Авиопревозвачи плашат с фалити заради високи летищни такси

Авиопревозвачи плашат с фалити заради високи летищни такси

Таксите за наземно обслужване на летищата във Варна и Бургас да останат непроменени, а тези на летище София да бъдат намалени. Това поиска Българската асоциация на авиационните превозвачи на кръгла маса за наземното обслужване през 2003 г. Летищата планират да увеличат таксите средно с 10% преди началото на сезона, като ще се плаща повече за кацане в почивните и празничните дни на летищата във Варна и Бургас. Компаниите твърдят, че таксите на летище София например са четири пъти по-високи от тези в Европа.

Превозвачите са изправени на ръба на фалита и държавата трябва да ни подкрепи, каза председателят на асоциацията Светослав Станулов. "Никъде в Европа таксите не са толкова високи, дори някои летища дават отстъпки за лоялните си клиенти и имат да ни връщат пари", каза управителят на "Ер Виа" Атанас Витков. Той прогнозира, че увеличението на летищните такси ще принуди превозвачите да увеличат цените на билетите с 40%, което ще се отрази върху стойността на туристическия пакет. По думите му българските чартърни компании в момента са предпочетени заради по-ниските цени.

Летищата във Варна и Бургас увеличиха двойно таксите заради повишените мерки за сигурност, но с германските туроператорски компании договорите вече са подписани, каза директорът на "Бългериън ер чартър" Сергей Димитров. Според него таксите трябва да са диференцирани според това дали компаниите работят постоянно с летищата, или са нови играчи на пазара.

Компаниите искат да кацат само в пиковите часове през туристическия сезон на двете летища и е нормално аеропортовете да въведат по-високи тарифи, коментира зам.-министърът на транспорта и съобщенията Милко Миланов. Той обясни, че министерството трябва да третира равнопоставено всички превозвачи.

Според данни на IATA-България брутопродажбите за 2002 г. по международни линии от София са за около 97 млн. долара. Основен дял на пазара от България имат австрийските авиолинии и "Луфтханза". През 2002 година българските авиокомпаниите са превозили 903 хил. пътници по чартърни линии с 19 самолета основно ТУ-154. В момента чартърни програми имат "Бългериън ер чартър", "Хемус еър", "Ер виа", "Ер София", Би Ейч Ер. Отскоро се появи и новата компания "Виаджо ер", която планира да излезе на пазара със самолет ATR (72-местен, подходящ за регионални полети). "Повече от месец чакам отговор от Главна дирекция "Въздухоплавателна администрация", която отказва да ни разреши да летим по редовните линии до Атина, Истанбул и Виена", оплака се управителят на "Виаджо ер" Вълко Михайлов. Подобна били ситуацията с "Хемус ер", която също искала нови линии.

По данни на Института за въздушен транспорт българските авиопревозвачи държат 52 на сто от пазара на чартъри.