За да излезем на външните пазари, трябва да преоборудваме предприятията си

На живо
Заседанието на Народното събрание

За да излезем на външните пазари, трябва да преоборудваме предприятията си

-----------------------------

Димитър Кехайов е в строителния бранш от 35 години. Kомпанията, която сега ръководи, съществува от 1969 г. ЗСК "Лозово" разполага с покрити халета и открити складови площи, свързани с железопътната мрежа. В настоящия момент в заводите на "ЗСК - Лозово" работят 148 души

Г-н Кехайов, “ЗСК - Лозово” АД е една от компаниите, проучвани във връзка със строителството на петролопровода Бургас-Александруполис. Смятате ли, че е реално да работите по този проект и кави точно работи бихте могли да извършите?

- Наскоро проведохме разговори за възможността да извършим част от работата по изграждането на петролопровода. Става въпрос за строително-монтажни работи, които са в предмета на дейност на предприятието ни. По време на изграждане на нефтопровода ще има нужда от компресорни станции, мостове и други неща, попадащи в сферата на нашата дейност. Имаме опит, защото и сега, макар и в по-малки мащаби, непрекъснато работим за “Лукойл” - изработваме колони, греди, фундаменти, бетон, арматура за нуждите на нефтокомбината в Бургас. Започнахме преди дни работа по поръчка на “Лукойл” за 300 - 400 куб. м стоманобетон за изграждане на нова крекингова инсталация на територията на "Нефтохим" и до края на месеца ще я приключим.

Каква е историята на компанията ви и как стои "ЗСК -Лозово" в момента на строителния пазар?

- Бяхме шест големи предприятия под шапката на СБКИ - София. Сега работят “ЗСК - Стара Загора” и “ЗСК - Кремиковци”. “ЗСК -Видин” и “ЗСК - Девня” бяха ликвидирани, частично работи заводът в Плевен. В Бургас е запазена цялостната структура на предприятието с всички мощности, дори непрекъснато инвестираме, за да ги усъвършенстваме. Създадохме и развойна база, т.е. това, което вършеше шапката в София в областта на научните разработки, ние го възстановихме. Имаме конструктивен отдел, който се занимава с разработките на промишлените дейности. Той е създаден от кадрите на бившата проектантска организация “Металургпроект”. Имаме най-добрата строителна библиотека в региона. Класирахме се за подизпълнител за производство на бетон за разширението на пристанището и работим по договор с фирмата “Пента оушън”. Водим разговори с ръководството на “Промет” - Дебелт, във връзка със строителството на добивната част на комбината, което предстои.

А как се вписвате в строителството на другите големи инфраструктурни проекти на територията на региона?

- Активно работим, за да си осигурим участие в предстоящото изграждане на инфраструктурни проекти в бургаския регион. Смятам, че ще бъдем една от компаниите, които ще строят автомагистрала “Тракия” в участъка на пътя от ГКПП Малко Търново, ще работим и по разширението на летище Бургас. В непрекъснат контакт сме с фирмите, които участват в търговете за строителството на ЛОТ1 и ЛОТ 5 - магистрала “Тракия” от Чирпан до Бургас. В техните предложения се включват нашите оферти за производството на стоманобетон, мостови греди, виатукти. Ако финансирането на магистралата стане факт и се спазят обявените срокове, би следвало през март тази година да започнем работа.

За какви обеми от строително-монтажни работи става въпрос?

- За огромни количества, които биха ни осигурило три-четири години пълно натоварване на мощностите. А нашият капацитет не е никак малък. Сега ние произвеждаме годишно 50 хил. куб. м бетонови разтвори, 12.5 кубика варови разтвори, 10 хил куб. м конструктивни елементи. От една от най-прогресивните системи в света - предварително напрегнати подови панели “Спирол”, произвеждаме 10 хил. куб. м. Произвеждаме и бетонови елементи за брегоукрепване - по около 10 хил. куб. м годишно. С наши елементи се извърши например укрепването на почивната станция на “Кремиковци” в Китен.

Ние сме най-мощните строителни предприятия в Югоизточна България и разполагаме с наистина големи възможности, но тъй като в промишленото строителство има сериозен застой, осъществяваме и друга дейност. Изграждаме огради на вече съществуващите производствени сгради и правим реконструкция на промишлени предприятия. Започнахме да строим и малки модулни вилни селища, като досега сме изградили едно до Бургас и едно до София.

Какво е качеството на българските конструкции, в т.ч. на вашите?

- Сглобяемото строителство не е наш, а световен патент. Преди години, когато икономиката ни се развиваше, трябваше да се строи бързо. Поради липса на средства създадохме модели по западни образци, но без официален лиценз, т.е. откраднати. Тези модели бяха недоизкусурени и побългарени. В бързината не се обръщаше внимание на архитектурната част. Важна беше конструктивната част. А тя е здрава - може да се каже, че е вечна. Сега бихме искали да направим нещата по нов начин. За целта трябва да се привлекат капитали.

Влизането на страната ни в НАТО означава работа и за строителите, защото този процес е свързан с изграждането на нова инфраструктура. Пътища, летища и пристанища трябва да бъдат преустроени. Това ще създаде работа и за нашата фирма. В този смисъл дейността ни има бъдеще.

Вашата дейност и продукцията ви отговарят ли на европейските стандарти?

- Близко до европейските стандарти е нашето производство на бетон. Осъществихме пълна автоматизация на бетоновия център, където всичко е програмирано, с компютърни устройства и грешка не може да има в производствения процес. Всичко излиза написано на карнет и се дава на клиента, за да знае какви материали са вложени при производството.

Какви са финансовите показатели на строителната ви дейност?

- Годишният обем на строителната ни дейност сега е около 1.5 млн лева. Това е едва 3% от капацитета ни.

Какви инвестиции сте направили до момента?

- Над 500 хил. лева е обемът на инвестициите ни. За автоматизацията на бетоновия център похарчихме 75 хил. лева и други 60 хил. лева, с които сменихме всички кабелни трасета.

Мислили ли сте за износ на продукцията си?

- С оборудването, което имат нашите заводи, износът е невъзможен. Оборудването ни е запазено, но е енергоемко. Това ни прави неконкурентоспособни, тъй като продукцията ни е много скъпа. За да произведем продукция, която може да бъде изнесена, трябва да намалим енергомощностите, като консумираме по-малко електроенергия, въздух, пара. А всичко това е неосъществимо без нова техника.

Има изготвен план за развитието на завода. За осъществяването му са необходими около 10 млн. евро. Преговаряме с фирми за доставка на нови машини на лизинг. Направихме заявки и по интернет. Когато обновим всички машини, тогава можем да мислим за излизане на външния пазар.