Приходите от реклама в интернет ще се увеличат през 2003 г.

Приходите от реклама в интернет ще се увеличат през 2003 г.

Приходите от реклама в българското интернет пространство ще отбележи значителен ръст през 2003 година, прогнозираха пред "Дневник" експерти от бранша. Те обясниха, че няма официални данни за обемите, но неофициално се смята, че постъпленията през 2002 година са били около 500 хил. лв., а през тази се очакват да достигнат 750 хил. лв. Изпълнителният директор на интернет портала

Владимир Жеглов смята, че приходите от интернет реклама през 2003 година ще имат ръст от поне 50% в сравнение с 2002 г. Мнението на Жеглов се подкрепя и от Невена Миленкова, рекламен мениджър на агенция . Според нея перспективите пред този вид реклама е доста добра, тъй като тепърва ползвателите й разбират нейните предимства.

Прогнозите на специалистите съвпадат с проучванията на световните агенции, специализирани в интернет реклама, които прогнозират двойно увеличение на разходите на компаниите за този вид реклама през 2002 г. в сравнение с миналата. Онлайн рекламата в световен мащаб започна да се предлага през 1994 г., а у нас пет години по-късно.

Според експертите предимствата й са, че тя е по-гъвкава, може да приема различна форма и да се вмества във всякакво пространство. Освен това при нея няма проблеми с рекламни площи и времетраене и лесно се измерва. "Публикувана в интернет, рекламата на практика става глобална, защото е достъпна от всяка точка на Земята", обясни Миленкова. Според нея не е вярно твърдението, че само фирми с големи бюджети и известни търговски марки се рекламират онлайн. В българския интернет сме срещали реклами на препарати за отслабване редом с тези на софтуерните и банковите лидери, каза тя. В момента аудиторията на интернет е едновременно разнородна, но и с ясно изразени "професионални общества и касти по интереси", твърди Миленкова. Това означава, че могат да се рекламират успешно както масови продукти и услуги, така и такива, предназначени за специфична публика.

"Въпреки това началото на интернет рекламата е положено от технически компании, като това е тенденция в световен мащаб", каза Жеглов. "Дължи се на факта, че хората от "техническия сектор" по-рано, по-бързо и по-лесно превръщат интернет в среда за бизнес и за комуникация. Те познават мрежата, възползват се от преимуществата и смятат за приемливо, логично и необходимо да се промотират онлайн", допълни Миленкова.

Интернет е достъпен начин за реклама, сравнено с цените на електронните медии, обясняват експерти. Всяка реклама онлайн допринася за това информацията и услугите в мрежата да остават безплатни, разказва още Миленкова. "Цената зависи от целите на кампанията, избора на рекламни площадки и рекламно послание. Необходими са точни критерии за измерване на ефективността и поставянето на т.нар. праг на задоволеност (при какви резултати клиентът ще е доволен и ще вземе решение да опита пак). Може да се направи добра кампания срещу 200 и 10 000 лв., като за същите пари може да се осъществи и най-трагичната реклама на земята", каза Миленкова.

Въпреки сериозния ръст, който интернет рекламата се очаква да отбележи, в България тя все още има малък дял от рекламния пазар. "Причините са непознаване на спецификата й от рекламистите, погрешни представи за мащаба и типа аудитория в страната, неправилно позициониране (като конкурент на традиционните медии, а не като допълващ елемент на всяка качествена рекламна кампания) и др. Явно десетте години свободен рекламен пазар е недостатъчно време за българския рекламодател, за да се ориентира и да се научи как да представя своя бизнес", смята рекламният мениджър на "Тримата БГ".

----------------------

Изследване на "Е-ейджънси" за развитието на онлайн търсенето и рекламата в мрежата сочи, че 2003 г. ще бъде най-силната в тази област. Специалистите смятат, че сумите, които ще се заделят за онлайн реклама ще надвишават почти двойно с тези от 2002 година, без да посочват конкретни цифри. "2003 година ще е благодатна за интернет икономиката във всичките й сфери - от доставчиците през потребителите и онлайн търговците до маркетолозите и доставчиците на съдържание", изтъкват авторите на изследването.

"Ще изчезнат почти напълно посрещаните с негативизъм от потребителите "поп-ъп" прозорци. Ще се усети и сериозен спад на спам пощата, изпращана от сериозни компании", прогнозират още изследователите. От проучването става ясно още, че 2003 г. ще зарадва потребителите с възможността да имат по-голям контрол върху своя онлайн живот, ще намалее значително спам пощата, изпращана от собственици на сайтове.

Рекламното присъствие в интернет най-често се влияе от търсенето на продукти в мрежата. Според класация на световната търсачка Lycos за 2002 г. за най-често търсените думи в мрежата първо място държи Dragonball - името на популярен японски комикс. В челната тройка са още компютърният портал KaZaA и думата "татуировка". В предходните години най-търсени бяха безплатните музикални файлове и филмите за възрастни.