Големите авиокомпании вдигат цените от есента

Големите авиокомпании вдигат цените от есента

Въздушните превозвачи стават все по-изобретателни в начините за компенсиране на загубите си Пътуването със самолети ще стане значително по-скъпо от есента, писа германската преса.

Най-големите европейски авиокомпании, сред които и германският национален превозвач "Луфтханза" въвеждат нови такси върху цените на билетите си, за да компенсират отлива на пътници и поскъпването на самолетното гориво. От 1 септември "Луфтханза"обяви, че ще премахне комисионните възнаграждения за услугите на туристическите агенции и вместо това ще въведе нова "глобална такса за услуги" при продажбата на билети.

Компанията вече е получила разрешението на федералната картелна служба новата такса да бъде в размер 30 евро за вътрешните и европейските линии. За по-далечните дестинации надценката ще бъде 45 евро. Таксата ще се начислява както при купуване на билета непосредствено на летището, така и при покупка по интернет или чрез туристическа агенция.

Втората такса, която влиза в сила от 24 август, ще бъде върху цената на самолетното гориво, което през последната година поскъпна с близо 45%. За вътрешните и европейските полети керосиновата надценка ще е в размер на 2 евро в едната посока и на 4 евро при билет отиване и връщане. За презокеанските дестинации надценката е 7 евро в едната посока.

Отделно от 1 юли авиокомпанията вече увеличи основната цена на билетите си. Новата стратегия за продажба на билети не прави германският авиопревозвач изключение в сравнение с останалите големи авиокомпании по света. Подобни стъпки планират да предприемат или вече са предприели италианската "Алиталия", британската "Бритиш еъруейз", испанската "Иберия", швейцарската "Суис" и американските "Делта" и "Юнайтид еърлайнс", съобщи "Дойче веле".

В стремежа да компенсират загубите си въздушните компании стават все по-изобретателни. "Луфтханза" например обмисля въвеждането на допълнителни такси за пасажерите, които пожелаят да получат вместо електронен билет, разпечатано на хартия копие. Такава надценка вече въведоха други световни превозвачи.

За "Луфтханза", "Ер Франс" и японската компания ANA размерът на тази надценка ще бъде 8 евро, за финландската "Финеър" - 10 евро, а за швейцарската "Суис" - 15 евро. По този начин пътниците ще бъдат стимулирани да не се редят на опашки пред гишетата, а да купуват билети по интернет.

За туристическите агенции стратегията на авиокомпаниите е пагубна, коментира "Дойче веле". По прогнози на германското федерално обединение на туроператорите (DRV) това може да доведе до закриване на 4500 агенции, занимаващи се основно с продажба на самолетни билети в Германия.

По същите причини в САЩ преди три години туроператорският бранш изпадна в дълбока криза, която се утежни от отдръпването на пътниците от пътуване по въздуха аради атентатите в Ню Йорк и Вашингтон. Неотдавна най-голямата европейска авиокомпания "Бритиш еъруейз" съобщи, че не е в състояние да плаща поскъпналото самолетно гориво, поради което от 11 август въведе надбавка в цените на билетите на стойност 2,5 до 6 лири стерлинги.

"Разходите ни за гориво през 2004 г. ще бъдат с 225 млн. лири повече", отбеляза главният финансист на британската авиокомпания Джон Ръштън. "Бритиш еъруейз" разчита да възстанови около 70 млн. лири стерлниги от загубите си чрез таксата върху горивото.