Подмененият разговор в образованието

Вместо за това как всяко дете да получи качествено образование и България да излезе от последните места в Европа по умения на 21. век говорим за задължително вероучение, оценки за дисциплина и още повече частни уроци, пише Люба Йорданова в анализ за "Дневник".
През последните няколко седмици Министерството на образованието и науката и учителските синдикати успешно подмениха истинския разговор за това накъде трябва да тръгне българското образование. От това как да обучаваме и подкрепяме по-добре учителите завихме към архаичните и неработещи оценки за дисциплина. Нуждата от съвременни учебни програми, които да подготвят учениците за 21. век, беше изместена от задължителни часове по религия още за първокласниците. Препоръката на български и международни експерти да спрем с изпитите от ранна детска възраст и да направим така, че всяко дете да получи добро образование, беше заглушена от разширяване на приема в 4. клас, т.е. от стимулиране на още повече частни уроци и огромно напрежение за 10-годишни деца.
Какво се случи
Началото на мандата на едно правителство е шанс за подготовка на истински реформи, които имат потенциала да подобрят дадения сектор, дори и да не се харесат на мнозинството. Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев не използва този шанс, а тръгна с пълна скорост към популистките идеи, които може и да помагат за увеличаване на електората на партията му, но с нищо не помагат на българските ученици и учители.
Оценките за дисциплина и по-лесното налагане на санкции на ученици и родители са мечта за голяма част от учителите. Поводът е, че в много случаи педагогическите специалисти се чувстват безсилни в класните стаи и не знаят как да подходят, за да могат да провеждат спокойно уроците си.
Истинската причина обаче е друга - нито университетите, нито повечето от допълнителни им обучения ги учат какво да правят в такива ситуации. |
Програмите на висшите училища в голяма степен са от миналия век, наблягат на теория и учене на самия предмет, който бъдещият учител ще преподава, и не предлагат достатъчно практически упражнения и стратегии за работа с учениците. Продължаващата квалификация на вече действащите учители пък в много случаи се ограничава до проформа лекционно обучение с повече време за спа зоната на хотела.
Министерството на образованието и науката (МОН) от години неглижира ролята си по отношение на подготовката на учителите, като се оправдава с академичната автономия на университетите (и вероятно нежеланието да разсърди ректорите). Допълнителните обучения са във владението най-вече на Синдиката на българските учители и шефката му Янка Такева, за която МОН не посмя да излезе с позиция дори след тревожните журналистически разследвания, доказващи неправомерно използване на финансови средства от страна на Такева (макар голяма част от бюджета на синдиката да идва от държавния бюджет и европейските фондове и МОН да би следвало да вземе отношение).

Религията като задължителен предмет в училище: проблемът е кой, какво и как ще преподава
След като министерството си замълча, Такева му направи подарък - подкрепа за идеята за въвеждане на задължително обучение по религия в българските училища, и то още от 1. клас. Предложението рискува не само да бетонира последните места на българските ученици в Европа, но и да се отрази и на физическото и психическото здраве на децата.
По неофициална информация време за вероучението ще се намери за сметка на часовете по физическо възпитание и спорт и музика. |
Същите тези български ученици, които в голяма степен страдат от затлъстяване и гръбначни изкривявания, вместо да използват единствените 40 минути за раздвижване, ще залягат пак над чиновете си, този път над библията или корана. Ще бъдат лишени и от естественото си детско любопитство към музиката, за да бъдат плашени с дявола.

Според Янка Такева близо 70% от учителите подкрепят предмета "Добродетели и религии"
Опитът скандалната идея да се замаже с опция за родителите да изберат децата им да учат "добродетели" вместо вероучение, също не е успешен. Същото това министерство, от което се очаква да одобри учебна програма за "добродетели", е отговорно за това, че над половината от българските 15-годишни са функционално неграмотни. Това означава, че и над половината от българското население (защото след 15-годишна възраст човек не може да навакса тези огромни пропуски) не могат да разберат смисъла на това, което четат, не могат да разчетат графика, не могат да пресметнат процент от дадена сума.
И хората, виновни за липсата на базови умения в българските ученици и българските граждани, сега се наемат да учат децата на добро и зло. |
Разширяването на приема в 4. клас също не почива на никакви данни и доказателства за необходимост. Дори напротив - години наред организации като Европейската комисия, Световната банка и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие са наблягали на ползата от по-късното профилиране на учениците и изтеглянето на основното образование до 9. клас включително. Повечето държави по света, в които учениците се справят добре, правят точно това - гарантират, че всеки ученик получава качествено базово образование, без значение къде учи и какви са финансовите възможности на родителите му.

Д-р Светла Петрова, образователен експерт: Ранното профилиране след 7-и клас засилва образователните неравенства
В България качеството на образованието на едно дете зависи от това дали ходи на частни уроци.
И последната идея на МОН за възможност в още повече училища да може да се кандидатства след 4. клас само ще стимулира още повече частните уроци и ще увеличи пропастта между учениците от богати и бедни семейства. |
Не е за пренебрегване и отражението на ранното кандидатстване върху психическото здраве на децата. Напрежението около изпитите след 7. клас води до зачестяване на случаи като паник атаки, тревожност и депресия сред учениците. Ако приемът се свали още повече, частните уроци, напрежението и рискът от влошено здраве ще започват още от втори клас, т.е. при 8-годишни деца.

Държавата спира безплатното обучение за част от бъдещите педагози
Какво можеше да бъде
Стъпките България да има по-добро образование са ясни. Достатъчно е само да се изпълнят препоръките на утвърдени организации и експерти в сферата на образованието. Самото Министерство на образованието и науката неведнъж е плащало от бюджета си за такива препоръки, но впоследствие не е изпълнявало нито една от тях. След катастрофалните резултати от PISA 2022 25 бизнес организации излязоха с позиция с искания за реформи в образованието, сред които:
- повишаване на качеството на базисното обучение и продължаващата квалификация на учителите и директорите;
- изработване учебни програми с нова философия, ориентирана към развиване на компетентности, а не наизустяване на предметно знание;
- промяна на вътрешните и външните оценявания към измерване на развити компетентности, а не на заучени знания;
- ефективно прилагане на стандарт за качество в образованието и система на добавената стойност на училищата;
- гарантиране на повече автономност, ресурси и подкрепа за училищата, но и поемане на отговорност от тях за резултатите на учениците;
- взискателен и професионален подбор на учителите и директорите на база необходимите за професията компетентности;
- обективна и справедлива оценка на работата на учителите и директорите на база резултати, а не административни изисквания.
Разговорът за образованието през последните три месеца можеше да бъде по тези теми. Министерството можеше да започне да търси начини тези реформи да се осъществят.
Щеше да намери и съюзници в лицето на учители и директори, които са разпознали нуждата от промяна и търсят най-доброто за учениците, както и в лицето на бизнеса и гражданския сектор. Но предпочете да не ядосва статуквото и да върне българското образование назад към миналото.
