Полша навлиза в нестабилност с отслабено правителство

Полша навлиза в нестабилност с отслабено правителство

Симпатизантите на новоизбрания президент ликуват в изборната нощ.
Reuters
Симпатизантите на новоизбрания президент ликуват в изборната нощ.
Президентските избори в Полша бяха битка между две силни негативни емоции - или "проектиран страх" - между отхвърлянето на правителството на Доналд Туск и страха от завръщането на "Право и справедливост" (PiS) на власт.
Настроенията срещу правителството, което беше избрано през октомври 2023 г., се оказаха малко по-силни, но Полша остава дълбоко разделена.
  • Победилият Карол Навроцки успя да си осигури подкрепата на много големи части от десния и крайнодесния електорат още от първия тур.
  • Победеният Рафал Тшасковски не успя да мобилизира достатъчно от онези избиратели, които направиха възможно завръщането на Туск на власт през 2023 г., но след това се въздържаха от гласуване на първия тур.
В последните седмици на кампанията Тшасковски се съсредоточи върху атаки срещу Навроцки поради разкритията за съмнителното му минало, което сериозно подкопа доверието в него като кандидат за президент. Това обаче не обезкуражи десните избиратели и противниците на правителството да гласуват за Навроцки (нещо, познато ни като "ефекта Тръмп"), докато в същото време не мобилизира ефективно либералните избиратели (не се получи "румънски ефект").
Президентството на Навроцки ще бъде труден период за правителството на Туск. Премиерът е изправен пред труден край на политическия си проект, фокусиран върху възстановяването на върховенството на закона и либерализацията в обществото. Няма да бъдат възможни големи реформаторски проекти (например за абортите или съдебните решения), тъй като основната мисия на Навроцки, когато встъпи в длъжност в началото на август, ще бъде да подкопава правителството и да проправи пътя за завръщането на PiS на власт на изборите през 2027 г.
Лидерът на PiS Ярослав Качински.
Reuters
Лидерът на PiS Ярослав Качински.
Навроцки няма политически опит и няма партийна база. Малко вероятно е той да играе независима роля отвъд това да подкрепя PiS като основна опозиционна партия. Неговите политически възгледи са далеч по-радикални и десни от тези на Анджей Дуда, което е предвестник на много по-трудно съжителство с правителството на Туск, отколкото през последните 18 месеца.
Отношенията със САЩ и с Украйна вероятно ще станат обект на партийно-политически спорове - ново явление в полската политика.
  • Навроцки и PiS ще разиграят картата на Тръмп и Америка във вътрешната политика, критикувайки някакво "изоставяне" от Туск от трансатлантическото партньорство, когато той застана на страната на европейските съюзници на Полша. Това ще свие пространството за маневриране на Туск във външната политика и политиката на ЕС.
  • Също така Навроцки раздуха антиукраински страсти ("не" на присъединяването ѝ към НАТО) в предизборната кампания, отразявайки собствените му убеждения - като ръководител на Института за национална памет основната му грижа през последните години беше справянето с историческите конфликти между Полша и Украйна - както и влошаващите се настроения в полското обществено мнение.
  • Може да бъде сериозно затруднена ролята на Полша като активно работеща за по-силна отбранителна политика на ЕС и като важен участник в процеса на интеграция на Украйна в ЕС и НАТО предвид променения вътрешнополитически контекст.
Полша ще навлезе в период на политически конфликт и нестабилност, с отслабено правителство както по отношение на легитимност, така и на способност за действие.
Премиерът Доналд Туск.
Reuters
Премиерът Доналд Туск.
Макар предсрочните избори да не са вероятен сценарий тази година (би било самоубийство за коалиционните партии на Туск, предвид дясното мнозинство в социологическите проучвания), те биха могли да се случат още през 2026 г., тъй като правителството на Туск, което вече е лесна мишена, ще се затрудни да предотврати центробежните сили, които ще го доведат до падане.
Правителство, което не може да прокара ключовите си проекти, е малко вероятно да оцелее още две години и половина до края на мандата.