Маркови войни

Маркови войни

"Търговската марка може да изгради или разруши бизнеса на една компания. Марковите стоки представляват две трети от потреблението като цяло. Факт е, че потребителят често купува името, а не продукта." С подобни изречения започва почти всеки курс по бранд мениджмънт, а нарастващата им актуалност и в България се потвърждава от зачестилите спорове между компании за правото да употребяват едно или друго наименование .

Българският закон за търговските марки и географските означения беше приет преди по-малко от четири години и замени Закона за търговските марки и промишлените образци. Законът възприе утвърдената и в Европа философия, че първият по време е първи и по право, което означава, че предимство да използва една търговска марка има този, който първи се е сетил да я регистрира. При това Патентното ведомство не е длъжно да проверява дали заявителят наистина е собственик на марката, а само дали са спазени определени законови изисквания.

Всичко това, заедно с противоречивата практика на съдилищата и на Комисията по защита на конкуренцията, позволява спекулации с утвърдени марки, а нерядко е и причина за провал на иначе успешни бизнес стратегии. Христоматиен например е случаят с регистрацията на марката "12 часа", под която "Пресгрупа 168 часа" имаше намерение да издава следобеден всекидневник. Някой обаче се беше сетил преди тогавашните собственици да регистрира името, в резултат на което вестникът се появи на пазара под името "Врабец". Хората обаче не го свързваха с "24 часа", той не можа да повтори успеха на големия вестник и в крайна сметка спря да излиза. С влизането в ЕС и засилването на конкуренцията подобни маркови войни ще зачестяват. Затова би било добре, ако заедно с усилията за покриване на европейските стандарти българските бизнесмени свикнат и овреме да предприемат действия за запазване на търговските си марки. Не е скъпо и може да спести доста главоболия и загуби.