Европейските потребители гледат на американските стоки като на разпродажба
След като доларът се срина до 12-годишен минимум спрямо британския паунд и историческо петгодишно дъно към еврото, европейците започнаха да гледат на американските стоки като на голяма разпродажба, посочва в анализ в. "Уолстрийт джърнъл". Като се започне от дрехи, мине се през кафе и се стигне до ястия в ресторанти заради глобализацията на пазара сега съпоставката на различните шопинг дестинации е лесно осъществимо.
В японския ресторант "Нобу" в Лондон специална вечеря ще ви струва между 136 и 233 долара на човек при обменен курс $1.94 за паунд. Меню "А ла карт", пастет от риба с черен хайвер, излиза $24.29, а бебешко пюре със салата от бяла риба - $22.35. В Ню Йорк същите ястия ще ви струват съответно $17 и $16 при курс $1.89 за една лира. Като цяло вечерята там ще ви излезе 40% по-евтина от тази в британската столица.
Костюм "Хуго Бос" в Лондон може да си купите за Ј850. Същият във Флорида наскоро се е предлагал за $522 или еквивалент на Ј300. Тази обстановка създава условия за арбитраж, от които се възползват в най-голяма степен британските туристи, отбелязват авторите на статията.
Същите обаче не са сред най-желаните отвъд океана. Барманите и сервитьорите в САЩ често се оплакват, че европейците не им дават бакшиши. Това се дължи на междукултурните различия. Просто на Стария континент това се счита, че е включено в цената предварително. Местните клиенти също се дразнят понякога, тъй като не харесват някои специфични черти от поведението на европейците, пише изданието. Авторите дават за пример ситуация с три жени от острова, които се хранили толкова дълго на маса в популярен ресторант в Манхатън, че, изглежда, никога нямало да станат.
Подобна картинка все по-често ще бъде описвана с уверената девалвация на долара. От април насам курсът на щатската валута се е понижил с 10% спрямо британския паунд и 12% към еврото.
Тенденцията не се очаква да се промени през 2005 г.
САЩ поначало е много по-гостоприемна от Европа по отношение на пазаруването. Всеизвестно е, че отстъпките и промоциите, които американските вериги за продажби на дребно предлагат на потребителите, са по-големи и повече на брой от тези на Стария континент.
Диференциалът нараства допълнително с потъването на долара спрямо еврото. Бизнесът отвъд океана се възползва от ситуацията на валутния пазар и се включи в играта на пълни обороти. Авиолинии и хотелски вериги помагат за изграждането на портретния имидж на щатите като на атрактивна шопинг дестинация.
- - -
Как спадът на курса на долара стимулира британците да купуват американски стоки
"Епъл АйПод" (20GB: 5000 songs)
Ню Йорк сити: $299
Лондон: $426
Елече с две лица на "Геп"
"Геп" в САЩ: $68
"Геп" в Лондон: $132
Кафе в "Старбъкс"
В заведение във финансовата част на Ню Йорк: $1.79
В заведение във финансовата част на Лондон: $2.82
Забележка: При сегашен обменен курс на британския паунд спрямо долара
Източник: в. "Уолстрийт джърнъл"
Притокът на туристи от Европа към САЩ се е повишил с 25% от началото на годината спрямо 2003 г., съобщава Габриела Вечио, международен маркетинг мениджър в Асоциацията на туристическата индустрия на САЩ. Това надминава прогнозата на Министерството на търговията в САЩ за ръст на туристите от 7% или 9.3 млн. души. Сметките на "Американ еърлайнс" показват, че местата на полетите й от Европа са на 81.3% запълнени, което е 3.9 процентни пункта повече в сравнение с 2003 г. и предстои да бъдат запълвани още.
Рекламното лого на авиокомпанията в лондонското метро е "Америка с намаление". Министерството на търговията вече обмисля да задели 6 млн. долара за маркетинг и реклама на страната във Великобритания. "Мариот интернешънъл" планира да увеличи броя на хотелските резервации за британските туроператори в Ню Йорк с 25% през следващата година.
Слабият долар значи най-вече едно - шопинг ваканция, написа наскоро британският "Сънди таймс". Други статии във вестници от Острова описват подобрено как коледните покупки в Манхатън излизат изгодно дори и като се коригират с разходите за пътуване и спане в Щатите.
Едно яке-елече на американската марка "Гап" в Манхатън се предлага за $68 или близо наполовина от цената му в Лондон - $132. В магазин на "Епъл" в манхатънското Сохо дигитален музикален плеър "АйПод" с капацитет 1000 песни струва $249, докато на Острова еквивалентният му модел се продава за $347. Чифт дънки "Севън" в Лондон струват $427, докато в Ню Йорк може да си ги купите за $198.
Инвазията на британските туристи принуждава собствениците и мениджърите на ресторанти и хотели в най-атрактивните дестинации в Щатите като Вашингтон и Маями променят услугите, за да отговорят на очакванията на прииждащите островитяни. В заведенията приоритет се отдава на предлагането и сервирането на богат асортимент от бира заради традиционните предпочитания към нея на британците.
Ресторантите вече включват в менюто си препечени филийки и специфични сосове за месните деликатеси.
Европейските туристи могат и да се препичат на слънце край басейните към хотелите. В заведенията във Флорида може да срещнете шотландски гайди и задушено овче. В лоби баровете предлагат над 100 вида скоч, а някои управители дори носят традиционните шотландски полички.
Завръщащите се от САЩ британски туристи поначало трябва да платят мито и ДДС за стоките, които са закупили отвъд Океана (с изключение на традиционното количество стекове цигари, алкохол и парфюми). Говорителят на митническите служби на островната държава отказва да уточни колко са задържаните за недекларирани стоки или очакванията им за това предвид големия туристически бум. Самите британски пътници смятат, че няма да бъдат спрени на влизане в страната, тъй като службите според тях са прекалено заети с мерките за сигурността.
Целта на всеки пътник от Острова, отиващ на ваканция в Щатите, е пазаруването, коментират медиите.
Дори българи вече усещат предимствата от девалвацията на долара. Борислав е 24 годишен младеж от София, завършил специалност "Финанси". Наскоро той си е закупил дигитален фотоапарат "Канон", модел "Паурпойнт А 85", донесен му от негови познати от САЩ за $296. Това по курс 1.47 лева за долар се равнява на 435 лева. В България със същите компоненти апаратът ми струва в момента над 800 лева, казва той.