Между Нирвана и Самсара

Атанас Куцев

Между Нирвана и Самсара

Атанас Куцев е фотограф и видео оператор. Роден е през 1990 година в Пловдив. Завършва журналистика в Софийския университет през 2013.
 В края на 2013 г. заминава по програмата EVS (Европейска доброволческа служба) на Европейския съюз, за да преподава английски език на будистки монаси в Катманду, Непал. След това пътува и в Индия. Разказва, че пътуването му е провокирано от еднообразния живот, който често всички живеем, и се е оказало "чудесен повод да напуснеш работата си в офис и да започнеш да правиш това, което обичаш".

  • Атанас Куцев е фотограф и видео оператор. Роден е през 1990 година в Пловдив. Завършва журналистика в Софийския университет през 2013.
 В края на 2013 г. заминава по програмата EVS (Европейска доброволческа служба) на Европейския съюз, за да преподава английски език на будистки монаси в Катманду, Непал. След това пътува и в Индия. Разказва, че пътуването му е провокирано от еднообразния живот, който често всички живеем, и се е оказало "чудесен повод да напуснеш работата си в офис и да започнеш да правиш това, което обичаш".

    Изложбата му  "Между Нирвана и Самсара" разказва истории от улицата, от манастира, от живота на Изток. Истории за щастието и бедността, за необременеността, за духовността и глобализацията. Културните и социалните различия могат да са шокиращи, но тези места ни учат на много – за отношенията между хората и животните, връзката с природата, преходността на материалното. " Живях известно време в манастир с 80 будистки монаси. Направих 10-дневен преход в Хималаите до 4130м. Яздих слон и камила. Возих се в кану, в препълнен с индийци влак, във високоскоростна моторна рикша, в раздрънкан автобус по пътища без асфалт и маркировка. Никога нямахме резервация за хотел, нито идея кога точно ще пристигнем там, където сме намислили. Пътят беше отворен пред нас. Нещо, върху което много мислих, докато бях там – нас, българите, много ни е страх. Страх ни е, че ще си загубим работата, че няма да има къде да спим, какво да ядем, че някой ще ни прецака или ограби. В целия този страх губим много възможности, усещания. Страхът е като балон, който ни пази, но и ни пречи да видим какво се случва отвъд." Щастието е нещо, към което всички ние се стремим през целия си живот. Търсим го в свръхестественото, в медитацията, а понякога дори и в материалното. Децата монаси не притежават много неща, нямат свободата, която имаме ние, отдадени са на будизма и имат сравнително труден живот. Те обаче са безкрайно щастливи и благодарни за това, което имат.
    Атанас Куцев е фотограф и видео оператор. Роден е през 1990 година в Пловдив. Завършва журналистика в Софийския университет през 2013.
 В края на 2013 г. заминава по програмата EVS (Европейска доброволческа служба) на Европейския съюз, за да преподава английски език на будистки монаси в Катманду, Непал. След това пътува и в Индия. Разказва, че пътуването му е провокирано от еднообразния живот, който често всички живеем, и се е оказало "чудесен повод да напуснеш работата си в офис и да започнеш да правиш това, което обичаш".<br />
<br />
Изложбата му  "Между Нирвана и Самсара" разказва истории от улицата, от манастира, от живота на Изток. Истории за щастието и бедността, за необременеността, за духовността и глобализацията. Културните и социалните различия могат да са шокиращи, но тези места ни учат на много – за отношенията между хората и животните, връзката с природата, преходността на материалното. " Живях известно време в манастир с 80 будистки монаси. Направих 10-дневен преход в Хималаите до 4130м. Яздих слон и камила. Возих се в кану, в препълнен с индийци влак, във високоскоростна моторна рикша, в раздрънкан автобус по пътища без асфалт и маркировка. Никога нямахме резервация за хотел, нито идея кога точно ще пристигнем там, където сме намислили. Пътят беше отворен пред нас. Нещо, върху което много мислих, докато бях там – нас, българите, много ни е страх. Страх ни е, че ще си загубим работата, че няма да има къде да спим, какво да ядем, че някой ще ни прецака или ограби. В целия този страх губим много възможности, усещания. Страхът е като балон, който ни пази, но и ни пречи да видим какво се случва отвъд." Щастието е нещо, към което всички ние се стремим през целия си живот. Търсим го в свръхестественото, в медитацията, а понякога дори и в материалното. Децата монаси не притежават много неща, нямат свободата, която имаме ние, отдадени са на будизма и имат сравнително труден живот. Те обаче са безкрайно щастливи и благодарни за това, което имат.
  • Монасите не са като останалите техни връстници. Те са смирени, дисциплинирани, отдадени на будистката философия. Сдържат емоциите си и показват уважение. Въпреки всичко обаче, те все пак са деца. Тичат нагоре-надолу по стълбите, бият се и се закачат един с друг. И всичко се прави с широка усмивка.
    Монасите не са като останалите техни връстници. Те са смирени, дисциплинирани, отдадени на будистката философия. Сдържат емоциите си и показват уважение. Въпреки всичко обаче, те все пак са деца. Тичат нагоре-надолу по стълбите, бият се и се закачат един с друг. И всичко се прави с широка усмивка.
  • Казват, че футболът е едно от малкото неща, достигнали до всяка точка на света. Най-голямото забавление за децата - монаси е да играят футбол и крикет – често със спукана топка и с по 20 души в отбор.
    Казват, че футболът е едно от малкото неща, достигнали до всяка точка на света. Най-голямото забавление за децата - монаси е да играят футбол и крикет – често със спукана топка и с по 20 души в отбор.
  • Освен обичайните си занимания като ученици, монасите имат и други задължения. Всеки ден двама от тях помагат на готвачите в кухнята. Сядат на земята пред манастира под жаркото слънце и белят картофи цяла сутрин.
    Освен обичайните си занимания като ученици, монасите имат и други задължения. Всеки ден двама от тях помагат на готвачите в кухнята. Сядат на земята пред манастира под жаркото слънце и белят картофи цяла сутрин.
  • Подредени в редица, за да получат храна. Дисциплината е голяма част от техния живот, отдаден на будизма. Понякога, то се знае, тя ги сковава, тъй като все пак са деца.
    Подредени в редица, за да получат храна. Дисциплината е голяма част от техния живот, отдаден на будизма. Понякога, то се знае, тя ги сковава, тъй като все пак са деца.
  • По време на посещението на един от спонсорите на манастира беше организиран пикник на покрива. Това е възможност за децата да хранят по-обилно и разнообразно, както и един от малкото пъти, в които могат да похапнат сладолед.
    По време на посещението на един от спонсорите на манастира беше организиран пикник на покрива. Това е възможност за децата да хранят по-обилно и разнообразно, както и един от малкото пъти, в които могат да похапнат сладолед.
  • В манастира попаднах като доброволец и преподавах английски език на част от будистките монаси. През по-голямата част от седмицата спях там. Живеех с тях. Това ни позволи да се сближим и те да се отпуснат, а аз - да наблюдавам ежедневието им: уроци, молитви, хранене и забавление.
    В манастира попаднах като доброволец и преподавах английски език на част от будистките монаси. През по-голямата част от седмицата спях там. Живеех с тях. Това ни позволи да се сближим и те да се отпуснат, а аз - да наблюдавам ежедневието им: уроци, молитви, хранене и забавление.
  • Часовете по английски език често протичаха без план и без учебник – по-скоро като игра. Любимото им занимание беше бесеницата, която се оказа и добър начин да ги науча на правопис.
    Часовете по английски език често протичаха без план и без учебник – по-скоро като игра. Любимото им занимание беше бесеницата, която се оказа и добър начин да ги науча на правопис.
  • Представях си преподаването много по-стриктно. Но задачата ми беше по-скоро да разговарям с тях на английски, за да свикват да си служа с него. Работата с деца не е лесна, тъй като е трудно да им задържиш вниманието за дълго, но пък монасите са много дисциплинирани и учтиви с доброволците.
    Представях си преподаването много по-стриктно. Но задачата ми беше по-скоро да разговарям с тях на английски, за да свикват да си служа с него. Работата с деца не е лесна, тъй като е трудно да им задържиш вниманието за дълго, но пък монасите са много дисциплинирани и учтиви с доброволците.
  • Катманду, Непал. Пред храма Суаямбунат се намира паметник -  лотос със стъпката на Буда, която дава началото на просветлението му. Поклонниците трябва да докоснат лотоса с чело или устни. Смята се за огромно неуважение да стъпиш върху плочата.
    Катманду, Непал. Пред храма Суаямбунат се намира паметник -  лотос със стъпката на Буда, която дава началото на просветлението му. Поклонниците трябва да докоснат лотоса с чело или устни. Смята се за огромно неуважение да стъпиш върху плочата.
  • Катманду, Непал. Религията има много важна роля в живота на местните хора. Понятието "нерелигиозен" не съществува – дори и да не си вярващ, в обществото е прието, че трябва да имаш религия. Ежедневието на хората е изпълнено с ритуали и посещения на храмове.
    Катманду, Непал. Религията има много важна роля в живота на местните хора. Понятието "нерелигиозен" не съществува – дори и да не си вярващ, в обществото е прието, че трябва да имаш религия. Ежедневието на хората е изпълнено с ритуали и посещения на храмове.
  • Варкала, щатът Керала, Индия. Две момичета от Кипър практикуват йога на плажа по залез. Индия е популярна дестинация за хора, които се занимават с йога и медитация, за търсещите различен път и различно усещане в живота си.
    Варкала, щатът Керала, Индия. Две момичета от Кипър практикуват йога на плажа по залез. Индия е популярна дестинация за хора, които се занимават с йога и медитация, за търсещите различен път и различно усещане в живота си.
  • Варанаси, Индия, реката Ганг. Основно забавление на местните деца е да скачат и да се плискат във водата.
    Варанаси, Индия, реката Ганг. Основно забавление на местните деца е да скачат и да се плискат във водата.
  • Варанаси, Индия, реката Ганг. Освен, че е едно от най-важните места за хиндуизма, Ганг е шестата най-замърсена река в света. Въпреки това, хората масово се къпят в нея. Местните твърдят, че нито един човек не се е разболял, защото се е изкъпал в реката.
    Варанаси, Индия, реката Ганг. Освен, че е едно от най-важните места за хиндуизма, Ганг е шестата най-замърсена река в света. Въпреки това, хората масово се къпят в нея. Местните твърдят, че нито един човек не се е разболял, защото се е изкъпал в реката.
  • Варанаси, Индия, крайбрежието на свещената река Ганг. Къпането, миенето и прането на дрехи в реките е нещо много обичайно и впечатлява само туристите. Това е едно от основните културни различия. Миенето в реките е и силно обвързано с религията и пречистването, особено на свещените места. Смята се, че ако умреш във Варанаси и бъдеш кремиран там, душата ти става свободна и няма повече да се прераждаш. След изгарянето на тялото близките разпръскват пепелта в реката.
    Варанаси, Индия, крайбрежието на свещената река Ганг. Къпането, миенето и прането на дрехи в реките е нещо много обичайно и впечатлява само туристите. Това е едно от основните културни различия. Миенето в реките е и силно обвързано с религията и пречистването, особено на свещените места. Смята се, че ако умреш във Варанаси и бъдеш кремиран там, душата ти става свободна и няма повече да се прераждаш. След изгарянето на тялото близките разпръскват пепелта в реката.
  • Варанаси, Индия, крайбрежието на свещената река Ганг. Кравите са навсякъде и никой не им обръща внимание.
    Варанаси, Индия, крайбрежието на свещената река Ганг. Кравите са навсякъде и никой не им обръща внимание.
  • Джодпур, щатът Раджастан, Индия. В един парк с храмове край града тази маймуна като че ли само чакаше някой да я снима. В тази част на света хората живеят в хармония с животните.
    Джодпур, щатът Раджастан, Индия. В един парк с храмове край града тази маймуна като че ли само чакаше някой да я снима. В тази част на света хората живеят в хармония с животните.
  • Калкута, Индия. Столицата на британска Индия е необикновена смесица от Запада и Изтока, от оживени площади и тихи улички. В един от централните квартали сякаш от нищото изникна тази гледка – група индийчета си бяха пуснали силно музика и танцуваха.
    Калкута, Индия. Столицата на британска Индия е необикновена смесица от Запада и Изтока, от оживени площади и тихи улички. В един от централните квартали сякаш от нищото изникна тази гледка – група индийчета си бяха пуснали силно музика и танцуваха.
  • Пазарът на един от най-големите площади в Катманду, Непал. Жена старателно подрежда продуктите на "щанда" си. В Непал няма много продукти, хората често отглеждат плодовете и зеленчуците сами, а отношението към храната е много по-различно от това в западните общества.
    Пазарът на един от най-големите площади в Катманду, Непал. Жена старателно подрежда продуктите на "щанда" си. В Непал няма много продукти, хората често отглеждат плодовете и зеленчуците сами, а отношението към храната е много по-различно от това в западните общества.
  • Нагаркот, Непал. Дори и в малкото планинско селце учениците са облечени много добре. Силно впечатление прави контрастът между ученическите униформи и условията на живот на непалците.
    Нагаркот, Непал. Дори и в малкото планинско селце учениците са облечени много добре. Силно впечатление прави контрастът между ученическите униформи и условията на живот на непалците.
  • Нарантан, Непал. Хората често носят маски, тъй като е много прашно –пътищата рядко имат асфалт.
    Нарантан, Непал. Хората често носят маски, тъй като е много прашно –пътищата рядко имат асфалт.
  • Джайпур, щатът Раджастан, Индия. Възрастната жена ни гледаше дълго време с любопитство. Често хората просто седят пред домовете си и наблюдават живота на улицата.
    Джайпур, щатът Раджастан, Индия. Възрастната жена ни гледаше дълго време с любопитство. Често хората просто седят пред домовете си и наблюдават живота на улицата.
  • Бактапур, Непал. Тук времето тече по друг начин.
    Бактапур, Непал. Тук времето тече по друг начин.
  • Бактапур, Непал. Почивка под жаркото слънце.
    Бактапур, Непал. Почивка под жаркото слънце.
  • Свещеният връх Мачапучре (Рибната опашка), който никога не е бил изкачван. Част от пътуването ми беше и походът в Хималаите. Кулминацията на десетдневния преход до базовия лагер Анапурна (на 4130м) беше Бъдни вечер под обсипаното със звезди нощно небе в подножието на няколко седемхилядника.
    Свещеният връх Мачапучре (Рибната опашка), който никога не е бил изкачван. Част от пътуването ми беше и походът в Хималаите.  Кулминацията на десетдневния преход до базовия лагер Анапурна (на 4130м) беше Бъдни вечер под обсипаното със звезди нощно небе в подножието на няколко седемхилядника.