За половината от учениците в професионалните гимназии няма работни места

За около половината от учениците в професионалните гимназии няма работни места, които да съответстват на квалификациите им. Това показват данните на "Образование и заетост 2025" - индекс на съответствието между професионалното образование и профила на икономиката на Института за пазарна икономика. "Дневник" публикува заключенията от анализа на ИПИ, който е третият пореден и включва сравнение по години.
Учащите за придобиване на професионална квалификация представляват около половината от всички, а ежегодно професионално образование завършват около 20 хиляди ученици - около 1/3 от всички в страната. Завършилите професионално образование представляват 1/3 от работната сила сред населението на възраст 15-64 г., а коефициентът на икономическата им активност през 2024 г. е 82,2% (при 74,0% в страната).
Коефициентът на заетост на хората с придобита професионална квалификация (ППК) е 79,2% при 70,9% средно за цялата икономика, а на безработица - 3,7% при средно 4,2% за страната. Броят на заетите с ППК през 2024 г. е над 900 хил. души, или около 1/3 от заетите в икономиката.
Те са разпределени неравномерно в икономическите дейности. Заетите с ПКК представляват над половината от заетите в "Добивна промишленост". Между 40 и 50% пък са в секторите "Производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия и на газообразни горива", "Транспорт, складиране и пощи", в "Преработваща промишленост" и "Доставяне на води; канализационни услуги, управление на отпадъците и възстановяване". Най-малък е делът на заетите с ППК в дейностите, в които обикновено е необходимо висше образование, а именно "Образование" (10%), "Финансови и застрахователни дейности" (9%) и "Професионални дейности и научни изследвания" (8%).

Бизнесът търси най-много строители и шивачи, а гимназиите предлагат ресторантьори и икономисти
В обхвата на изследването попадат икономическите дейности, в които са заети основната част от заетите с придобита професионална квалификация - близо 60% от средните специалисти. Това са "Селско, горско и рибно стопанство", "Преработваща промишленост", "Строителство", "Транспорт, складиране и пощи", "Хотелиерство и ресторантьорство" и "Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения".
Сравнението на учащите професионално образование и профилът на икономиката се изчислява чрез индекс на съответствието. Той приема стойности от 0 до 100 т., където 0 т. показва абсолютно разминаване на професионалното образование с профила на икономиката, а 100 т. - пълно съвпадане на професионалното образование с профила на икономиката.
Индексът на съответствие на професионалното образование с профила на икономиката общо за цялата страна през 2025 г. е 52.8 точки. Това означава, че за около половината ученици в професионалното образование в икономиката няма насрещно търсене от работодателите за кадри с придобита професионална квалификация.
Изследването обхваща випуск от близо 22 хиляди ученици, които ще се обучават в следващите пет години в специалности от избраните шест сектора.
Резултатите от индекса показват, че вероятно 10 хиляди от тях няма да работят това, за което за учили, ако структурата на икономиката се запази подобна през следващите пет години. |
Спрямо миналогодишното издание на индекса се наблюдава намаление от 0.3 точки. Причината за това се крие основно в свиването на приема в професии, свързани с преработващата промишленост за сметка на разширен прием в професии за ИКТ сектора.
Пълното несъответствие между специалностите и пазара е било най-високо през 2022 г. - 54.8, намаляло е до 53.6% през 2023 г. и 54.1% през 2024 г.
Различия между областите
Различията между областите са значителни. В единия край са Добрич (64.9 т.), Ямбол (62.0 т.) и Силистра (60.2 т.), където професионалното образование е сравнително добре съобразено с нуждите на икономиката - най-вече в селското стопанство и туризма. В другия са Кюстендил (32.9 т.), Видин (33.7 т.) и Кърджали (34.5 т.), където има прекомерен прием в неподходящи направления спрямо структурата на местната икономика.
София има сравнително висок резултат от 56.8 точки, благодарение на съответствие в ИКТ, транспорта и частично в преработващата промишленост.
Разминавания по сектори
Разминаванията по сектори са сериозни. В селското стопанство е 9% от приема, но едва 6% от заетите с придобита професионална квалификация (ППК). В преработващата промишленост е обратното: 25% заети с ППК, но само 12% от приема. В строителството има високо търсене (9% заети), но нисък прием (4%). В транспорта - 10% заети, при едва 2,8% прием; в хотелиерството и ресторантьорството е налице свръхприем (11%), но по-малка заетост (6%); а ИКТ заема 19% от приема, но заетите с придобитата професионална квалификация са под 2%.
Феноменът ИКТ
През последните години професионалното образование в сферата на информационните и комуникационни технологии (ИКТ) се увеличава значително. През настоящата учебна година 19% от план-приема за професионална подготовка е именно в ИКТ, или 7000 места в 29 специалности. Голяма част от обучаващите се са в областта на програмирането и поспециално професиите "Програмист", "Системен програмист" и "Приложен програмист".
Предвид, че заетите с придобита професионална квалификация са под 2% от икономическата дейност "Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения", несъответствието изглежда значително, но приложението на придобитото знание след пет години образование вероятно ще е сравнително високо заради продължаващото разширяване на сектора в икономиката, технологичното развитие на производството и услугите и търсенето на все повече ИТ специалисти.

"Мечтаят да са Лагерфелд, но се плашат от шевната машина", или за връзката между образованието и бизнеса
Друг е въпросът дали търсенето на работна сила от компаниите в ИТ сектора е и ще бъде за лица със средно професионално образование или по-скоро основният недостиг е за софтуерните инженери и другите специалисти с висше образование.
С други думи, увеличаващите се атрактивност и план-прием на средни ИКТ специалисти не е гаранция за запълване на недостига от кадри в сектора - освен ако работодателите не успеят да профилират изискванията към отделните работни позиции по начин, позволяващ да бъдат запълнени от кандидати със средно образование и ППК.
Запълване на места, а не планиране за икономиката
Данните показват голям дял на специалности и професии, които на практика не се търсят, но запълват места - от една страна във вече остарели и ненужно широки специалности (например, в селскостопански дисциплини), а от друга, в такива със сравнително ниски разходи за обучение (например в хотелиерството и ресторантьорството).
Анализът стига до извода, че системата на професионалното образование често е по-склонна да запълва паралелки, отколкото да създава кадри, нужни на бизнеса. |
Какво трябва да се промени
На база този извод анализът на ИПИ заключава, че са необходими реформи в няколко направления:
- по-широко отраслово образование: вместо силно специализирани паралелки - обучение, което развива езикови, математически и технологични умения
- развитие на дуалното обучение: учене чрез работа още в гимназиален етап увеличава вероятността за успешна реализация
- професионално ориентиране: информираният избор на специалност е ключов за съответствие с реалните възможности
- възможност за трансфер между специалности: учениците трябва да могат да променят посоката си в движение, ако пазарът го налага
- повишаване на трудовата мобилност: нужни са усилия за насърчаване на готовността за миграция в търсене на работа, тъй като липсата на мобилност засилва регионалните несъответствия.