Пазарът на шоколадови изделия за Великден нарасна трикратно

На живо
Заседанието на Народното събрание

Пазарът на шоколадови изделия за Великден нарасна трикратно

Продажбите на шоколадови яйца и зайчета са се увеличили до три пъти преди настъпването на великденските празници, твърдят търговци от специализираните магазини в столицата. "От няколко дни продаваме средно по 50-60 шоколадови яйца, докато преди това не надхвърляхме 20", каза продавач от магазин в центъра на София. Той обясни, че и други шоколадови изделия се купуват много повече.

За да отговорят на търсенето, през последния месец повечето производители пуснаха на пазара нови шоколадови продукти или организираха промоции на популярните. "Ние предлагаме над 50 изделия в празнични опаковки и великденски послания, които са разпределени в три основни ценови категории", каза Мария Лазарова, мениджър за асортимента в хипермаркет "Била". В най-високия клас са продуктите на "Линд", "Крафт фуудс" и "Милка", които предлагат бонбониери за над 30 лв., празнично опаковани с шоколадови яйца и плюшени животни. В средния клас са изделията на българския производител "Мел бон" и френската компания "Жако", а в ниския - немският производител на шоколадови зайчета и пилета "Кох" ,както и българската "Катрио и страйк". Фигурки на шоколадови животни предлагат и в много сладкарници в цялата страната, като цените им са от два до пет лева.

От "Kрафт фуудс" съобщиха, че в Сливен, Бургас, Шумен, Добрич и Варна тръгва великденска промоция на шоколадовите бонбони "Фигаро", "Болеро" и "Аида". При всяка закупена кутия клиентите ще получават и по една луксозна свещ за празника, уточниха от отдел "Маркетинг" на компанията. "Kрафт фуудс" е собственик на фабриката за захарни и шоколадови изделия в Своге от 1993 г. и е един от основните производители на този пазар.

Основен негов конкурент на българския пазар е "Нестле - София" АД, в което 70% от акциите се държат от швейцарския концерн. От компанията заявиха, че няма да пускат нови продукти, а ще направят промоция на един от най-продаваните си продукти - бонбоните "Таралежки". Преди около месец на пазара излезе новата вафла "Мура - крем", чиято промоция ще продължи и по време на великденските празници.

-----------------------------

Периодът около Великден се нарежда на второ място по продажби на шоколадови и захарни изделия в САЩ след Деня на Вси светии. Всяка година по Великден американците харчат около 1.9 млрд. долара за такива продукти, което е повече от реализираните продажби за Коледа и Свети Валентин. Тази година за празника бяха произведени 60 млн. шоколадови зайчета и 15 млрд. дребни захарни бонбони.

Британците пък по Великден консумират шоколадови яйца, тежащи общо над 16 000 тона. Продажбите на захарни и шоколадови изделия по празника скочиха с 5 на сто спрямо 2001 г., като достигнаха 484 млн. британски лири. Световноизвестната компания "Кедбърис" реализира близо половината от тези продажби. Дружеството обаче предупреди, че въпреки рекордните приходи от шоколадовите яйца печалбата му може да се окаже по-ниска заради по-високата цена на съставките. На какаото например, което от началото на годината поскъпна с близо 20%, се падат между 8 и 10% от цената на дребно на традиционното великденско шоколадово яйце, твърдят от "Кедбърис". На пазара на луксозни шоколадови изделия много добри великденски продажби реализира швейцарската компания "Линд". Благодарение на високото търсене на нейния "Златен заек" продажбите на дружеството около празника нараснаха с 27 на сто.