Бърз кредит: Как да се защитим от неравноправни клаузи и недобросъвестни практики (2 част)

В първата част на този анализ разгледахме подробно най-често срещаните неравноправни клаузи (без претенция за изчерпателност) в договорите за бързи кредити - от фиктивни такси и неустойки, през обезпечителни схеми и запис на заповед, до предсрочна изискуемост и подвеждаща преддоговорна информация. Всеки от тези механизми накърнява правата на потребителя, но в дъното им стои един общ проблем: опитът да се прикрие реалната цена на кредита и заобикаляне на императивните изисквания в закона за максималният ѝ праг.
В тази втора част ще насочим вниманието към принципа, който трябва да защитава интереса на потребителя още при подписване на договора - годишният процент на разходите (ГПР). Ще обясним какво представлява ГПР, защо е толкова важен и как масово се заобикаля чрез формално "легални" такси, водещи до реално оскъпяване на кредита. Ще разгледаме и конкретни примери, в които тези разходи са прикрити като "допълнителни услуги", макар по същество да са част от разходите по кредита и да не предоставят никакви реални услуги. Ще минем и през някой от най- често срещните недобросъвестни търговски практики, които се използват от фирмите за бързи кредити и от колекторите при вече отпуснат кредит.
След това ще преминем към практическите инструменти за защита на потребителите: кога една клауза е нищожна, как може да се атакува в съда, каква е ролята на Комисията за защита на потребителите, какво казва европейската съдебна практика и как да се възползваме от вече водени колективни искове. Завършваме с конкретни съвети към потребителите - какво да проверят, преди да подпишат договор, и как да реагират, ако вече са попаднали в дългова спирала.
Защото най-голямата защита е знанието. А знанието започва с въпроса: колко реално ще ми струва този кредит?
Как цената на кредита се крие: заобикалянето на ГПР с "легални" хватки
По закон, едно от най-важните понятия в потребителското кредитиране е годишния процент на разходите /ГПР/, като нищожността на голяма част от клаузите е свързана и със заобикалянето на това понятие. ГПР трябва да показва пълната цена на кредита - не само лихвите, а и таксите, комисионните, задължителните "услуги" и всичко останало, което реално оскъпява заема. Така потребителят може да сравни различни оферти и да направи информиран избор. Но когато чета договори за бързи кредити, виждам друго: ГПР, който не включва почти нищо и множество допълнителни разходи, които са прикрити под всякакви други имена.

Николай Цветанов: За потребителите на бързи кредити най-големият риск е да отидат при фирма без лиценз
От опит знам: когато човек подписва договор за заем, не го интересува ГПР - интересува го колко ще получи и колко ще върне. А това е грешка, защото точно в годишния процент на разходите (ГПР) е скрита истината за цената на кредита. Или по-скоро би трябвало да бъде.
Как се заобикаля ГПР на практика?
Нека го кажем директно: почти всички неравноправни клаузи, описани в първата част от този анализ, имат и една допълнителна функция - да прикрият реалната цена на кредита, като не се включват в ГПР. Ето как:
- Такси за експресно разглеждане, оценка на риска или "обработка на документи" - начисляват се еднократно, често предварително, и не се отразяват в ГПР;
- Такса за отсрочка - например 20% от сумата за 15 дни удължаване - формално не е лихва, но ефектът е същият и пак не се включва в ГПР;
- "Гаранционни услуги" вместо поръчител - фиктивен продукт, чиято цел е да събере още 300-500 лв. извън лихвите;
- Задължителни застраховки, за които често няма дори реален застраховател - просто още един ред в погасителния план;
- Неустойки при липса на поръчител или просрочие, които не се включват в ГПР, защото са "санкции", но на практика са оскъпяване;
- Запис на заповед и други обезпечения, които не струват пари директно, но гарантират незабавно събиране на спорове, без реален съдебен контрол;
- Двоен погасителен план, при който клиентът подписва график с по-ниски вноски, а реално започва да плаща по-висок;
- Изкуствено занижен ГПР в СЕФ, защото не са включени всичките "допълнителни" такси.
Какво казва законът?
Според Законa за потребителския кредит, чл. 19, ал. 4, ГПР не може да надвишава пет пъти законната лихва за забава. През 2025 г. това означава около 60% годишно. Затова много фирми слагат формално лихва от 45%, а останалото преместват в "такси", "застраховки" и "услуги". Те твърдят: "това не е лихва, това е друго" - но законът казва ясно, че всичко, което потребителят е длъжен да плати, за да ползва кредита, влиза в ГПР.

Комисията за защита на потребителите завежда колективни искове срещу фирми за бързи кредити
Нелоялни практики при събиране на вземания и тормоз над длъжници
Неравноправните клаузи не се изчерпват само с финансовите условия - някои касаят и поведението на фирмите при просрочие, като им дават необичайни права, които накърняват личната сфера и достойнството на длъжника. В договорите на отделни кредитори са открити скандални текстове, които позволяват на кредитора да упражнява натиск и тормоз над клиента при неизпълнение. Част от тях са:
- Такси за "извънсъдебно събиране". Например, в един договор е имало клауза, че при просрочие кредиторът ще прави разноски за събиране на вземането (телефонни обаждания, лични посещения, писма) за сметка на заемателя, с което последният предварително се съгласява. Това подготвя почвата фирмата да наложи на длъжника да плати допълнително и тези "разноски". Различни съдилища обявяват клаузата за нищожна, тъй като тя едностранно вменява на потребителя неограничени разходи по събиране на дълга и го стигматизира като "некоректен" длъжник без съдебно решение.
- Разкриване на информация пред трети лица. Още по-тревожни са клаузи, които дават право на кредитора при просрочие да уведомява трети лица за дълга на клиента. В договора на една от фирмите например е фигурирал текст, позволяващ на фирмата при просрочие "да уведоми всички свои търговски партньори, банки и финансови институции" за неизпълнението, както и да подаде информация до лица и организации, където заемателят работи. Още по-скандално - фирмата може да възложи събирането на дълга на колекторска агенция, на която да предостави цялата лична информация за длъжника. Такива клаузи, по същество разрешаващи "опетняване" на длъжника пред работодатели и публично, са обявени за абсолютно неравноправни и нищожни. Те нарушават основни принципи - защитата на личните данни, правото на добро име и репутация - и далеч надхвърлят нормалното упражняване на права по договор.
- Неограничено прехвърляне към колектор. Клаузи, позволяващи на кредитора свободно да прехвърли вземането на трета страна (факторинг) или да наеме колекторска фирма, сами по себе си не са незаконни. Но в комбинация с действията на колекторът да посещава лично длъжника, да го търси на работа, да говори с близки и съседи, поведението преминава границата към тормоз. Налице са множество медийни разкази за колекторски "бригади", които ходят по домовете, лепят унизителни съобщения по входовете, обаждат се на съседи и работодатели, притискайки хората да платят от страх и срам. Макар това вече да не опира до конкретна договорна клауза, често основата е някоя неясна уговорка, която заемателят е подписал (например общо съгласие личните му данни да бъдат предоставяни при просрочие). Подобни уговорки също са нищожни - поставят потребителя в положение да търпи произвол, несвързан пряко с целта на договора, и противоречат на добросъвестността.

Комисията за потребителите призова гражданите да я сезират за лоши практики с бързите кредити
Българските съдилища и КЗП третират описаните действия като нелоялни търговски практики и неравноправни условия. КЗП вече е наложила множество забрани за агресивни практики (например заплахи от типа "Ще те намерим, където и да си" или "ще уведомим всички за дълга ти"), засечени при проверки. Законът предвижда глоби за подобни действия (от 2 000 до 50 000 лв.), но репутационният ефект от съдебно решение срещу фирмата е още по-съществен. Затова ако потребителите са станали жертва на подобно поведение, то следва те да се обърнат към Комисията, която може да наложи подобна санкция.
Практически последици и защита на потребителите
Нищожност на неравноправните клаузи и връщане на платени суми
По българското законодателство всяка неравноправна клауза в потребителски договор е нищожна, т.е. не поражда действие спрямо потребителя, освен ако не е уговорена индивидуално, което изключение за практиката е незначително. Това означава, че дори без съдебно решение, потребителят не е длъжен да изпълнява такова условие. Разбира се, на практика кредиторите няма доброволно да се откажат от вземанията си по тези клаузи- затова е нужно съдът да ги прогласи за нищожни, за да стане спорът ясен.
Когато съдът установи, че дадена клауза е нищожна, договорът продължава да действа без нея, освен ако това е невъзможно. В контекста на кредита това обикновено значи: договорът за заем е валиден, но условието за такса/неустойка/гаранция отпада. Потребителят остава длъжен да върне главницата и договорната лихва (ако тя сама по себе си не е прекомерна), но не дължи спорните суми.
Ако си взел кредит, в който е посочено като ГПР 45%, но с още 500 лв. "такси" - това не е честна сделка. И най-важното: дори да си го подписал, може да се окаже, че голяма част от това не се дължи. Защото зад всяка от тези уж "дребни" такси стои скрито заобикаляне на закона, което като краен резултат заблуждава потребителя и не му позволява да вземе обосновано решение решение за разходите по неговия кредит.
Това е причината неравноправните клаузи да не са просто юридически дефект - те са основният механизъм, чрез който се прикрива истинската цена на кредита. А това вече е не само неетично, а и незаконно.
Защита на потребителите: институции и съдебна практика
Комисията за защита на потребителите (КЗП) е основният държавен орган, натоварен да следи за неравноправни клаузи и недобросъвестни практики. Но преди всичко - потребителите трябва да знаят, че те самите са първата линия на защита. Колкото по-информирани и активни сме, толкова по-трудно ще бъде на недобросъвестните кредитори да злоупотребяват с правата ни. Не е нужно да си юрист, за да зададеш въпроси, да откажеш подпис под неясен договор или да сигнализираш, когато си бил измамен. Примирението само насърчава нарушителите. Ето защо всеки сигнал до институциите, всяка жалба и всяко съдебно дело има значение - не само за конкретния човек, но и за цялата потребителска среда.

Съдебната защита на потребителите: Независимо от действията на КЗП, всеки потребител има право лично да оспори дадени клаузи и да търси правата си по съдебен ред. Вече има многобройни спечелени дела срещу фирми за бързи кредити - както индивидуални, така и колективни. В тях съдилищата последователно прилагат нормите на ЗЗП и Европейската директива 93/13/ЕИО: когато клаузата не е индивидуално уговорена (т.е. част е от типов договор) и причинява дисбаланс във вреда на потребителя, тя не го обвързва.
От края на 2019 г. българският Граждански процесуален кодекс е изменен така, че съдилищата са длъжни служебно (по собствена инициатива) да следят за неравноправни клаузи в потребителските договори - включително при издаване на заповед за изпълнение, при дела по записи на заповед и др. Това означава, че дори потребителят да не знае правата си, съдията сам следи кредиторът да не се ползва от нищожна уговорка. В синхрон с практиката на Съда на ЕС, националният съд трябва сам да прогласи нищожността на всяка неравноправна клауза и да я елиминира, запазвайки договора без нея, ако това е възможно. Но ако премахването на една клауза би променило из основи договора в ущърб на потребителя, тогава съдът може да обяви целия договор за нищожен, за да го защити по-добре.
В сферата на бързите кредити често се стига именно до такъв извод - че договорът е пронизан от толкова пороци, че е недействителен изцяло. Например, ако кредиторът е скрил реалния ГПР или е натрупал множество забранени клаузи, съдът може да реши, че най-добрата защита за потребителя е договорът да няма действие изобщо. В тези случаи заемателят трябва да върне само получената главница, без лихви, такси и неустойки. Много хора вече са се възползвали от тази възможност - има съдебни решения, с които потребители са освободени от хиляди левове начислени лихви и такси, а дори им се възстановяват надплатени суми.
Европейска съдебна практика в контекста на правата на човека
Макар фокусът да е българският пазар, накратко ще споменем и някои европейски практики, тъй като те задават рамката, в която България също оперира.
Както стана дума, Съдът на Европейския съюз (СЕС) има богата практика по Директива 93/13/ЕИО за неравноправните клаузи. От значение за бързите кредити са решения, които подчертават задължението на националния съд служебно да следи за неравноправни условия и заблуждаващи практики и да защитава потребителя, който често е по-слабата страна и не осъзнава правата си. В случаи като Banco Primus (C-421/14) и др., СЕС казва, че съдията трябва да действа ex officio (служебно) срещу неравноправни клаузи, дори длъжникът да не я е оспорил, именно за да гарантира ефективна защита, произтичаща от Директивата.
Специално по въпроса с платените поръчители, много релевантно е решението от март 2025 г. по дело C-337/23. Там се разглежда български случай: жена сключила кредит през 2019 г., не осигурила поръчители за 3 дни и била натоварена с "такса поръчителство", платена на свързана фирма (типичната схема).
Съдът на ЕС постанови, че: 1) клаузата за задължително поръчителство, избранo от кредитора, подлежи на контрол за неравноправност и не може да се счита за основен предмет на договора извън обхвата на Директивата; 2) разходите за това поръчителство трябва да се включат в ГПР, а при липса на посочване на пълния ГПР, националният закон трябва да предвиди санкция (в българския закон има такава - ако ГПР не е указан, кредитът може да се счита безлихвен или с намалена лихва); 3) ако поръчителството е погасено (например кредиторът е използвал гаранцията да се плати дълга), поръчителят не може въпреки това да претендира от длъжника сумите, ако гаранционната схема е била неясна или неравноправна. Това решение съществено подпомага българските съдилища - дава им зелена светлина да санкционират точно тези хитрини с гаранти.

Кредитен консултант: Към бърз кредит трябва да пристъпим само при неотложна нужда
От гледна точка на Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ), случаите с бързи кредити са по-рядко пряко обсъждани, защото ЕСПЧ се занимава основно с държавни нарушения. Но тук държавата има отговорността да осигури ефективни средства за защита срещу неправомерни посегателства върху имуществото и правата на хората. Чл.1 от Протокол № 1 (защита на собствеността) и чл.6 (право на съд) се явяват като рамка. Ако правната система не пази гражданите от прекомерни дългове, произтичащи от нелегитимни клаузи, би могло да се твърди, че държавата не изпълнява позитивните си задължения. Например, ако един човек изгуби цялата си собственост заради един дребен кредит, набъбнал с неустойки 10-кратно, и няма механизъм да се спре това, би могъл да се постави въпрос за нарушение на правото на собственост (намесата трябва да е законна и пропорционална).
В крайна сметка, защитата на правата на човека в контекста на бързите кредити се изразява в това държавата да осигури справедлив баланс - да даде достъп до кредит, но и да предпази уязвимите потребители от експлоатация.
Практически съвети към потребителите
- Четете внимателно "дребния шрифт". Ако възнамерявате да изтеглите бърз кредит (или вече имате такъв договор), отделете време да прочетете внимателно всички клаузи, включително Общите условия. Обърнете специално внимание на разделите за такси, комисиони, изисквания за поръчителство или гаранция, клаузи за неустойки при просрочие, възможности за едностранни действия от страна на кредитора (напр. предсрочна изискуемост), клаузи за арбитраж или ограничения на правата Ви. Именно там най-често се крият неравноправни условия.
- Питайте и настоявайте за ясна информация. Изисквайте кредиторът да Ви покаже всички компоненти на цената - годишна лихва, ГПР с всички включени такси, общата сума, която ще трябва да платите. Ако някоя такса или условие Ви се струва съмнително, задайте въпроси. Законът задължава търговеца да предостави пълна преддоговорна информация - възползвайте се от това право и не подписвайте, докато не се изяснят всички неясноти.
- Бъдете нащрек за прекомерни суми. Ако в договора виждате нещо прекомерно или неясно - например огромна неустойка, двусмислен текст, който Ви тревожи, или изискване, което изглежда необичайно (например поръчител с нереално висок доход) - вероятно подозренията Ви са основателни. Не забравяйте: имате право да се консултирате преди подписване. Можете да се обърнете към юрист или да потърсите съвет от КЗП, където има специализирани отдели за финансови услуги.
- Не се поддавайте на натиск. Нерядко фирмите бързат да Ви накарат да подпишете веднага, без да "губят време" в четене. Това не е във Ваш интерес. Ако срещнете съпротива или уверения "това са стандартни клаузи, всички ги подписват", бъдете особено предпазливи. Стандартни могат да бъдат и неравноправните клаузи - масовото им използване не ги прави законни.
- Следете за промените в законодателството. Правилата за бързите кредити се затягат. Например, както споменахме, арбитражните клаузи вече са забранени; записите на заповед не са допустими; има таван на ГПР. В процес на обсъждане са и нови регулации. Актуалната нормативна уредба е на Ваша страна - използвайте я като щит. Ако кредиторът се позовава на остаряла или отменена клауза, това още повече показва, че тя е невалидна.
- Търсете правата си при проблем. Дори вече да сте изтеглили кредит и да откриете, че сте плащали неправомерни такси или неустойки, не е късно да реагирате. Подайте жалба до КЗП - комисията може да извърши проверка и дори да заведе колективен иск, ако установи незаконни клаузи. Паралелно, обсъдете случая с адвокат; много потребители успяха да "отпишат" хиляди левове дългове, след като съдът установи, че кредиторът им е начислил суми по нищожни клаузи. Ако нямате възможност за адвокат, можете да се обърнете за съдействие към организации за защита на потребителите или към омбудсмана.
- Помнете: законът е на страната на потребителя. Българското и европейското право имат за цел да възстановят баланса между търговеца и потребителя. Неравноправните текстове в договора са "бомби", които могат да гръмнат в лицето на създателя си в съдебната зала. Никой кредитор няма право да Ви зароби с незаконни условия - дори да сте подписали, имате законови механизми да се защитите. Публичността на проблема и активността на съда и регулаторите показват, че максимата "подписал си - плащай (дори договорът да е заробващ)" вече не важи. Ако условията са нечестни, съдът ще Ви защити. Медиите и обществото също следят изкъсо този сектор, докато всички фирми за бързи кредити не приведат дейността си в пълно съответствие със закона и добросъвестната търговска практика.
Заключение
Пазарът на бързи кредити е своеобразен лакмус за нивото на потребителска защита в една държава. В България той дълго време бе "Див Запад", където договорите се пишеха едностранно в полза на кредиторите, а хората често подписваха, без да четат- доверявайки се на гръмки реклами за лесни пари (което отваря и темата за финансовата култура на потребителите). Резултатът - множество семейства попаднаха в капана на неравноправните клаузи: плащаха двойно и тройно над полученото, губеха жилища и имущество заради едни дребни заеми, трупаха им се разноски и дела.
Неравноправните клаузи в договорите за бързи кредити обхващат широк спектър от нелоялни условия - от скрити такси, през драстични неустойки, до хитро скалъпени схеми с поръчители. Всички те имат един общ резултат: поставят потребителя в неравноправно положение, размивайки реалните му задължения. Българското право, хармонизирано с европейското, предоставя достатъчно инструменти за противодействие. Ключът е те да се прилагат на практика - което вече се случва все по-често.