AI не е враг, а пръв приятел на учителя

AI не е враг, а пръв приятел на учителя

AI не е враг, а пръв приятел на учителя
Pixabay.com
Противно на опасенията, че AI е враг номер 1 на учителя, заплашен от него да стане ненужен, и тук, както и при други прогнози за опасностите от AI, страховете ще се окажат силно преувеличени.
Така в началото на AI манията ни обясняваха как творческите професии са защитени, защото са уникални, но се оказа точно обратното - изкуственият интелект се справя толкова добре с креативните задачи, че дори печели конкурси за поезия! Поне засега развитието на моделите за изкуствен интелект показва, че всичко е в полза, а не във вреда на учителя. Налице са много добри и достъпни инструменти, които да подпомагат работата му, да му пестят време, да му дават идеи и да му създават учебни материали.
По всичко личи, че доста по-вероятно е да отпадне първо необходимостта от учебниците, преди да (ако изобщо) отпадне нуждата от учителя. И дано да е така.
Защото най-лошото, което може да се случи на децата, е да останат сами срещу екрана и да се самообучават чрез изкуствен интелект. Би било на първо място едно много самотно занимание, на второ място - опасно, защото AI далеч не е съвършен и на трето място - неефективно. Искам да видя как точно някой ще гарантира, че едно дете ще стои дисциплинирано срещу екрана и ще учи с въображаемия учител. Тези, които вярват, че това е възможно, най-вероятно никога не са гледали деца. Ще им писне още на втория ден.
Съвсем друг е въпросът, че AI може да помага много и на ученика. Ако го използва както трябва, разбира се, а не за да му пише есетата.
Но да се върнем на темата за учителите и ползите от AI.
Има една практика в родното училище, която не е пример за подражание, но продължава да се случва в класната стая доста често. Учителят преподава нови знания, като диктува на учениците план на урока - често пъти доста подробен, така че да могат по него да се подготвят по съответната тема. Дори безплатната версия на ChatGPT прави страхотни планове за уроци. Случва се мигновено. Могат да се пробват директно знанията на AI по темата, а може да се прикачи и файл на урока от съответния учебник в PDF или като снимка. Т.е. това, което иначе отнема време за предварителна подготовка на урока, може да бъде спестено като време и интелектуални усилия.
По принцип работата с AI продуктите едва ли ще затрудни технически учителите. През последните 20 години издателите на учебниците вложиха доста усилия, време и средства, за да ги образоват в ползването на електронни учебници. Би могло да се каже, че платформите за е-преподаване и е-обучение всъщност са по-сложни от AI продуктите, създадени с цел подпомагане на образователния процес.
Малко (но не много) по-напредничава методическа форма от диктуването на учебни планове в час е преподаването на урок под формата на презентация - също популярно в българското училище. Почти всички училища и класни стаи днес вече са оборудвани с лаптопи, мултимедии и интернет, а урок под формата на презентация на екран се счита за по-престижен в сравнение с обикновеното общуване/говорене. Или най-малкото презентацията на екран задържа една идея по-дълго вниманието на подрастващите. И в това отношение AI става чудесен помощник на учителя.
Ако ChatGPT ще им направи само текстовете на презентацията за урока, то Gamma App ще подреди тези текстове в слайдове, в т.ч. и с картинки. Още спестено време за подготовка.
И това не е всичко. Да видим как стои въпросът с митичните "примерни годишни разпределения" на уроците. Тази крайно бюрократична мярка в българското училище изисква от всеки учител предварително да опише точно и да представи в таблици какво ще преподава във всеки един час от учебната година. Някои твърдят, че разпределенията уж вече не са задължителни, но на практика в много училища все още ги изискват от преподавателите.
А AI се справя доста добре с бюрокрацията. Достатъчно е да му закачите програмата по съответния предмет и клас (има ги на сайта на МОН) и да му кажете, че искате примерни разпределения за толкова на брой часове, от които определен брой за нови знания, за упражнения, за преговор, за проверка на знанията и да ви ги подреди в таблица по дати. И, о, чудо! Той ще го направи. Е, може да се наложи да пипнете нещо, но все пак хамалогията вече е отхвърлена.
Но всичко, изброено по-горе, всъщност не е най-важното. Най-важното е, че AI дава идеи как учителят да проведе урока си по интересен начин и, ако желае, може да създаде собствени учебни материали.
Всеобща е критиката към учебниците, че са написани на академичен език. С AI учителят може да зададе стила и нивото на трудност, като ги съобрази с нивото на учениците, на които преподава. При това не е задължително учебните материали да са под формата на текст. Може да се изиска от AI да предостави материала под формата на аудио и видео. Perplexity например е много добър в намирането на подходящи материали по дадена тема в мрежата и ще ви предложи линкове.
AI спокойно влиза и в ролята и на т.нар. КНУ (книга за учителя). Това са методически издания, които съпътстват учебниците и тетрадките и обясняват надълго и нашироко, урок по урок, как да се преподава, какво и по колко. Същата работа доста по-атрактивно ще свърши и AI. Ще планира учебния ви час по минути, ще ви даде идеи за дискусии, за интерактивен урок, за неща, които да го направят по-интересен. Ще ви предложи материали. В т.ч. и за изпитване.
Необходимо е само да му се даде добро задание за теста, който искате да ви изготви - тема, брой въпроси по видове, брой отговори на един въпрос. Може да генерирате и материалите за домашно. Но няма пълно щастие. След това ще трябва да си ги проверите сами.
И понеже учениците се изкушават да си правят домашните с AI, има и програми, които да проверят дали даден текст е генериран с изкуствен интелект или не (Copyleaks).
Въпреки че точно тези програми не са от най-добрите. Както и тези за пренаписване на текст, създаден от AI, за да звучи човешки (Together AI). По-добре е обаче, вместо да се проверява дали текстовете за домашно са създадени от ученика или не, учителят да му обясни защо не е добра идея да взима текстове неготово и защо е по-добре да използва полезните страни и потенциал на AI. Като например за обяснение на неясноти или труден учебен материал.
Всички тези програми в помощ на учителя (Chat GPT, Claude, Gemini, Learn About, Tutor AI, Wisdom Plam и др.) обичайно имат безплатна и платена версия. Някои от тях все още не общуват на български. Но тези, които го правят, са достатъчно.
Така постепенно работата на учителя може да заприлича на тази на програмиста - основната задача вече я изпълнява изкуственият интелект, а програмистът проверява каква я е свършил и дооправя резултатите.
Защото без проверка няма да стане. Изкуственият интелект все пак е създаден от естествения. С две думи - не може да му се има пълно доверие.
А за тези училищни деятели, които се страхуват "какво ще каже МОН", има приятна изненада. МОН е дало зелена светлина за използването на AI в училище, като дори е публикувало насоки по темата още в началото на 2024 г. И те са напълно разумни.