Приходите от реклама в интернет ще се увеличат през 2003 г.
Владимир Жеглов смята, че приходите от интернет реклама през 2003 година ще имат ръст от поне 50% в сравнение с 2002 г. Мнението на Жеглов се подкрепя и от Невена Миленкова, рекламен мениджър на агенция Прогнозите на специалистите съвпадат с проучванията на световните агенции, специализирани в интернет реклама, които прогнозират двойно увеличение на разходите на компаниите за този вид реклама през 2002 г. в сравнение с миналата. Онлайн рекламата в световен мащаб започна да се предлага през 1994 г., а у нас пет години по-късно.
Според експертите предимствата й са, че тя е по-гъвкава, може да приема различна форма и да се вмества във всякакво пространство. Освен това при нея няма проблеми с рекламни площи и времетраене и лесно се измерва. "Публикувана в интернет, рекламата на практика става глобална, защото е достъпна от всяка точка на Земята", обясни Миленкова. Според нея не е вярно твърдението, че само фирми с големи бюджети и известни търговски марки се рекламират онлайн. В българския интернет сме срещали реклами на препарати за отслабване редом с тези на софтуерните и банковите лидери, каза тя. В момента аудиторията на интернет е едновременно разнородна, но и с ясно изразени "професионални общества и касти по интереси", твърди Миленкова. Това означава, че могат да се рекламират успешно както масови продукти и услуги, така и такива, предназначени за специфична публика.
"Въпреки това началото на интернет рекламата е положено от технически компании, като това е тенденция в световен мащаб", каза Жеглов. "Дължи се на факта, че хората от "техническия сектор" по-рано, по-бързо и по-лесно превръщат интернет в среда за бизнес и за комуникация. Те познават мрежата, възползват се от преимуществата и смятат за приемливо, логично и необходимо да се промотират онлайн", допълни Миленкова.
Интернет е достъпен начин за реклама, сравнено с цените на електронните медии, обясняват експерти. Всяка реклама онлайн допринася за това информацията и услугите в мрежата да остават безплатни, разказва още Миленкова. "Цената зависи от целите на кампанията, избора на рекламни площадки и рекламно послание. Необходими са точни критерии за измерване на ефективността и поставянето на т.нар. праг на задоволеност (при какви резултати клиентът ще е доволен и ще вземе решение да опита пак). Може да се направи добра кампания срещу 200 и 10 000 лв., като за същите пари може да се осъществи и най-трагичната реклама на земята", каза Миленкова.
Въпреки сериозния ръст, който интернет рекламата се очаква да отбележи, в България тя все още има малък дял от рекламния пазар. "Причините са непознаване на спецификата й от рекламистите, погрешни представи за мащаба и типа аудитория в страната, неправилно позициониране (като конкурент на традиционните медии, а не като допълващ елемент на всяка качествена рекламна кампания) и др. Явно десетте години свободен рекламен пазар е недостатъчно време за българския рекламодател, за да се ориентира и да се научи как да представя своя бизнес", смята рекламният мениджър на "Тримата БГ".
----------------------
Изследване на "Е-ейджънси" за развитието на онлайн търсенето и рекламата в мрежата сочи, че 2003 г. ще бъде най-силната в тази област. Специалистите смятат, че сумите, които ще се заделят за онлайн реклама ще надвишават почти двойно с тези от 2002 година, без да посочват конкретни цифри. "2003 година ще е благодатна за интернет икономиката във всичките й сфери - от доставчиците през потребителите и онлайн търговците до маркетолозите и доставчиците на съдържание", изтъкват авторите на изследването.
"Ще изчезнат почти напълно посрещаните с негативизъм от потребителите "поп-ъп" прозорци. Ще се усети и сериозен спад на спам пощата, изпращана от сериозни компании", прогнозират още изследователите. От проучването става ясно още, че 2003 г. ще зарадва потребителите с възможността да имат по-голям контрол върху своя онлайн живот, ще намалее значително спам пощата, изпращана от собственици на сайтове.
Рекламното присъствие в интернет най-често се влияе от търсенето на продукти в мрежата. Според класация на световната търсачка Lycos за 2002 г. за най-често търсените думи в мрежата първо място държи Dragonball - името на популярен японски комикс. В челната тройка са още компютърният портал KaZaA и думата "татуировка". В предходните години най-търсени бяха безплатните музикални файлове и филмите за възрастни.