Купувачът на "България ер" ще бъде оценяван и по програмата за социална заетост
Кандидатите за покупката на сто процента от "България ер" ще бъдат оценявани и по предложената програма за социална заетост, освен по цена и инвестиции. Това предлага комисията по транспорт и телекомуникации в парламента в промяна в стратегията за приватизация на националния авиопревозвач. Документът все още не е одобрен от парламента.
Според Иван Иванов от ОДС 50 на сто от оценката трябва да се дадат на предложената цена, 40 на сто на инвестициите и 10 на сто - на програмата за социална заетост. Депутати от НДСВ обаче заявиха, че разпределението трябва да бъде съответно 40/40/20 за трите критерия, тъй като персоналът е най-голямото богатство на компанията. За да се приеме предложението на транспортната комисия, трябва да бъде поискано мнението и на икономическата комисия, което вероятно ще стане през следващата седмица. Зам.-министърът на транспорта Никола Янков заяви, че предложението на депутатите от НДСВ е било и предложение на транспортното министерство. "България ер" беше създадена преди две години след фалита на "Балкан", като от фискалния резерв бяха отпуснати 30 млн. лв. за увеличение капитала на дружеството.
В началото на седмицата вицепремиерът Николай Василев заплаши, че ако стратегията за раздържавяването не бъде приета от парламента, то министерството ще започне преговори с Европейската комисия за едностранна либерализация на авиопазара. Срещу предложения вариант на правителството за приватизация остро се противопоставя "Хемус ер", която едва ли ще може да отговори на изискванията за стратегически инвеститор. Стратегията изисква по 100 млн. евро годишни приходи от авиационен бизнес за последните три години и управление на активи за 200 млн. евро.
В началото на седмицата изпълнителният директор на "Хемус ер" Димитър Павлов заяви, че компанията преговаря и със стратегически инвеститор за създаването на консорциуми, за да отговори на изискванията. Предложението финансови и стратегиески инвеститори да бъдат равнопоставени беше направено от ДПС и от депутата Петър Жотев, но не беше прието на смесеното заседание на комисията на транспорт и телекомуникации и икономическата комисия.