Заглушаването на учениците

На живо
"Черна писта" накара МВР да си свърши работата: Мартин Атанасов в подкаста "Дума на седмицата"

Заглушаването на учениците

Заглушаването на учениците
"Тези, които представлявате, пълнолетни ли са?"
"Не знам доколко можете да представлявате останалите учениците, защото няма как да бъдете гражданска организация по силата на закона."
"Когато бях малък ученик, нямаше ден, в който тръгвах с удоволствие на училище."
"Ако становището ви е изградено на базата на вярвания и усещания, това е погрешен начин на формиране на възгледи."
"Може да бъде провокативно, ако се допитваме винаги до мнението на учениците по отношение на учебните програми. [...] Имам ужасното подозрение, че две трети от предметите ще отпаднат. В този аспект мисля, че трябва да преустановим дебата по тази тема."
Преди седмица, освен че прие скандални поправки в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), Комисията по образование и наука в парламента се разчу и с друго - некоректно и срамно отношение към млади хора. На извънредно заседание депутатите от комисията изслушваха граждани и заинтересовани страни по повод внесените в Народното събрание предложения за промени в основния закон в сферата на образованието. Сред изказващите се бяха две ученички - Виктория Боева от Националния ученически парламент и Елица Манева от Софийския ученически съвет, които представиха мнения на младите хора по част от идеите в законопроектите и предложиха подобрения.
Вместо да поощрят участието на ученици в обществени обсъждания обаче народните представители и министърът на образованието и науката се опитаха да омаловажат мнението на младежите и да им дадат знак, че не са добре дошли на подобни разисквания - нищо, че дискутираните промени пряко ги касаят.

Промени за учениците - без учениците

Идеите на Министерството на образованието и науката (МОН) за промени в закона бяха публикувани за обществено обсъждане в края на май. По време на изготвянето им представителства на учениците не са били търсени за мнение и обратна връзка.
"Национален ученически парламент" не беше включен в процеса на изготвяне на промените в ЗПУО, въпреки че многократно сме изпращали официални становища и сме търсили диалог с отговорните институции", коментира Виктория Боева, зам.-председателка на "Национален ученически парламент". Софийският ученически съвет също не е бил потърсен - "дали защото не се знаеше за нашето съществуване или защото нямаше желание да се чуе мнението на учениците - може би и двете", обясни зам.-председателката му Елица Манева.
Мнението на учениците е ключово важно, за да се разбере случващото се в училищата.
В анкети, които изследват училищната и учебна среда, учениците в много по-малка степен от учителите и директорите са склонни да отговарят социално-желателно - тоест да казват това, което си мислят, че се очаква от тях, дори и то да не отговаря на действителността. Младите хора преживяват ежедневно резултатите от политиките в сферата на образованието и могат от първа ръка да споделят въздействието от идеите на възрастните върху децата.
Въпреки че ученическото участие присъства на хартия в закона за образованието, то не се прилага на практика. Затова Националният ученически парламент са изготвили детайлни подобрения в ЗПУО за механизми, които насърчават ученическото участие и работят за развиване на гражданската активност на младите хора. Тези предложения бяха част и от изказването на Виктория Боева по време на заседанието на Комисията по образование и наука, след което последва първата вълна необмислени депутатски коментари.

Когато децата са по-възпитани от възрастните

"Реакциите на някои народни представители ясно показват, че немалка част от тях все още не са готови да изслушат гласа на младите и не са подготвени да водят уважителен и аргументиран дебат с нас, без да прибягват до упреци. А именно те трябва да бъдат пример за нас, дори когато не споделяме едно и също мнение", прави извод от случилото се Виктория Боева.
Елица Манева каза, че е разочарована от опита на хората на високи позиции да наложат своите мнения през остри изказвания и демонстриране на своето превъзходство и авторитет.
Показателна беше реакцията на министъра на образованието Красимир Вълчев след изказването на Елица Манева, която изрази критично мнение от ученици за средата в софийско училище. Малко по-късно министърът обяви, че директорката на училището е следила прякото излъчване на комисията и се обадила да каже, че казаното от представителката на Софийския ученически съвет не е вярно.
А председателят на комисията Андрей Чорбанов стигна дори до там да намекне, че изразяването на мнение е "риск" и учениците трябва да са наясно, че го поемат.
"Не вярвам, че участието на млади хора в работата на комисии трябва да се възприема като "риск, който поемат", а като тяхно пълноправно участие в демократичния процес", категорична е Виктория Боева. Въпреки неприятния привкус от заседанието на комисията младежите ще продължат да търсят начини гласовете им да бъдат чувани и да представят обосновани становища. Според Елица Манева ученическите съвети трябва да бъдат законово вписани като заинтересована страна, която задължително се изслушва при решения, които касаят учениците. Тя дава примери с общини като Бургас, Пловдив, Стара Загора и Габрово, които вече включват активно ученическите структури и където съвместната работа дава резултати.
Работата на ученически структури като съвети и парламенти, е важно и за атмосферата в самите училища.
От организирането на "Ден на приятеля" с различни предизвикателства до включването в педагогическия съвет по теми, които касаят ученическата общност - активността на младите хора и техният глас могат да са в помощ на учителите и директорите и дори да работят за по-високо качеството на образователната ни система. Стига възрастните да са готови да чуят.