"Томас Кук" отчете добро развитие на кампанията за сезон 2005
Над 70 на сто от базата на "Томас Кук" за следващия летен сезон вече е договорена. Това съобщи управителят на "Елит турс" и официален представител на германския концерн за България Христо Колев. Той уточни, че и през 2005 година 75% от туристите пристигащи у нас по линия на "Томас Кук" ще са германци. Концернът обаче интензивно търси възможност да засили позициите си на други пазари извън германския.
От 2005 година официално ще започне да работи "Томас Кук - Полша". През този сезон туроператорът посреща само индивидуални и неорганизирани полски туристи, чийто брой едва ще надхвърли 2 хиляди.
От следващата година се очаква да пристигат и организирани полски туристи с чартъри, за които компанията в момента преговаря с "Еър Виа". "Полският пазар ни интересува, защото има реални шансове той да се развие в значителна степен. Въпреки че този пазар за нас е с по-кратък срок на реализация - от средата на май до средата на септември", коментира Колев. Според него от България вече се интересуват и нови скандинавски туроператори. "Томас Кук" преговаря с три шведски фирми, които досега не са работили на нашия пазар. Партньори на концерна ще останат и действащите тук до момента "Слитес ресор" и "Апол".
Наскоро стана известно, че туристическият бранш у нас е в криза и една от основните причини за това е германският туристически пазар, чието представяне през сезон 2004 е далеч под очакванията.
Потреблението там е свито като цяло, в това число и заявките за пътуване зад граница. Освен това България като дестинация не издържа на конкурентния натиск на страни като Турция, Испания, Египет и Тунис, които се развиват добре.
През 2003 г. броят на германските туристи, посетили страната ни, отбеляза ръст от 11%, докато тази година данните за шестмесечието сочат нарастване само с 6%. Кризата на туристическия пазар Колев обяснява с цикличността, която според него е с продължителност от 4-5 години.
"Не е възможно ежегодно да има бум на пазара. Бумът беше миналата година. В туризма винаги е имало една цикличност на ръст и следващ го спад на пазара", каза още Колев.
Диспропорцията между нарастването на легловата база и туристопотока се очерта като основна причина туристическата гилдия да обяви, че браншът е в криза. Темповете, с които нараства легловата база, изпреварват темповете, с които расте туристопотокът, и така през този сезон за първи път от шест години насам се наблюдава предлагане на легла, което превишава търсенето на туристите. Така в разгара на сезона някои бази в големите курорти остават незапълнени.
Вече стана ясно, че следващият летен сезон чуждите туроператори ще финансират по-трудно хотелиерите по българското Черноморие заради свръхпредлагането на леглова база. Големите концерни работят по идентична схема, като предплащат почивките на туристите и по този начин осигуряват средствата на хотелиерите.
Друга практика е да финансират срещу ангажимента собствениците да се издължат с туристически услуги през следващите три до пет години. По този начин хотелиерите получават едновременно инвестиционни кредити и възможности за пълнене на базата.