Българският бокс офис е близо 12 млн. лв.

Българският бокс офис е близо 12 млн. лв.

Приходите от продажби на билети за кино в България през 2003 година са близо 12 милиона лева, сочат данните на киноразпространителите. В сравнение с 2002 г. браншът бележи ръст от 37.59%.

Приходите са скочили с 3.276 милиона лева, а броят на зрителите - с 1.026 милиона. Големите играчи на този пазар са "Александра груп", притежаваща мултиплекса "Арена", и киносалони в страната, "София филм" с десет кина в столицата и "Юнайтид ню синема", собственик на мулитпелкса в подлеза на НДК. Счетоводните баланси на дружествата за 2003 г. обаче още не са готови.

През 2003 г. в кината са влезли 3 041 744 души, което е близо до резултатите от най-добрата година от прехода - 1998 г., когато зрителите са били с 453 хиляди повече. По-всичко личи, че оттук нататък посещаемостта и приходите ще се увеличават, като основната заслуга за това има изострената конкуренция.

Бегъл поглед върху посещаемостта и приходите на киносалоните показва, че с отварянето на първия мултиплекс в София в края на 2000 г. спира стремглавото спадане на посещаемостта от 15 и повече процента годишно и зрителите се връщат в салоните. Преломна се оказва 2002 г., когато за пръв път се забелязва ръст (макар и от 2.74%) в посещенията и приходите.

Отварянето през април миналата година на втория мултиплекс в столицата - кино "Арена", вероятно е и основната причина за сериозния бум в зрителския интерес към кинопрожекциите. Само за осем месеца и половина комплексът привлече един милион зрители.

Засилването на конкуренцията между бившия държавен монополист "София филм" с неговите десет кина, мултиплекс "Юнатид ню синема" (с шест зали) и "Арена" (петнадесет зали) доведе не само до намаляване на цените на билетите, но и до прожекции в много повече часови пояси, като вече е нещо нормално на кино да се отиде дори около полунощ. Това привлече в салоните бизнесмени и хора с ненормирано работно време.

Най-големият губещ се оказва "София филм", които макар и в частни ръце (над 97% от акциите се държат от "Бългериан технолоджис", собственост на панамската "Лингуапланет" АД) продължава да губи приходи и зрители. Освен доста по-занемарената база причината за това са и реституционните претенции към част от салоните. Кино "Витоша" вече беше върнато на старите си собственици и сега е магазин, "Модерен театър", изглежда, ще се превърне в бизнес център", а спорове има и за "Ново кино Славейков", "Глобус" и "Москва". Ако се съди по финансовите резултати за деветмесечието, приходите на "София филм" през миналата година са около 1.2 млн. лв., или с около 1 млн. лв. по-малко от 2002 г.

В бранша обаче тепърва ще става интересно. Конкуренцията ще се изостри още следваща година, когато "Александра груп" ще открие втори кинокомплекс "Арена" в Бизнес парк София в "Младост" 4, а израелските IT International Theatre и Aviv Construction and Public Works ще завършат в Зона Б-5 най-големия търговски, развлекателен и бизнес център в България, в който ще има 12 киносалона плюс триизмерно кино.