"Щрабаг" пак поиска още 5.6 млн. евро за летище"София"

"Щрабаг" пак поиска още 5.6 млн. евро за летище"София"

Австрийската компания "Щрабаг", която строи новият терминал на летище"София" е поискала два пъти повишение на цената за 5.6 млн. евро заради промяната на цените на стоманата, но инженерът по проекта холандската компания НАКО е отказала да разгледа искането.

Това заяви директорът на проекта в НАКО Хус Брокмаер. Щрабаг спечели преди две години търга за строителството на терминала като предложи цена от 110.6 млн. евро. Според подписания договор увеличение на цената може да е до 10% над стойността за извънредни обстоятелство.

В края на миналата цената на терминала беше повишена с 4.8 млн. евро заради промяна в конструкцията на сградата на терминала.

Тогава срокът за изграждане бе удължен до август 2005г. Ако изпълнителят не получи искането увеличение може да се обърне към арбитражния съд в Париж, посочи той. Според члена на съвета на директорите на холдинга Нематолах Фарокниа засега компанията ще се въздържи от тази мярка, която той определи като крайна.

При нас не е пристигало предложение на НАКО за увеличение на цената, каза зам. министърът на транспорта и съобщенията София Касидова. Тя обясни, че инженерът трябва да докаже, че има нужда от увеличение на цената. Летището ще бъде завършено в срок въпреки оттеглянето на българските компании от строителство на терминала, заяви Нематолах Фарокниа.

Според представителите на НАКО трите компании, които прекратиха строителството на терминала не били подизпълнители, а доставчици на "Щрабаг". Инжерът няма отношение по спора между българските компании и изпълнителя.В понеделник "Трейс груп", която работи по изкопите прекрати дейностите на обекта и поиска промяна в проекта и допълнително заплащане за увеличените изкопни работи. Днес спира работа и "Балканстрой", която все още преговаря с изпълнителя, съобщи изпълнителният й директор Николай Калоянов.

Същото се очаква да направи и "Монолит 3". "Не е наша работа да се месим, длъжни сме да контролираме дали "Щрабаг" изпълнява задълженията си. От министерството обясниха, че на подизпълнителните могат да се възложат до 30% от строителните работи.

Представителите на "Щрабаг" отказаха да посочат дали изпълняват тези дейности и с колко български компании работят. Доставеното оборудване от рентгени и системи за проверка на багажите отговаря на изискванията на проекта от 2001г, но проучваме съобщи още Брокмаер.

Доставчиците на рентгените и багажните системи са определени от "Щрабаг" и одобрени от Европейската комисия, заяви още Касидова.

В договора с австрийската компания има клауза, която позволя промяна на доставчиците при изменения на търговската конюнктура, обясни тя.