Бизнесът на "Неохим" АД върви добре
През годините на комунизма в завода се правят разширения , модернизации и реконструкции на производствените мощности като по този начин се увеличава както капацитета на производство, така и продуктовата структура на дружеството. През 1987 г. e въведен в експлоатация нов комплекс за производството на амоняк, азотна киселина и амониев нитрат.
В първите години след демократичните промени завода спира инсталациите си за производство на сярна и фосфорна киселина, фосфорни торове, анилин и нитробензол. Производство и търговия с неорганични и органични химически продукти, извършване на научноизследователска, инженерингова и търговска дейност. Производствената площадка на дружеството е разположена на площ от над 2300 декара земя разположена от двете страни на река Марица. Основната търговска марка на компанията е НЕОФЕРТ®.
Основните продукти на компанията са амониева селитра,амониев нитрат,азотна киселина, амоняк, и др.
Продуктите на дружеството се разпространяват чрез добре изградена дистрибуторска мрежа. За България основен дисрибутор на продуктите на завода е мажоритарния му собственик "Евроферт", а на външните пазари чрез дистрибуторска мрежа. Дружеството реализира продуктите си както на вътрешния така и на външния пазар. През последните години продажбите на износ варират между40-60%, като за 2004 г. според предварителните данни при износ се реализират 51.88% от прадажбите.
Страните, за които изнася компанията са Англия, Франция, Италия, Саудитска арабия, Йордания, Израел, Сирия, Гърция, Турция, Македония, Полша, Югославия, Румъния и др. Основен конкурент на димитровградския завод в старана е "Агрополихим" Девня, търговски фирми представители на чужди компании в страната, а и до преди няколко години Химко, които произвеждаше част от произежданите продукти се дублираха с тези на "Неохим". На външните пазари основни конкуренти са производители от Румъния, Китай, Германия и страни от бившите социалистически страни.
Според предварителните данни към края на 2004 г. Неохим има седем дъщерни дружества, в пет от които притежава по 100% от капитала им. Според предварителните данни от отчета общата инвестиция в тези компания към края на 2004 г. възлиза на 1.225 млн. лева.
През пролетта на 2004 г. "Неохим" АД получи сертификат за качество ISO 9001:2000 от международната сертифицираща организация SGS. Борсова търговия Приватизацията на "Неохим" започва още по време на първата вълна на масовата приватзация когато са предложени 25% от капитала на компанията. През 2000г. Агенцията за приватизация продава през мажоритарния пакет. За купувач на пакета от 1 353 723 акции прдставляващи 51% от капитала на дружеството е избран консорциумът "Неохим инвест"(в който влизат РМД Евроферт и ливанската компания Karimex Chemicals International).
Цената на контролния пакет е 100 хил. долара.
В първите годините след приватизацията на компанията , се подобрява финансовото и състояние. Това не остана в страни от погледана инвеститорите и книжата на химическото дружество през последните години се радваха на висок интерес. Освен подобряването на финансовото състояние на компанията и развитието на капиталовия пазар като цяло ликвидността с книжата на дружеството се повиши и през 2003 г. Дружеството беше включено в основния борсов индекс SOFIX. Еуфорията на фондовата борса не подмина и книжата на химическото дружество. Според статистиката на фондовата борса от началото нагодината до сега на пода на блорсата с книжата на дружеството са сключени 467 сделки с общо 93 161 акции. Средната цена за периода е 21.15лв.
Най-високата цена с акциите на димитровградския торов завод се постигна в средата на февруари при цена от 34 лв. за акция.
При затваряне на борсовата сесията вчера най-добрата оферта купува бе при цена от 27.50 лв., а най-ниската продава при 29.49 лв. за акция. Финансово състояние Според предварителните отчети на "Неохим" през 2004 г. приходите от продажби на компанията са 139.65 млн. лв., което е незначителен ръст от 1.3% спрямо предходната година. От тях 48.1% или 67.2 млн. лв. се реализират на вътрешния пазар, а останалите при износ. Прави впечатление, че дружеството увеличава продажбите си на вътрешния пазар. През 2003 г. торовия завод е реализирал от вътрешния пазар приходи от продажби в размер на 56.9 млн. лв., което е 41.27% от общите постъпления.
Като се има предвид характера на производства и това че химическия отръсале енергоемък, основната част от разходите на дружеството са разходи за материали, като 85% от тези разходи са за природен газ. Газта е основният енергоизточник на дружеството.
Общитеприходи за 2004 г. на "Неохим" са 152 млн. лв. Печалбата за периода е 3.750 млн. лв. което е по 1.41 лв. печалба на акция. Спрямо 2003 г. печалбата бележи незначителен ръст от 62 хил. лв. С 10.5% през последната година се повишават активите на компанията и към края на 2004 г. вече достигат 110.16 млн. лв. За нарастването на активите най-съществен принос е нарастването на дълготрайните активи и по-точно стойността на машини и съоражения, които се увеличават с близо 9.5 млн. лв.
Прави впечатление , че през миналата година съществен ръст бележат привлечените средства.
Нетекущите задължения на компанията се увеличават от 17.8 млн. лв. през 2003 г. до 27.68 млн., към края на 2004 г. SWAT Анализ Плюсове -"Неохим" АД е единствения производител в България на формалин, карбамид-формалдехидни смоли, натриев нитрат, натриев нитрит, амониев бикарбонат, втечнен серен двуокис, райски газ, полиетиленов окис, стъклонапълнени термопласти и др.; - технологичното оборудване на завода е на добро ниво; - компанията предлага широка гама от продукция; - изградена железопътна инфраструктура обезпечаваща транспорта на продуктите; - високо качество на произвежданата продукция; - стабилни пазарни позиции на международните пазари както в Западна Европа така и на Балканите; - едно от основните предимства на компанията е, че има добре развита дистрибуторска мрежа осигуряваща достъп до широк кръг от клиенти, особено за страната като се има предвид разпокъсаността на земеделието; - предимство на Неохим пред чужди производители при продажбите в страните от Европейски съюз е че продуктите на дружеството не облагат с наказателно мито, за разлика от някои производители от бившите съветски републики; - дългогодишен опит и наложена на пазара търговскамарка; - значителен дял на продажбите при износ; - стабилни източници на финансиране; - висококвалифициран персонал; - стабилно финансово състояние; Минуси - Химическото производство се характеризира с високи екологични разходи; - зависимост от цената на основните енергоизточници, тъй като производството на "Неохим" се характеризира с висока енергоемкост; - дъмпингов внос на аналогични продукти в България, които са с по-ниско качесто, но поради по-ниската си цена се конкурират с продуктите на "Неохим"; - сезонност на продажбите; - по-високи цени спрямо чуждите конкуренти; - високи постоянни разходи за подържане на производствените мощности; Възможности - Нарастване на продажбите в страните от Европейски съюз; - увеличаване на пазарния дял на компанията както на местния така и на външните пазари; - увеличаване на капацитета на производство; - подобряване на екологичните изисквания; - държавни мерки за ограничаване на нелоялната конкуренция в сектора; - окрупняване на земеделието в страната и като цяло нарастване на вътрешното потребление на торове; увеличаване на капацитета на натоварване на производствените мощности; Опасности – Увеличаване на конкуренцията от страна на търговски фирми за България; - подновяване на производството в "Химко" - Враца, което произвежда част от продуктите произвеждани и от Неохим; - увеличаване на цената на газта, която е основният източник на енергия за компанията и влияе върху себестойността на произвежданата продукцията.