"Юрокоптер" спечели поръчка в България за 150 млн. долара
"Юрокоптер", консорциум от френски, германски и испански компании, е избран за доставчик на транспортни вертолети за българската армия, съобщиха от Министерството на отбраната.
Новината беше съобщена в Габрово от министъра на отбраната Николай Свинаров. Той информира, че 15-членна комисия е посочила на първо място европейския консорциум като изпълнител на поръчката за изработване на една ескадрила хеликоптери Кугар (Cougar) за българските военновъздушни сили. Според авиатори в следващите години трябва да бъдат доставени до 18 машини, от които две да бъдат за бойния флот. Последните ще трябва да могат да се борят и с подводници. Имаме малко параметри, които трябва да уточним преди подписване на контракта, допълни министър Свинаров пред БТА. Според него през декември вече ще има договор по този проект за модернизация на армията.
Военната поръчка за над 150 млн. долара стана причина за надпревара между оръжейните гиганти от Европа и САЩ. За спечелването на проекта, чийто старт беше даден в началото на миналата седмица, се състезаваха германо-френско-испанската "Юрокоптер" (Eurocopter), американската "Сикорски" (Sikorsky) и италианската "Агуста" (Аgusta).
Производителите на Кугар твърдят, че той е единственият хеликоптер в света, който е получил сертификат за водене на бойни действия в крайно сурови зимни условия - френския DGAC и американския FAA. Снабден е с четиристепенната концепция за оцеляване, която му осигурява изключителна надеждност. Първата степен включва оборудване от най-ново поколение, което пречи апаратът да бъде засичан. Ако все пак това се случи, влизат в действие няколко защити срещу вражески огън. При попадение пък се задействат многобройни системи, които предотвратяват падането на хеликоптера като камък.
Кугарът има усилени резервоари за гориво и специално конструиран корпус. Военнотранспортният му вариант може да превозва 24 войници с пълно снаряжение. Задният отсек може да се използва за товарене на обемисти товари и носилки.
Хеликоптерът е много лек за поддръжка, твърдят производителите. За смяна на витлото му са необходими двама души и десет минути работа. Целият двигател се сменя за 30 минути от трима техници.
Пълната оперативност във въздуха на 6 кугара може да бъде подсигурена от 8 машини, които имат 50-60 години летателен живот.