Н. Василев: Не се срамувам за сделката за БТК
В:Г-н Василев, кои са първите проблеми, които трябваше да решите, след като станахте министър на транспорта и съобщенията?
- В Министерство на транспорта и съобщенията влязох с летящ старт. Нито имам възможност, нито се налага да преминавам през дълъг преходен период на запозване с работата и планиране през следващите две години. Още от първите дни и седмици новият екип се зае с решаването на конкретни въпроси. В момента тече изработването на четири важни закона - за далекосъобщенията, за автомобилните превози, за вътрешните водни пътища и пристанищата и в Закона за гражданското въздухоплаване. Това са важни реформаторски закони, които са съществени не само за европейската ни интеграция, но и за реформирането на цели отрасли от икономиката. Например, новият закон за далекосъобщенията либерализира телекомуникационния пазар и подготвя България за предизвикателствата на това десетилетие в условията на отпаднал монопол на БТК и бързо развитие на мобилната телефония. В Закона за автомобилните превози една от реформите засяга премахването на лицензионния режим за таксиметровите шофьори, което е напълно в унисон с реформите за подобряване на бизнессредата и за намаляване на лицензионните режими. Законите за гражданското въздухоплаване и за пристанищата целят да подготвят нормативната база за бъдещото концесиониране на летищата и пристанищата. Заехме се и с решаването на конкретни казуси.
В:Какво беше състоянието на инвестиционните проекти?
- Заехме се с незабавното ускоряване на реализацията на разширението на летище"София", който включва изграждането на нов пътнически терминал и писта. Проведохме някои срещи на високо ниво с представители на австрийската компания "Щрабаг". Очаквам от тях окончателен график за строителството на терминала. През последните дни компанията е ускорила строителните работи. Както в проекта за летището, така и за модернизация на РВД, Министерството зае твърда позиция. Ние настояваме чуждестранните изпълнители да спазват своите ангажименти в рамките на разумните срокове и при финансирането, залегнало в договора. Готови сме да проведем консултативни разговори и да окажем техническа помощ, но не сме готови да се откажем от идеята за модернизация на летището и на РВД. Развитието на въздушния транспорт е стратегически въпрос за България и въпрос на национален престиж и на сериозни приходи за бюджета.
В:Кое наложи преструктурирането в министерството?
- То е съвсем умерено. Не сме закривали дирекции, създали сме няколко нови чрез разделянето на стари. Единствената дирекция, която се занимаваше с финансово-икономическите въпроси в дружествата, се раздели на три - едната дирекция ще се занимава с концесиите, другата с анализ и управление на държавните дружества,третата ще се занимава с корпоративно преструктуриране и капиталови пазари - листване на дружества като БМФ, БРП и БТК на фондовата борса и подготвяне на емисии на други ценни книжа на чуждестранни пазари. В:Кой според Вас е купувачът на БТК- "Вива Венчърс" или "Коч холдинг- Тюрк телеком"? - На този въпрос ще бъде отговорено, когато се подпише сделка, когато някои плати парите и си получи акциите. Дотогава сме в сферата на хипотезите. Нямам намерение да обсъждам резервен вариант за БТК, преди да приключи тази сделка. Ако се окаже, че компанията остава държавна, ще предприемем спешни мерки.
В:Има ли политически натиск върху сделката?
- Не бих се ангажирал да се намесвам в този въпрос, защото считам, че като министър на икономиката преди и сега като министър на транспорта и съобщенията съм изпълнил своите задължения. Не се срамувам от нищо направено в този процес с мое участие.
В:Предвидени ли са срокове за пускането на фондовата борса на 20% пакет от акции на БТК в проектодоговорите с "Вива Венчърс" и “Коч холдинг-Тюрк телеком”?
- С "Вива Венчърс" срокът беше шест месеца, а с турския консорциум го свалих от шест на три месеца след продажбата на компанията. В резултат на преговорите с двамата кандидати извоювах и клаузата, че листването на акции на борсата би могло да стане и по-рано от тези срокове с тяхно съгласие. Ще се опитвам да ги убедя това да стане рано. Отказахте ли се от идеята за емисии от еврооблигации от 75 млн. евро от БМФ? - Не, но считам, че успешни еврооблигации от такъв размер могат да издадат компании като БТК, "Мобилтел", големите банки и дружествата в енергетиката. Не считам, че БМФ е способно да се справи с такъв заем. Подобни варианти не са изключени. За БТК намерението ни е да изчакаме края на тази приватизационна процедура. Ако компанията стане частна, тези въпроси ще са проблем на новия й собственик. Ако обаче остане държавна, няма да разглеждаме проблема за еврооблигациите на парче. Въпросът е да представим цялостен план за действие в тази нова ситуация.
В:Кога планирате да създадате Агенция"Съобщения"?
- Агенциите се създават със закон. В момента законодателната програма е изключително напрегната. В момента анализираме възможното сливане на изпълнителните агенции "Морска администрация" и "Пристанищна администрация", за да се опростят административните структури и да се намалят бюджетните разходи. Като министър винаги съм се опитвал да спестявам пари и да не искам пари за излишни структури. Възможно е да обсъдим други структури в сектора “Информационни и телекомуникационни технологии” с новия зам.-министър Неделчо Неделчев. Трябва ми още известно време, за да отговоря на този въпрос.
В:Досега високите технологии бяха приоритет, записан само в правителствената програма. Какво смятате да предприете?
- Вече съм поставил няколко спешни задачи на зам.-министър Неделчев, които включват създаването на консултативен съвет с участието на представители на бизнеса. В средносрочен план предвиждаме изготвянето на закон за високотехнологичните паркове, включително и чрез изваждането на стария законопроект от чекмеджето.
В:Защо се стигна до конфликт с варненските депутати от НДСВ за кадровите промени в БМФ?
- Конфликт няма. Имаше два-три въпроса, зададени през медиите по време на лятната ваканция. След нашите срещи се оказа, че няма нито едно различие по политиката на НДСВ за морския транспорт, обявена преди повече от две години. Тази политика включва продажба на Варненската корабостроителница на стратегически инвеститор, предприемане на спешни мерки за решаване на проблемите с БМФ като например проблемите с данъчните ревизионни актове във връзка с неблагоприятния нисък курс на долара и не особено благоприятните международни морски пазари. В средносрочен план предвиждаме листване на миноритарен дял от 30% на БМФ на фондовата борса и продажба на мажоритарния дял на стратегически инвеститор след приемане на стратегия от Народното събрание. По този стратегически въпрос нямаме никакво различие с депутатите, а останалото са технически въпроси. След разговори с депутатите, те приеха кандидатурата на Христо Донев за нов изпълнителен директор.
В: Как ще гарантирате, че "България ЕР" няма да последва съдбата на "Балкан"?
- Работя изключително добре, както с председателя на парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации проф. Йордан Мирчев, така и с членовете на комисията от всички парламентарни групи. След като приемем четирите законопроекта, следващият документ, който ще се разглежда, е стратегията за приватизацията на "България ЕР". И в този случай съм за бърза и успешна приватизация на компанията.
В: Кога нискоразходните авиопревозвачи ще станат факт в България?
- Българската авиация претърпя съкрушителен удар с ликвидацията на авиокомпания "Балкан". Има сериозно раздвижване сред българските авиокомпании. В момента България има около 50 самолета от различен клас и за съжаление повечето са стари съветски машини. Частните авиокомпании планират модернизация на парка и искат да летят по нови дестинации. Линията, която ще следваме, е да защитим държавния авиопревозвач. Каня на пазара всички, които искат да летят по свободните дестинации ако отговорят на изискванията. Конкуренцията е полезна, както за пътниците чрез по-ниски цени, така и за превозвачите, защото ги прави по-жизнени и по-мощни.
В: Възможна ли е консолидация на българските авиокомпании и евентуалното им участие в приватизацията на "България ЕР"?
- Допускам такава възможност, но всичко е в ръцете на частния сектор. В приватизацията могат да участват както чуждестранни оператори, така и български консорциуми. Възможна е такава консолидация и дори е желателна за българските компании, защото много от тях имат само по един самолет. Смятам, че делът на българските компании на пазара постепенно ще бъде увеличен.
В: Кога ще бъдат лицензирани частните жп превозвачи?
- Изключително съм доволен, че след поредния наш призив "Кремиковци" преведе определените суми на БДЖ. Готов съм да разговорям с всеки сериозен кандидат за лиценз. Надявам се до края на мандата на нашето правителството да бъдат лицензирани първите частни ЖП превозвачи.
В: Кога ще приключи преструктурирането на БДЖ?
- Приятно съм изненадан от представителите на синдикатите, които също настояват за по-бързи реформи в железниците. Синдикатите знаят, че с въвеждането на банковите карти на практика изплащаме заплатите и разчитам на подкрепата им за бъдещата модернизация на железниците. Не е нужно да си министър на транспорта, за да видиш какво е състоянието им. На 20 октомври ще организираме национална среща за беопасността на ЖП транспорта в Горна Оряховица. В момента се намираме в "12 без десет" и трябва ли да се случи някакво непоправимо събитие, за да се сетим, че безопасността е приоритет номер едно? Инвестициите в модернизацията са за стотици милиона лева и през последните 13 години има сериозно изоставане. Като водач на варненската листа на НДСВ как ще коментирате кандидатурата на Яни Янев за кмет на Варна? - Все още се чувствам водач на варненската листа. Моите усилия и тези на варненските депутати да наложим кандидатурата на областния управител Яни Янев се увенчаха с успех. Коментарите на политиците от НДСВ са, че Варна е един от градовете в България, където имаме най-голям шанс да спечелим. Този шанс трябва да бъде използван. Яни Янев среща голямо одобрение като личност със своята енергичност и спобност да решава определени проблеми. Неговата намеса се оказа решаваща. Той се намеси в полза на "Петреко" за решаване на юридическите казуси около дадената концесия и строежът на газопровода започна. Янев помогна и за успешното решаване на казуса за пристанището на "Петрол". Интервюто взе Светлана Ненова