Няма кандидати за частни жп превозвачи
Нито една от поканените да кандидатстват за лиценз за частен жп превозвач 110 чуждестранни и български компании не е проявила интерес към процедурата. Това съобщи заместник-министърът на транспорта и съобщенията Анелия Крушкова пред "Дневник". Намерението на министерството бе да лицензира до края на 2004 г. конкурент на БДЖ.
Експерти от министерството коментираха липсата на интерес с факта, че дейността по превоза на пътници и товари не е особено печеливша. Пътническите превози в момента са субсидирани. Високите инфраструктурни такси, които в бъдеще ще заплащат конкурентите на БДЖ, също отблъскват потенциалните кандидати.
За лицензирането на частен железопътен оператор се говори повече от две години, след като БДЖ беше разделена на дружества за инфраструктура и превозвач. Преди година интерес към лиценза за частен превозвач прояви "Рей холдинг", който искаше да получи и концесия на някои от закритите линии. Компанията обаче не можа да докаже добро финансово състояние и не получи документа. Неотдавна и "Кремиковци", която е голям товародател, но и длъжник на железници, също твърдеше, че има интерес към лиценза.
Финансовото министерство вече е дало съгласие за пускането на облигационен заем от 60 млн. лв. за БДЖ, съобщи още Крушкова. Транспортното министерство провежда консултации със Световната банка за реализацията на идеята. Намеренията са средствата от облигационния заем да бъдат използвани за ремонт на над 2000 товарни вагона и за закупуването на два високоскоростни влака. Срокът за подаване на оферти за доставката им изтича на 3 март.