Розовите масиви нарастват с частни инвестиции

Розовите масиви нарастват с частни инвестиции

България продължава да държи около 40% от световното производство на розово масло, като 98-99% от добиваното у нас се изнася на международните пазари. Това обяви вчера директорът на държавната лаборатория "Българска роза" Никола Ненов.

"Делът на нашата парфюмерийна индустрия в изкупуването на розово масло е изключително малък", допълни той.

Страната произвежда около един тон масло, което се получава от 3.5 млн. кг розов цвят. На международните пазари цената на килограм розово масло е около 3450-3700 долара. У нас розовият цвят се изкупува от производителите по 90 ст. за килограм.

Статистиката на Министерството на земеделието и горите сочи, че в България има около 15 000 дка с розови насаждения. "Тези данни обаче са много стари и са неточни", обясни г-н Ненов. Около 2500-2800 дка са създадените през последните пет години съвременни розови градини, допълни г-н Ненов. Около 60 пък са частните фирми, които са регистрирани в този отрасъл, а предприятията със собствени производствени мощности не са повече от десетина. Производителите сами договарят износа, като задължителното условие е да имат сертификат от лабораторията "Българска роза".

В края на 80-те години у нас е имало 14 розоварни, които в момента не работят. "Тези крупни мощности са строени неразумно и затова в момента са неизползваеми", обясни Ненов. На международните пазари българското розово масло се конкурира с производители като Турция, Франция и Мароко. Посредством композиция от елементи българското розово масло се влага в парфюмите на "Ив Сен Лоран, "Шанел" и "Есте Лаудер".

В началото на 90-те години България беше заварена със запас от огромни количества розово масло. "Но като се проследи износът и производството през този период, се вижда, че експортът е превишавал многократно производството, което пък доведе до изчерпването на натрупаните количества", каза още Ненов. В момента нещата са балансирани и страната произвежда толкова, колкото може да се продаде. Розовото масло е скъп и високорисков продукт и ако неговата продажба се отложи продължително, може да донесе на производителите огромни загуби, категорични са експертите.