на противниците на Америка чрез санкции (CAATSA; 2017).
Този документ и неговите поправки кодифицираха много от санкциите от ерата на Обама, давайки им статут на закон, а не на президентски указ, който лесно може да бъде отменен с друг указ. Те включват забрана за износ на стоки с двойна употреба, както и мерки срещу финансови институции, нарушители на режима на санкции и лица, които са посегнали на териториалната цялост на Украйна.

Заради една дума Пеевски оспорва санкционирането му в САЩ
По-късно под този закон попадна и газопроводът "Северен поток 2". И точно преди смяната на властта във Вашингтон администрацията на Байдън добави десетки компании, които вече бяха подложени на санкции, към списъка със санкции по този закон - например "Ростех", Сбербанк, Гзпромбанк, "Арктик LNG 1" и "Арктик LNG 2", корабостроителната компания "Звезда" и Московската борса.
CAATSA беше приет през 2017 г. по време на първия мандат на Тръмп, който смяташе инициативата за противоконституционна и ограничаваща пространството за възможни сделки между Вашингтон и Москва. Но по това време демократите и републиканците в Конгреса се обединиха около идеята за противодействие на Русия. В 100-членния Сенат само двама се противопоставиха, оставяйки президента без начин да спре законодателството. |
Сега няма лесно отърване от него:
- Ако в случая със санкции, основани на рамкови документи, Конгресът просто има правото да си каже думата, тук той е длъжен да го направи.
- Според процедурата президентът трябва да представи на комисиите на Конгреса и неговите лидери обосновка за премахване на санкциите.
- С тях Тръмп трябва да ги убеди, че това е в интерес на националната сигурност на САЩ или че например руско-украинският конфликт е приключил и вече няма нужда от санкции.
- Междувременно мнозина в Конгреса са скептични относно перспективите за мирно уреждане и само заплашват Русия с нови строги мерки.
Изискването за получаване на съгласие от Конгреса е включено и в редица други закони, които налагат санкции "извън рамките". Може би ключовият е прекратяването на нормалната търговия с Русия и Беларус (Закон за SNTR) от 8 април 2022 г.
В документа се посочва, че търговските сделки с Москва и Минск са забранени по подразбиране и могат да се извършват само като изключение. Подобни мерки отдавна се прилагат по отношение на Хавана и Пхенян. В такъв случай Тръмп също ще трябва да убеди Конгреса, че поставянето им на едно ниво е неуместно. |
Така дори и да имаше такова желание, Тръмп би могъл сам да отмени само част от санкциите. За него обаче има известно предимство в следното: винаги ще бъде възможно да се прехвърли отговорността на Конгреса за това, че желанията на Москва не се изпълняват. И запазването на някои от санкциите ще означава, че администрацията на Тръмп все още има лостове за влияние в ръцете си.
Москва ще трябва да се задоволи с постепенно премахване на санкциите и съответно да се примири с факта, че някои от тях - например кодифицираните мерки срещу най-големите банки, централната банка и фондовата борса - засега ще останат в сила. Това означава например, че сетълментите по време на трансгранична търговия ще останат също толкова проблематични, колкото са сега.

Достъпът до международния капиталов пазар би бил полезен за Путин и във вътрешен план, но за това само Тръмп или дори само Конгресът на САЩ не стигат. Санкциите на ЕС, Обединеното кралство и Швейцария остават в сила, така че банкерите и мениджърите на фондове ще продължат да внимават да правят бизнес с Русия.
Освен това, когато пазарът се отвори, руските власти ще трябва да се борят с масово изтичане на капитали, тъй като чуждестранните (поне американски) активи ще бъдат размразени и изтеглянето на пари от страната ще бъде значително по-лесно.

От санкциите по "Магнитски" може да се излезе и вече се е случвало
Най-вероятно ако се стигне до сериозен разговор за премахване на санкциите, Москва и Вашингтон ще трябва само малко да открехнат прозореца. Например да се извадят няколко руски банки от санкции и да се улесни откриването на кореспондентски сметки в САЩ.
Що се отнася до търговията, Русия би искала да види премахване на забраните за внос на самолети, части за самолети, оборудване за транспорт и производство на електроенергия, машини и части за тях. Руснаците се научиха да внасят така необходимите за военната индустрия микрочипове, заобикаляйки ограниченията. Но вносът на оборудване по такива схеми е по-труден и скъп. Износването на оборудването и трудностите с новите покупки създават сериозни проблеми за руската гражданска авиация, транспортния сектор и производствената индустрия.

И накрая, що се отнася до санкциите срещу физически лица, това отваря вратата за една непредвидимо "боричкане между булдозите под килима". От една страна, много от тези в черния списък биха искали да напуснат, за да пътуват до Съединените щати и да използват активите си. От друга страна, попадането в този списък вече е станало за руснаците знак за качество и потвърждение за лоялност към Кремъл.
Така че излизането от санкциите може да носи политически рискове. Следователно ако отмяната на персоналните санкции се случи, тя ще започне с няколко фигури, в чиято лоялност Кремъл не се съмнява. |
Така или иначе предстоят дълги дискусии за възможните сценарии за облекчаване на санкциите. Липсата на единна позиция във Вашингтон по този въпрос отваря големи възможности за Тръмп да се пазари с Путин.
Американският президент има какво да предложи на руския си колега. Друг е въпросът дали Путин ще е готов да се откаже от максималистката позиция за незабавно премахване на всички санкции, а Тръмп ще е готов да започне дълъг и изтощителен пазарлък, вместо, както обикновено, да се опитва да реши всичко просто и наведнъж.
Коментарът е за берлинския център "Карнеги политика".