Снегът раздвижи търговията със ски-екипировка

Снегът раздвижи търговията със ски-екипировка

Освен неуредици по пътищата и високи сметки за парно, обилните снеговалежи през този сезон "раздвижиха" и пазара за продажба на ски и ски-екипировка. В сравнение с миналата година търсенето на зимна екипировка е нараснало с около 0.5 процента, твърдят търговци. Спрямо 2000 г. обаче в търсенето на продуктите за ски-спорт има известен спад, сочат данните за продажбите на основните вносители.

Основни причини за тези аномалии на пазара са постоянно нарастващите цени на стоките в специализираните магазини и проваленият сезон миналата година. Годината тогава бе една от най-лошите, както за скиорите, така и за търговците. Топлото време и липсата на сняг блокираха пазара на ски-екипировка и много от търговците бяха принудени да предлагат последните модели ски и ски-оборудване на цени три пъти по-ниски от цените на едро. Поради тази причина много от малките магазинчета фалираха, а по-големите им конкуренти регистрираха големи загуби. Небезизвестната френска фирма за производство на ски "Росиньол", която има представителство и у нас, предлагаше през миналата година комплект ски, автомати и обувки от последната си колекция само срещу 400 лева при първоначална цена от 1200 лева.

В началото на настоящия зимен сезон моделите от колекция 2000/2001 все още се продаваха изгодно на редуцираните цени. Запалените скиори обаче вече бяха впечатлени от моделите за новия сезон 2001/2002 въпреки цената им, която надхвърля 3000 лева за пълния комплект маркови аксесоари.

За да спечелят повече клиенти, доста от специализираните магазини в момента предлагат намаления от 15 до 20 процента на своите артикули. Според експерти в бранша ниските цени ще стават все по-актуални, защото до края на сезона остават по-малко от два месеца. Целта на търговците е да се освободят от залежалата стока и да заредят магазините си с моделите за следващата година. Затова любителите препоръчват като най-рентабилно да се пазарува в началото на лятото, когато фирмените магазини правят огромни намаления и тотални разпродажби.

Според търговци най-продавани въпреки високата си цена са продуктите на фирми като "Росиньол", "Атомик", "Фишер", "Фьолкл" и "Саломон", които нямат нужда от представяне и реклама. По белите писти все по-рядко се виждат скиори, които използват продуктите на българската фирма "Орион", което определя и ниската им пазарна стойност.

Въпреки примамливите отстъпки, цените не са по джоба на средностатистическия българин. Алтернативен вариант е широко разпространената търговия със ски-екипировка втора употреба. На импровизирания пазар пред стадион "Юнак" в София всеки уикенд може да се намерят ски срещу не повече от 100 лева. Обувките са приблизително на същата цена, а автоматите се продават до 50 лева. Тези продукти обаче са със съмнително качество, припомнят специалисти. Те имат редица дефекти или са амортизирани до неузнаваемост и едно спускане с тях може да предизвика само неприятни емоции. Въпреки това поради ниските доходи продажбите на екипировка втора употреба все още заемат значителен дял от пазара, твърдят търговци.