Хипермаркетите отчитат рязък ръст в продажбите на климатици
От "Техномаркет Европа" заявиха, че са отчели 23% ръст на продажбите на климатици за първото шестмесечие на годината спрямо същия период на миналата година. "Прозоречните системи са нефункционални и трудно се монтират, а сплит системите са хит за годината", твърди Йордан Йорданов от отдел "Продажби" на "Техномаркет Европа".
Сплит системата се състои от две тела. Едното се монтира на произволно място в помещението, а другото извън него. Двете тела са свързани с въздуховоди. Външното тяло засмуква въздух от атмосферата, а вътрешното го охлажда и отдава в стаята. Топлият въздух от помещението се отвежда по обратния път. Сплит или мултисплит климатиците са два основни вида - конвенционални и инверторни. Конвенционалните, или единични климатици, имат едно вътрешно и едно външно тяло. Те имат по-малко предимства от другия вид. Стигат до определена температура (-8 градуса), след което изключват. За разлика от тях инверторните достигат до -15 градуса, намаляват оборотите, но не изключват, а преминават към stand-by режим. Инверторните климатици работят при по-ниска температура и са с 30-40% по-икономични.
Прозоречният тип не е най-добрият вариант за климатик. Той е по-шумен заради компресора, който се намира в самия уред. Сплит системите вече са цветни и имат по-атрактивен дизайн, който подпомага покупката, смята Йорданов. Тенденцията на спад в цените до 50% от 2003 г. се запазва и през тази година.
Тя се обяснява с използването на нови технологии, изнасянето на производствата на големите компании в азиатски страни, нарастване обема на производство и др.
Като официален вносител на "Панасоник" и "Самсунг" търговската верига предлага и климатици с тези марки. Наред с климатиците, носещи марката "Нео", тези машини са най-търсени в ниския клас. Най-ниските цени са на "Нео" уредите, те са с около 200 лв. под цените на марките в по-високия ценови клас "Панасоник" и "Самсунг".
Марката "Нео" е създадена специално за българския потребител, поясни Йордан Йорданов. Под нея се предлагат всякакъв вид черна и бяла техника. "Нео" заема 30% в общата структура на продажбите на веригата.
"Технополис" отчита 40% ръст на продажбите за първото шестмесечие на тази година спрямо същия период на 2003 г., твърди Борислав Филипов от търговския отдел на фирмата.
Според него продажбите на климатици през юни спрямо април тази година са се удвоили. "Климатиците вече не са луксозна стока, а са достъпни за всеки и дори на лизинг се изплащат бързо", смята Филипов. Най-търсените климатици във веригата са с марката "Хайер" (Haier), "Тойо" (Toyo) и "Санг" (Sang). И трите марки са на производители от Китай. Според Филипов на пазара са се утвърдили инверторните климатични системи, измествайки прозоречните системи. Инверторните системи освен да охлаждат могат и да топлят помещенията. "През тази година цените на прозоречните и сплит системите се изравниха, а сплит климатиците са предпочитани, защото поддържат постоянна температура и работят съвсем безшумно", твърди Борислав Филипов.
От "Метро кеш енд кери" потвърдиха, че хит за сезона са сплит системите. Нова тенденция е търсенето на мобилни климатици. Последните представляват подвижен уред от инверторен тип. Изключително подходящи са за по-малки по площ помещения или за локално поддържане на високи или ниски температури. От "Метро" са на мнение, че българският потребител все повече започва да разсъждава по европейски, като е склонен да отдели повече средства за качествена стока.