"Рамстор" започва продажби чрез интернет
Хипермаркетът "Рамстор" обяви в петък, че вече ще предлага като възможност на клиентите си да пазаруват чрез интернет,обяви в петък изпълнителният директор на "Рамстор - България" Осман Бюлент Йълдъръм. Засега на едноименния адрес в интернет в секцията "Виртуален магазин" пише само, че тази услуга е в процес на изграждане, поради което не е ясно дали ще има изображение на търсената стока, както и възможност да се избира какво конкретно се желае от нея, например цвят и номер на обувки или дрехи.
"Рамстор" се ограничава засега в София, като има планове за още два магазина до края на тази година и за мегамаркет през 2003 г.
Компанията, която през май 2001 г. отвори свой магазин в столичния квартал "Западен парк", е дъщерна на турския "Коч холдинг" и част от турската верига магазини Migros. "Новата услуга, която е добре позната и изпитана в магазините ни в Турция и Русия, ще може да се използва и тук от 24 май", съобщи Йълдъръм. За виртуалното пазаруване клиентите ще заплащат между 1 лв. и 1.50 лв. при покупки съответно от 10 лв. до 20 лв. и от 5 лв. до 10 лв. за поръчка над 20 лв., като доставката е безплатна. "Новият виртуален "Рамстор" предлага на потребителите си да пазаруват 24 часа в денонощието и 365 дни в годината", уточни г-н Йълдъръм. Продуктите се заявяват в интернет-страницата, а заплащането се извършва при доставката чрез дебитна или кредитна карта. Поръчката се доставя в рамките на три часови пояса, до офиса или дома на клиента. Засега това ще става само за района на столицата, уточниха от хипермаркета.
Очаква се сред потребителите на новата услуга да бъдат най-вече младите професионалисти, които не винаги успяват да се вместят в традиционното работно време на хипермаркетите. Тази група е и най-желаният клиент, тъй като разполага с по-високи доходи и купува и сравнително по-скъпи стоки. Според специалисти новата услуга на "Рамстор" най-вероятно ще доведе до преразпределение на пазарните дялове между големите търговски вериги. Пионерите в изграждането на хипермаркети у нас "Метро кеш & кери" засега не предлагат тази услуга. От австрийската компания "Била" също обясниха, че засега няма да предлагат виртуално пазаруване. Магазинът на френската верига "Бриколаж", открит преди около година в столицата, също не предлага пазаруване чрез интернет. Така засега освен "Рамстор" единствено българският търговски център "Боила" предлага виртуално пазаруване, както и изпълняване на поръчки по телефона. Клиенти на търговския център обаче обясниха, че е трудно да пазаруваш виртуално, когато липсва снимка на стоката, а при покупка на обувки например не можеш да посочиш номера или цвета им. От компанията отказаха да коментират неудобствата, както и колко клиенти са използвали услугата.
Засега повечето от големите вериги залагат предимно на изграждането на нови магазини както в столицата, така и в страната. Според търговци на недвижими имоти в България може да се очаква постепенно относително намаление на цените за наем на търговски площи и повишаване на търсенето на парцели, подходящи за строеж на големи търговски комплекси. "До два-три месеца ще открием хипермаркет в столичния квартал "Дървеница", а до края на годината ще има и трети магазин", съобщи изпълнителният директор на "Рамстор". Според него обаче най крупната инвестиция на турския холдинг, около 60 млн. лв., ще е в изграждането на мегамаркет в София през 2003 г. Само в първия магазин от веригата "Рамстор", открит през май 2001 г., са инвестирани 32 млн. лв., припомни Йълдъръм.
"Този тип магазини стават все по-популярни, защото предлагат съвременна форма за ефективно обслужване. Цени на предлаганите стоки са по-ниски от кварталните бакалии поради икономиите от големите обеми. А разнообразието в зареждането е удобството за клиентите, които трябва да купят много видове стоки за кратко време", обясни г-н Йълдъръм. Привлечени от тези предимства, все повече българи променят навиците си от пазаруване всеки ден към пазаруване веднъж седмично или месечно.
Не всички опити за изграждане на хипермаркети у нас обаче са успешни. Само преди няколко дни гръцката верига магазини ЕНА, която от средата на миналата година е част от белгийската "Делхайз груп", обяви, че напуска България в края на лятото. Решение за затварянето на хипермаркета е взето от белгийска страна, а мотивите са "нелоялни взаимоотношения от страна на българските обществени компании". Компанията е обявила тотална разпродажба на стоките и собствеността си у нас до края на лятото, уточни сътрудник в хипермаркета. Според него решението нямало нищо общо с икономическото състояние в страната и възможностите за инвестиране.