Как ГЕРБ подкопава устоите на светската държава

Как ГЕРБ подкопава устоите на светската държава

Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов с патриарх Даниил в края на миналата година
Фейсбук профил на Бойко Борисов
Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов с патриарх Даниил в края на миналата година
България още не е избърсала срама от челото заради констатацията от изследването PISA 2022, че българските ученици (деветокласници) са най-функционално неграмотни в Европейския съюз. Страната ни е на последното място в ЕС по математическа грамотност сред учениците и на предпоследно място - по четене и по природни науки. Функционалната неграмотност илюстрира нисък набор от умения и компетентности, придобивани в процеса на обучение, които не позволяват на човек да се справи успешно с конкретни ситуации във всекидневието.
Но вместо да инвестират енергия и средства в промяна на матрицата за подготовка на учениците за професията и живота, поредните управляващи - доминираното от ГЕРБ коалиционно правителство, ще въвеждат задължителни часове по "Добродетели и религия". Това намерение на партията на Борисов се радва на подкрепата на Българската православна църква, която от доста време мечтае за вероучение в училищата, както и от страна на консервативни и националпопулистки сили. Замисълът обаче противоречи на българската Конституция, според която религиозните институции са отделени от държавата, макар че традиционната религия е източното православие.
Замисленият предмет "Добродетели и религии", който се вписва в надигналата се през последните години вълна за реабилитация на нашенските "традиционни ценности", ще противоречи и на закона, който гарантира светското образование в България.
Макар че Министерството на образованието и науката все още не е представило за публично обсъждане концепция за новия учебен предмет, преди дни сондира почвата чрез зле режисирана публична дискусия в НДК. На нея се набиваше на очи присъствието най-вече на предварително подбрани консервативни организации и личности, както и на патриарха и на главния мюфтия.
След дискусията се засили усещането за наличието на политико-експертно-църковна мрежа, която е напреднала по пътя към ревизия на светския характер на училищното образование.
С оглед на преобладаващото християнско, източноправославно вероизповедание в България реална остава опасността от индоктриниране на учениците в догмите на БПЦ. Тя живее откъсната от времето и проблемите на обществото и отделния човек, но за сметка на това висшият клир не спира да демонстрира близост със силните на деня. Например с лидера на ГЕРБ и бивш премиер Бойко Борисов, с лидера на "ДПС - Ново начало" и де факто скрит коалиционен партньор на управляващите Делян Пеевски и някои други.
На дискусията в НДК министър Красимир Вълчев увери, че промените не предвиждат въвеждане на вероучение в училищата. Учениците ще могат да изучават не само религия (християнство - православие, или ислям) - в културологичен и исторически аспект, но и неконфесионална програма. Те ще съчетава елементи на познания на религията с философско и етично възпитание. Учениците ще учат за добродетели като честност и справедливост, уважение към различията между хората, прошка и милосърдие, толерантност.
Материализирането на този каталог би бил чудесен щит срещу ширещото се насилие сред българските ученици. Но как може да се формира стабилна ценностна система в рамките само на един предмет? Не трябва ли да бъде решавана сизифовската задача в рамките на целия курс на обучение?
В публикация във фейсбук журналистът Калин Манолов, присъствал на срещата в НДК, обръща внимание на важна подробност: "Накрая светиня му загадъчно спомена - а може би се изпусна! - някакви законодателни промени, които трябвало да бъдат направени." Манолов задава резонния въпрос: "От какво се налагат те, ако наистина новият/стар предмет няма да се преподава конфесионално, тоест в съответствие с християнската догма, и ако ще може да бъде избирано между него и предмета "Етика", и то още от първи (!!!) клас, не стана ясно."
С голяма тежест продължават да висят и други два въпроса - дори обучението по религия да не е конфесионално, а с културологичен подход, кой ще пише учебниците? И откъде ще се намерят толкова подготвени първоначални учители по новата материя? При това си струва да се отбележи, че през последните години свободно избираемият предмет религия с трите му разновидности: християнство - православие, ислям, неконфесионално обучение, е записан едва от 12 хил. ученици, т.е. от под 2% от всички ученици. С оглед на тези числа политиката за превръщането на обучението по религия (и добродетели) в задължително лъха на авторитаризъм и е обречена на неуспех. Единственият по-смислен аргумент в подкрепа на предлаганите промени е този, че в някои страни от ЕС има такова обучение. То обаче си има исторически и социокултурни специфики, характерни за съответната страна, което радетелите му в България премълчават.
Така както вървят нещата, страстите около планираното въвеждане на учебния предмет "Добродетели и религия" ще кипнат подобно на заформилото се мащабно напрежение около дебатите "за" и "против" Истанбулската конвенция.
И през 2018 г., и миналата година - при приемането на внесените от "Възраждане" поправки в закона, забраняващи несъществуващата ЛГБТ "пропаганда" в училищата, и днес, остава слабо осветена ролята на най-голямата партия - ГЕРБ, в тези събития. Очевидно тя работи ако не открито, както е сега, най-малкото помагачески за налагане на консервативно, ретроградно законодателство.
Истанбулската конвенция, която има за цел да защити жените от всички форми на насилие и да противодейства на домашното насилие, не беше ратифицирана от България. Тогава противниците на конвенцията - БСП, ВМРО и други националистически партии, консервативни НПО и фейсбук конспиролози, но също така и президентът Радев, привидяха в нея няколко злини. Например, че тя ще отвори вратите към узаконяване на "третия пол" (заради включеното в текста й понятие "социален пол" (gender) и на еднополовите бракове, че България ще бъде залята с "ирански травестити" - бежанци и други подобни нелепици. В тази атмосфера Конституционният съд реши, че конвенцията противоречи на основния закон, защото въвежда несъвместим с Конституцията трети, социален пол.
Макар че управляващата и тогава партия ГЕРБ поне на думи подкрепяше конвенцията, тя не демонстрира политическа воля за ратифицирането й. В типичния си демагогски стил Борисов обяви, че конвенцията ще бъде приета само, когато има консенсус за нея в българското общество. "Аз никога не съм правил на инат и може би затова толкова пъти ме преизбират. Съобразявал съм се с всяко мнение, 'еле пък като има и църква", каза тогава Борисов, цитиран от "Дневник".
Тогава умереният популист Борисов съвсем абдикира от отговорност: ГЕРБ прехвърли горещия картоф на КС. Що се отнася до уж небрежното споменаване на църквата в стил "Ту-туу" (както Борисов илюстрира неотдавна Възкресението на Христос), то не бива да заблуждава. Демонстрираната от силния човек в ГЕРБ набожност пред тв камерите и в социалните мрежи - искрена или инсценирана, е едно на ръка.
По-важното е, че ГЕРБ, особено когато управлява, винаги си осигурява подкрепа от висшия църковен клир, което върви ръка за ръка със саморекламата на Борисов за помощта от правителството за религиозните храмове.
Шест години по-късно със знаковата и решаваща подкрепа на ГЕРБ "Възраждане" прокара законопроекта си за забрана на пропагандата на "нетрадиционна сексуална ориентация" и "определяне на полова идентичност, различна от биологичната", в училищата. Светият синод приветства забраната, а ГЕРБ анонсира и подготовката на собствен законопроект за религията и етиката в училище.
През 2025 г. чрез своя министър на образованието ГЕРБ въплъщава усилията на различни актьори и сили в обществото за налагане под една или друга форма на религиозно обучение.
Радослав Стоянов, съпредседател на Българския хелзинкски комитет, написа след дискусията на МОН в личния си профил във "Фейсбук", че през 2018 г., в разгара на "моралната паника срещу Истанбулската конвенция", в България е започнал реакционен поход срещу просвещенските ценности. "И не е изненада, че осем години по-късно това похождение идва пак от ГЕРБ. Все пак върховенството на правото, друга ценност, с която в ГЕРБ са дълбоко скарани, също е продукт на Просвещението. Подобно на Орбан (открито възхваляван от актива им) и Ердоган, ГЕРБ подкопават устоите на светската демокрация бавно и поетапно, зад оркестрирани обществени консултации (), въобще по всякакъв начин, имитиращ демократично допитване и легитимен законодателен процес."

Медиен изследовател и политически наблюдател. Има докторат по медийни науки от Европейския университет "Виадрина", Германия (2005). Преподавал е журналистика и политически комуникации във Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий" (2015-2023). Автор е на четири монографии и десетки научни публикации.