Ще щракне ли капанът "антикорупционна комисия", заложен от Пеевски

Комисията за противодействие на корупцията (КПК - известна като Антикорупционната комисия) трябва да бъде закрита, "за да престанат фалшивите драматургии на опозиционните партии, че тя била бухалка срещу тях". Това съобщение на лидера на "ДПС-Ново начало" Делян Пеевски в профила му във "Фейсбук" с добавката, че ще предложи още тази седмица парламентът да одобри закриване на комисията на две четения, се превърна в новина, от която се разжужа през уикенда целият политически спектър - от партийни водачи от всякакъв калибър до министър-председателя Росен Желязков, който също постави въпроса за риск от плащанията по ПВУ, ако идеята се осъществи, и президента Румен Радев, който я нарече "паралелна прокуратура", която не може да съществува в сегашния си вид.
Заявените мотиви на Пеевски не заслужават внимание (той има традиции да се обявява против неща, в които е замесен, и дори да внася закони срещу тях): Антикорупционната комисия се доказа като "бухалка", при това неспособна дори да идентифицира заподозрени лица като кмета на столичния район "Витоша", бъркайки го с депутат, и това, че шефът на "ДПС-Ново начало" иска закриването й (ако наистина го иска, а не калкулира, че няма да се съберат гласове за това), не убеждават никого в обратното.

Завладяна държава и мразени партии – търси (ли) се новият "спасител"
За неизречените му мотиви съдим по засилващата се гражданска тревога от състоянието на държавата, която пълни площадите с протестиращи хора. И му налага да прибягва към хитрости, в случая да се разграничи от КПК и да заложи нещо като капан пред основните мишени на комисията, на които същевременно да припише отговорността за произвола й - опозицията в лицето на "Продължаваме промяната" и "Демократична България". Дали Пеевски избърза със залагането на капана - до вчера от обединението само "Демократична България" (първо през Атанас Атанасов на 18 юли) бяха заявили, че искат закриване на комисията, а в неделя Николай Денков обяви от името на "Продължаваме промяната", че отхвърлят такава идея. Така че засега изглежда, че няма как да се осъществи пропагандната цел нито на Пеевски ("нали искате закриване"), нито на Борисов ("ето, ПП-ДБ се събраха с Пеевски, оставам в малцинство").
Важното е обаче какъв смисъл би имало закриването и какъв - от запазването на КПК. |
Закриването на КПК не носи оздравителен резултат за законността
- останалите институции начело с прокуратурата са насреща за поръчките.
Пеевски и Борисов няма да си създадат никакъв проблем, ако се лишат от Антикорупционната комисия - възпират ги единствено 5-те милиарда лева по Плана за развитие и устойчивост, за които условието е да бъде избрано ръководство на комисията, но като независим орган - за този акцент от условието не им пука на нашите управници, те ония в Брюксел може да си позатворят очите.
Иначе - и без КПК - насреща е прокуратурата, която до момента в пълен синхрон с оглавяваната от Антон Славчев комисия само "поема" и утвърждава акциите на КПК, без оглед как са извършени и дали ще излезе нещо реално за съд. |
Примерите за атаки срещу опозицията са от април 2024 - в Агенция "Митници", по която делото все още не е стигнало до съда, мине се през кметовете на фракцията на Доган и се стигне до последните зрелищни арести на заместник-кмета на София и кмета на Варна - самоцелни репресии без никакво отношение към ефикасност на разследването и установяване на истината.

И Пеевски вече иска закриването на антикорупционната комисия, Борисов видя риск за 5 млрд.
Запазването на Антикорупционната комисия не носи обществена полза -
готвените назначения я правят политически орган.
ГЕРБ и "ДПС-Ново начало" дадоха да се разбере, че нямат никакво намерение КПК да се реформира като независим орган. В последния възможен момент, след година и половина бавене управляващата коалиция предложи за членове от същите хора, които до момента ръководят разследващата, всъщност репресивната дейност на тази комисия.
Съдията Андрей Георгиев припомни по БНР в неделя базовите законодателни грешки още при формирането на КПК:
"Имаше опит за реформа с предложение да се избира [комисията] по независим начин. Президентът трябваше да има роля за избора на ръководител, да има заместници, за да има известна конкуренция вътре, за да не бъдат обвинявани, че провеждат политическа репресия." |

Завладяна държава и мразени партии – търси (ли) се новият "спасител"
Изключването на коректив и оставянето на такъв орган изцяло в ръцете на партийната власт, която по естествената си природа търси преди всичко друго своите изгоди, е утъпканият открай време път за превръщането й в инструмент за разправа с политическия противник - това, уви, не е декларация, а доказана от практиката реалност.

Моделът Пеевски - Борисов: опит за налагане на автокрация
Има ли полезен ход
сред отчайващото състояние на институциите и тревожната абдикация на части от съда.
Какво да се прави е въпрос, чийто отговор търсим именно на фона на институциите, овластени да гарантират законността, сигурността, вътрешния ред и борбата с корупцията - прокуратура, ДАНС, ГДБОП. Само няколко примера как изглежда фонът, без претенции за никаква изчерпателност:
- Прокуратурата се изчерпва с най-краткия коментар, даден от сегашния изпълняващ функциите главен прокурор Борислав Сарафов в забележителния телефонен разговор през май 2023 с отиващия си Иван Гешев: "Играта продължава, прегрупираме се."
- ДАНС беше създадена през 2007г., за да се разбие монополът на МВР в борбата с корупцията, но еволюира в инструмент за разправа с неугодни за Пеевски органи и лица: разбиване в съучастие с главния прокурор на Бюрото за контрол на СРС през 2017 г.; организатор на конспирацията срещу машинното гласуване за общински съветници през 2023 г. чрез фалшив доклад на зам.-председателя, който неотдавна бе назначен от премира за и.д. шеф, за да бъде заобиколен президентът, който може и да не издаде указ, ако беше предложен титуляр; за да се стигне през 2024 до открито участие на председателя й Пламен Тончев в публична акция срещу "Продължаваме промяната" и конкретно срещу Асен Василев в създадената за целта парламентарна комисия, уж за изясняване на корупционни практики в агенция "Митници".

25 години корпулентна политика стигат
- Преди два месеца беше отстранен и преместен директорът на ГДБОП. Остана без внимание, а трябваше: той е онзи бивш началник сектор, който през 2022 г. подготви и изпрати на прокуратурата подробната справка за контактите, обвързностите, зависимостите на служители на МВР и магистрати с търговците на влияние в съдебната власт - Петьо Петров Еврото и Мартин Божанов Нотариуса. Пеевски забавя, но не забравя.
С две думи, дейността на институциите гаранти за законност в последната година се изчерпва с разправа и направо с цел унищожение на коалицията "Продължаваме промяната - Демократична България", като повечето атаки са насочени срещу представители на ПП. Обвинения и арести, утвърждавани от прокуратура и съд, без оглед как се разследва и без да коментираме стряскащия факт - че има изчезнал основен свидетел, без да е разпитан пред съда, по делото срещу кмета на Варна, който продължава да стои под стража.
Няма как да разсъждаваме има ли полезен ход по въпроса за КПК и най-вече след абдикацията на съдии от правомощията им да контролират действия на прокуратурата и комисията в началния етап на наказателните дела, както направиха съдебните състави по арестите на зам.-кмета на София Николай Барбутов и кмета на Варна Благомир Коцев. И няма как да не се стряскаме от опасенията на юридическия експерт от Антикорупционния фонд Андрей Янкулов, който предупреждава:
Сривът ще настъпи когато съдът започне да произнася присъди въз основа на такива разследвания.
В заключение - търсим отговори има ли полезен ход за съдбата на КПК на фона на институции в пълна разруха. Антикорупционната комисия е без надзор от прокуратурата, ДАНС също. В такава ситуация изглежда логично закриването й, за да се неутрализира поне една бухалка. Но пък е налице горчивият опит от закриването на специализирания съд и прокуратура - те просто бяха преместени.

Калин Калпакчиев ще е сред оценяващите кандидатите за антикорупционната комисия
Има и вариант за ново реформиране чрез законодателни изменения, като се отнемат оперативно-издирвателните и разследващи функции на комисията и остане само установяване на конфликта на интереси. Но има и вариант тези функции да се запазят, а да се променят радикално правилата за формирането й, изборът на ръководителя, за да заприлича поне видимо на независим орган. |
Има разум и в надеждата Номинационната комисия, която сега се формира, как ще завърши избора на членове и ръководство на КПК. Тогава ще се види и дали съпротивата от страна на статуквото продължава както досега силово арогантно, в стил ни крачка назад, на живот и смърт.
Ако е така - площадите са свободни да приемат всички граждани. Все още.