Мобилно приложение може да създаде ред и да разсее опасенията около дивото къмпингуване

Мобилно приложение може да създаде ред и да разсее опасенията около дивото къмпингуване

Срокът на общественото обсъждане изтича на 31 юли.
Срокът на общественото обсъждане изтича на 31 юли.
В началото на юли Министерството на регионалното развитие и благоустройството публикува за обществено обсъждане проект на Наредба за условията и реда за определяне на местата за временно разполагане на палатки, кемпери или каравани в зона "А" и в зона "Б" извън територията на морските плажове, пясъчните дюни и категоризираните къмпинги. По такъв документ текат дискусии от над 10 г., но съгласие засега няма.
Срокът на общественото обсъждане изтича на 31 юли. Българското кемпер общество вече излезе с възражение, тъй като според него, проектът за нормативен акт по същество забранява свободното къмпиране. С подобни становища излязоха и други сдружения на любители на свободното къмпингуване.
"Дневник" публикува идеите на читателя Любен Василев, който предлага как без много усилия от страна на администрацията и без особени разходи процесът може да се регулира в интерес на всички и да премахне сега съществуващи конфликтни точки. Той ги е отправил и към авторите на наредбата. "Дневник" ще продължи да следи темата.

Предложение за регулиране на дивото къмпингуване в Република България

Въведение
Дивото къмпингуване в България е тема, която се дискутира от доста време. Правя това предложение, не само като коментар на проекта за Наредба за условията и реда за определяне на местата за временно разполагане на палатки, кемпери или каравани в зона "А" и в зона "Б" извън територията на морските плажове, пясъчните дюни и категоризираните къмпинги, а и като предложение за регулиране, но не изрична или пълна забрана на дивото къмпингуване като цяло.
Основни проблеми
  • Битови отпадъци
Един от основните проблеми произлизащи от дивото къмпингуване са битовите отпадъци, генерирани от къмпингуващите, които биват изхвърляни в контейнери, намиращи се на територията на дадена община, без тя да получава директни финансови дивиденти от къмпингуващите. Редки са случаите на диво къмпингуващи, които замърсяват местата, където са пребивавали.
  • Защитени зони
Друг проблем е, че поради незнание, някой може да реши да къмпингува на територията на някакъв вид защитена зона.
  • Сигурност
Случаи с пожари или саморазправа не е имало или са били рядкост и не са били пряко свързани с диво къмпингуващи.
Решение на изброените проблеми
Предвид напредването на технологиите, те могат да допринесат за решението на всички изборени проблеми, за да бъде дивото къмпингуване формулирано и нормирано, да има определени правила, а не само забрани. По този начин взаимно да носи изгоди и предимства за двете страни (общини и диво къмпингуващи).
Мобилно приложение
Може да се създаде приложение за мобилни телефони, коeто да предоставя възможността къмпингуващият да се регистрира на мястото, където смята да пренощува (между 22ч. и 6ч.). Това дава и допълнителни позитиви, описани по-долу.
Регистрация за нощувка
При самата регистрация той ще получи информация дали място не попада в защитена зона (или зона с времена забрана за къмпингуване поради различни причини) и ако това не е факт, той ще може да регистрира своя кемпер или каравана посредством регистрационния номер на автомобила/ремаркето, а при палатките може да използва снимка на палатката (тук може да се помисли и за издаване на залепящи се стикери за регистрация на палатка за диво къмпингуване).
Такса
За съответната регистрация къмпингуващият ще трябва да заплати минимална такса (2-3 EUR за кемпер/каравана, 1-2 EUR за палатка) за нощувка, която ще бъде насочена към отделно перо към бюджета на общината на територията, на която се намира мястото на регистрация.
Паркиране в рамките на републиканската и общинска пътна мрежа
При паркирането на кемпер или каравана в рамките на населено място ще важат съответните правила по Закон за движение по пътищата и не трябва да се дължи такса за диво къмпингуване. Регистрация в мобилното приложение няма да бъде възможна.
Период на пребиваване на едно място
Регистрация на едно място за кемпер/каравана трябва да се ограничи до 3 нощувки за кемпер/каравана и до 9 нощувки за палатка. След този период къмпингуващият има право да се регистрира на не по-малко от 200м от мястото, където се е регистрирал последно. Това ще предпази от "заселване" на определени територии.
Позитиви за общините
Със събирането на таксата (подобно на курортна такса) общината ще има допълнителен доход за извозването на битовите отпадъци от къмпингуващите.
При установяване на замърсяване на площите, където някой се е регистрирал, ще има възможност за проследяване, както и да се намерят евентуални свидетели от самото място и да се установят виновниците.
Данни и следващи стъпки
Една година след въвеждането на системата може да се направи анализ на данните къде има най-голямо концентриране на къмпингуващи и пак със средства от перо в бюджета да се поставят допълнително контейнери за смет, чешми за питейна вода и химически тоалетни, които да се обслужват.
Като следваща стъпка могат да се изградят станции за обслужване на кемпери и каравани, където да могат да се изхвърлят сива (мивка и душ) и черна (касета/тоалетна) вода, както и да може да се сипе вода за битови нужди. Достъпът до тях може да става пак с мобилното приложение, за да се стимулира цялата екосистема.
Контрол
От страна на съблюдаване на спазването на регулацията, полицията или друга институция ще има контролно мобилно приложение, с която може да провери дали къмпингуващият се е регистрирал или не.
При първо провинение ще бъде наложена забележка и къмпингуващият ще бъде осведомен за правилата за къмпингуване (във вид на брошура). При второ провинение глобата трябва да е около 50 пъти цената на една нощ регистрация. При трето и повече: 100 пъти.
Тези средства също трябва да отиват към горепосочено перо от бюджета на общината.
Чужденци
За да могат да бъдат информирани и чуждите граждани, на всички граници преминаващите с кемпер или каравана трябва да получат брошура на английски и български език, в която регулацията да бъде описана.
Допълнително трябва да бъдат поставени информационни табели на границите с държави от Шенген.
Заключение
По изложения начин биха се решили всички основни проблеми, дава се свобода да се къмпингува навсякъде освен в защитени зони и освен това се допринася за допълнителен доход на общините, за да подобрят условията за диво къмпингуване. Възможността за проследяване е ограничена, доброволна и оправдана от гледна точка на обществен интерес. Събраните данни трябва да се анонимизират и обработват в съответствие с европейските регламенти.