Авиокомпаниите се отказват от първа класа

На живо
Протестът на "Правосъдие за всеки" в София

Авиокомпаниите се отказват от първа класа

Големите европейски авиокомпании трудно издържат на конкуренцията на силно разрастващите се евтини авиопревозвачи, заради което и се насочват към алтернативни оферти, като например новата "трета" класа на скандинавската SAS. Скъпата първа класа вече се смята за изчерпващ се модел. Това пише в анализ на авиационния бранш германското списание "Шпигел" в последния си брой.

Сред големите европейски авиокомпании SAS винаги се е смятала за особено иновативна. Частично приватизираният превозвач, 50% от който са притежание на Швеция, Норвегия и Дания, още през 1952 г. въведе първите евтини туристически билети, които в местния фолклор бяха наречени "дървената класа". Преди няколко години скандинавските мениджъри бяха сред първите, които реализираха и т.нар. Premium Economy с повече комфорт и място между седалките, посочва изданието.

Сега SAS отново е на път да влезе в историята - миналата седмица скандинавците обявиха, че от есента самолетите им ще возят и пътници по "третата тарифа" наред с класическата бизнес класа и нормалната икономична. На първо време евтините билети ще се продават само по интернет, а в стойността им не влиза нито храна, нито напитки. Те ще могат да се купуват на борда. С това, пише "Шпигел", президентът на SAS Йорген Линдегаард ще се опита да тества конкуренцията на нискобюджетните превозвачи като "Райнеър" и "Изиджет".

Според анализа на списанието изненадващият ход на скандинавците може да промени целия бранш подобно на въвеждането на електронните билети преди години. Откакто петролните цени постоянно гонят рекорди, а клиентите масово летят с евтините авиокомпании, мениджърите на традиционните авиолинии с огромни трудности устояват на спада на цените и печалбите. Някои от тях, като директорът на "Луфтханза" Волфганг Майерхубер или колегата му Линдегаард, основаха свои евтини подразделения. Други пък, като "Суис", "Аустриън" или "Иберия", молят пътниците си с по-евтини билети да плащат кеш на борда, когато искат нещо да хапнат или пийнат.

Засега в балансите на дружествата слабо се усещат трудностите (виж таблицата). По-бързо от печалбите при повечето авиокомпании спадат само борсовите котировки.

От известно време вече се наблюдава и отказ на някои от тях от свръхлуксозните условия в полетите на къси и дълги дестинации, твърди още "Шпигел". В момента само "Бритиш еъруейс" поддържа във всичките си трансконтинентални полети луксозни салони и седалки. "Ер Франс" пък предлага ВИП места само в една четвърт от линиите си, сред които дестинациите от Париж за Ню Йорк или Лос Анжелис.

Също и "Луфтханза" наскоро се отказа от дългогодишните първокласни фотьойли по избрани дестинации като Франкфурт -Буенос Айрес или Франкфурт - Ванкувър за сметка на новите бизнес кресла. Други реномирани превозвачи като "Аустриън", SAS, "Алиталия" или "Финеър" междувременно премахнаха първата си класа от трансконтиненталните полети, а по избрани маршрути вече предлагат по-комфортните икономични места, за да могат бизнес клиентите им да получат повече комфорт срещу по-изгодна цена.

 

- - - - - - -

 

Резултати на европейските авиокомпании за 2003 г.

 

Авиопревозвач

Пътници (в млн.)

Оборот (в млрд. евро)

"Ер Франс"/KLM

62.7

18.2

"Луфтханза"

45.4

16.0

"Бритиш еъруейс"

36.1

10.9

SAS

31.0

6.3

"Иберия"

25.6

4.6

"Алиталия"

22.5

4.4

"Суис"

10.7

2.7

"Аустриън"

8.5

2.2

Източник: Der Spiegel, 35/2004