Пазарът на марков алкохол е в застой, увеличава се нелегалният внос
Годишно у нас се продават около 90 милиона литра спиртни напитки. Марковият вносен алкохол (средно над 100 лева за бутилка коняк и над 30 лева за водка и уиски) държи около 5-6 на сто от пазара, което представлява около 100 милиона лева годишен оборот, съобщиха от българския офис на международната дистрибуторска компания Maxxium. Тя е създадена преди две години от щатската Jim Beam Brands, френската Remy-Cointreau, шведската Vin&Spirit AB и шотландската Highland Distillers и има офиси в около 40 държави, като покрива повече от 70 на сто от пазара в света. На българския пазар тя представя френския коняк Реми Мартен, бърбън "Джим Бийм", водка "Абсолют", ликьор Cointreau, уиски The Famous Grouse и шампанско Piper Heidsieck.
Представителства у нас скоро ще има и международната компания Pernod Ricard, чиито дистрибутори ще са "Тоби корп." и "Интербрандс". Първите ще разпространяват ирландските уискита "Паспорт", "Чивас регал" и "100 гайди", а на вторите ще се възлагат всички останали марки. Друга известна компания Аllied Domecq също има български офис, но заема по-малка част от пазара.
Най-висок е пазарният дял на уискито, около 40 на сто от внасяните у нас марки. "Има няколко марки уиски, които вече са утвърдени на българския пазар, като лидерското място си делят "Балантайнс" и J&B, на трета позиция е "Джони уокър", а на четвърта - "Грантс", смятат търговците на едро. Погледнато в международен план "Джони уокър" е най-продаваното уиски в света, следват J&B и "Балантайнс".
Увеличение на продажбите се наблюдава в сектора на водката, където около 30 на сто от пазара се държи от марки като "Абсолют", "Данска", "Финландия" и част от руските марки водка. "Българските стандарти са съобразени с международните и това прави местните марки конкурентни на пазара", смята Жорж Германов, мениджър продажби в Maxxium.
Според търговците обаче тези стандарти не винаги се спазват. "Ако всеки си направи едно просто изчисление, ще види че няма как бутилка българска водка да струва 2-3 лева", обясни Евгени Симеонов, търговец в столичен магазин за алкохол. Според него най-често се купува евтина ракия или водка, без да има значение марката. Вносителите и търговците на едро са на обратното мнение. Според тях през последните години се е оформил кръг от потребители, които залагат на марковите питиета. Около 60 на сто от тези потребители предпочитат да си поръчват марков алкохол в заведение, а останалите си го купуват за вкъщи, обясни Жорж Германов.
На пазара има промени в сегментите на ликьорите, джина, текилата и коняка. Световна тенденция е спадът в продажбите на текила - поради липсата на достатъчно кактуси акаве, от които се прави напитката, цената й е скочила драстично. Популярните в Западна Европа марки коняк като "Курвоазие" и "Реми Мартен" държат у нас по-малко от един процент. Цените им у нас са от 100 до 400 лева според опаковката. Застой има при джина и ликьорите, на които се падат по 5 на сто от продажбите.