За арестите като наказателна репресия в България

Последните случаи на арести на политически свързани лица показват добре някои несъвършенства на наказателния процес, както е уреден понастоящем в България. Българският наказателен процес не съдържа всички гаранции за правата на заподозрения или обвиняемия и в тези пунктове не съответства на европейските изисквания.
Един пример е прекомерната употреба на мярката за неотклонение задържане под стража. След шумното отразяване на задържането на някой кмет, заместник-кмет или общински съветник следва неизменното искане за неговото постоянно задържане под стража. За да бъде едно лице задържано под стража, трябва да са налице две условия - да е налице обосновано предположение, че обвиняемият е извършил престъплението, заради което го задържат, и че е налице реална опасност лицето да се укрие или да извърши друго престъпление.
В българския процес обаче съществуват и редица други условия, които могат да обосноват това обвиняемият да бъде задържан. Тези моменти не съответстват на минималния стандарт, установен в европейската директива за презумпцията за невиновност (Директива 2016/343). Този минимален стандарт е създаден, за да се гарантира, че задържането под стража е само крайна мярка, използвана в редки случаи, когато е действително необходимо и никоя друга, по-лека мярка не би могла да гарантира справедлив съдебен процес. Съгласно европейското право най-важният критерий, който позволява задържане под стража, е опасността лицето да се укрие.

Защо полицията е вкарана в играта с ареста на кмета
С неубедителните мотиви за задържане под стража на всяко лице, публично обвинено в извършването на престъпление, и твърде голямата честота и продължителност на задържанията
българското право значително се отклонява от идеята за презумпцията за невиновност
която не позволява лицето да се представя пред обществеността като виновно.
С многобройните медийни съобщения какво и как е извършил всеки кмет, заместник или общински съветник ставаме свидетели на точно обратното - в обществото се създава внушение за виновността им, а дали тези обвинения биха били доказани в съда остава силно несигурно. Все пак българската прокуратура не може да се похвали с успехи в борбата с корупционните престъпления.
Изглежда, че с продължителните задържания под стража и обилните медийни съобщения за виновността на лицата се цели всъщност наказателна репресия повече, отколкото запазване и гарантиране на техните права и доказване на виновността им пред съда. |
Фактът, че става дума само за функционери на опозиция, трябва и много да ни плаши. Това означава, че всеки, който не е съгласен с формалната или неформалната власт на установеното статукво (в парламента, прокуратурата и отчасти - в съда) може да бъде подложен на подобна репресия.

Колко експедитивно (и сляпо) може да работи полицията
На следващо място преживяното от съпругата на задържания шумно кмет на Варна Благомир Коцев илюстрира
друго несъответствие на българския наказателен процес с европейските гаранции
Разказът на съпругата на Коцев доби огромна популярност и предизвика вълна на съпричастност - тя по никакъв начин не изглежда да е заподозряна в извършването на престъпление, а сцената с претърсването в дома ѝ пред две малки деца - на 2 години и на 1 месец - няма как да оставят равнодушни дори и най-закоравелите потребители на новини. Агентите, които претърсват дома, заявили, че няма да се обажда на адвокат.
Тази фраза е дълбоко проблемна обаче.
Всеки може да се свързва с адвокат, когато почувства необходимост от правна помощ. |
Това важи с още по-голяма сила за случаите, когато са засегнати някакви права - на лична неприкосновеност и сигурност, на дома и кореспонденцията най-малко. Всъщност съгласно българския наказателен процес претърсване и изземване не се извършва в присъствие на адвокат. Изискването е само за поемни лица и на пълнолетен член на семейството.
Това ограничително представяне на достъпа до адвокат в наказателния процес отново
противоречи на европейските минимални стандарти, според които адвокат би трябвало да присъства
и по време на претърсвания и изземвания и при всички положения - от първия момент на задържането (Директива 2012/13, Директива 2013/48 и Решение на Съда на Европейския съюз по дело C-209/22).

Вече живеем в репресивната антиутопия на Пеевски-Борисов
Първият момент на задържането е този, след който лицето не може самостоятелно да прави нищо и е "в ръцете на властите". Няма значение дали формално е издадена заповед за арест или дали е повдигнато обвинение.
Фундаментален проблем в българския наказателен процес е, че той не разпознава формално фигурата на "заподозрения", докато европейското право дава защита и на това лице.
Очевидно е нежеланието на българския законодател да предвиди защита на основните права на заподозрения в извършването на престъпление, така органите на полицията, прокуратурата, Комисията за противодействие на корупцията могат да извършват действия, без да спазват дори несъвършените гаранции на българския наказателен процес - нещо тревожно за една принципно непрозрачна институция, която не подлежи на ефективен независим контрол. |
Всъщност въвеждането на тези минимални европейски стандарти в българския наказателен процес е предмет на обсъждане на не една работна група за изменения в Наказателно-процесуалния кодекс. В тези работни групи аргументи, че действително трябва да се гарантира достъп до адвокат, включително в следствени действия, не среща разбирането нито на експертите от институциите, нито на утвърдени имена в наказателното право. Липсва и разбирането, че заподозреният би трябвало също да се ползва от закрила на основни права и така да бъдат пресечени евентуални репресивни действия.
Европейските директиви, които гарантират минимални стандарти в наказателния процес не са транспонирани в тяхната цялост в България. Заради това страната е обект на няколко наказателни процедури, започнати от Европейската комисия. Последното съобщение е от май 2025 година за неправилното транспониране именно на Директива 2013/48 за правото на достъп до адвокат и на осъществяване на връзка при задържане. Липсва информация за предприетото от страна на Министерство на правосъдието за спаряването на ендемичния проблем с липсата на гаранции в наказателния процес.
Минималните стандарти гарантират, че правата ще бъдат спазени дори ако съответното лице е виновно в извършването на престъпление.
Липсата им и непълното им въвеждане в българското право обаче правят възможна саморазправата с опозицията. |