"Албена" АД
В годините на социализма курортът е под шапката на държавната фирма "Балкантурист", която по това време развива международния и национален туризъм на България. Първият етап от курортното строителство започва с изграждането на туристически комплекс в местността Фиш-фиш, който по-късно се преименува на Албена. През седемдесетте години в курорта се строи активно и до лятото на 1978 г. в него вече има 40 хотела с над 12 750 легла, къмпинг и 23 ресторанта. Същата година Албена посреща 282 552 туристи, които реализират 2 096 653 нощувки.
Състояние и основна дейност
С цел целогодишна експлоатация през 80-те години започва изграждането на най-големия хотел в комплекса - "Добруджа", който допринася за развитието на конгресния и балнеоложки туризъм. Албена бързо се разви като водещ и предпочитан туристически курорт в България от световно ниво.
Над 25 партньори от целия свят, между които TUI, "Томас Кук", ЛТУ, "Май Травел" и др., затвърдиха дългогодишните си контакти с курорта и дoри увеличиха пазарния му дял от световен мащаб. Всяка година Албена е посещавана от чуждестранни туристи, които са редовни гости на комплекса. Към настоящия етап комплексът разполага с 14 900 легла, разположени в 43 хотела и 5 вилни селища, над 100 заведения за хранене и развлечение, балнеологичен и здравен център, конгресен и бизнес център, заседателни зали, 8 футболни стадиони, закрита спортна зала, разнообразие от водни спортове, 17 тенис корта, съоръжения за отдих и забавления за възрастни и деца.
"Албена" АД има ветрикална и хоризонтална структура, като голяма част от съпътстващите дейности в курорта се изпълняват от дъщерните й компании. Според консолидирания баланс към края на 2004 г. дружеството притежава мажоритарни пакети в десет дружества, шест от които са 100%.
Част от дружеството се приватизира по линия на масовата приватизация, като основен купувач е "Албена инвест холдинг", а по-късно е приватизирана и останалата част от дружеството.
През 2002 г. се приватизира остатъчният държавен дял от 2.47%. В годините на приватизацията "Албена" е единственият черноморски курорт, който запази своята цялост, като по този начин беше избягнато презастрояването с нови хотели.
През миналата година в "Албена" са реализирани 2 025 829 нощувки, което е спад от над 145 нощувки спрямо 2003 г., което от своя стана се дължи на намаляване посетителите с около 10 хил. туристи, както и на понижаване на среднодневния престой.
Борсова търговия
В кризисните периоди на капиталовия пазар и в периода след големия срив през 1999 г. акциите на Албена се явяват като борсов оазис на инвеститорите. След приватизацията си през 1997 г. "Албена" АД е едно от малкото български дружества, които редовно изплащат дивидент. "Албена" АД е една от най-активно търгуваните компании на Българска фондова борса - София. Подобряването на нормативната уредба на капиталовия пазар най-напред се отрази позитивно върху книжата на водещите компании. Албена е включена в двата борсови индекса - SOFIX и BG40. От началото на годината до 21 март на пода на борсата са сключени 636 сделки с общо 91 327 акции, като средната цена за периода е 76.18 лева.
През силните месеци в началото на годината книжата на "Албена" се покачиха до нива над 100 лева спрямо цена на затваряне през 2004 г. от около 50 лева. Отрезвяването и корекцията, на което ставаме свидетели през последните две седмици, не подминаха и книжата на "Албена", които се понижиха под 90 лева, като през вчерашния ден средната цена затвори при 86.88 лева. Максималната цена за годината е при 101 лева, а най-ниската - 50 лева за акция.
Въпреки значителното поскъпване на дружеството от началото на годината, което към вчерашна дата е над 70%, анализаторите остават положително настроени по позицията.
Финансово състояние
Като дружество от холдингов тип най-пълна информация за финансово-икономическото състояние на Албена дава консолидираният отчет на дружеството.
Според обобщените данни за 2004 г. курортът реализира общи приходи в размер на 86.585 млн. лева, което е незначителен спад от 746 хил. лв. спрямо предходната година. Основните постъпления, а именно от продажби на стоки и услуги, нарастват незначително през миналата година, но намалението на положителна разлика от промяна на валутни курсове понижава приходите от дейността.
С по-бързи темпове намалява печалбата за периода и от 15.599 млн. лв. през 2003 г. се понижава до 15.046 млн. лв. през 2004 г. Печалбата на акция за периода е по 3.52 лв. печалба на акция. При цена на затваряне от понеделник излиза, че коефициентът P/E е 24.6.
Според консолидирания баланс за м.г. Албена притежава активи за 325.2 млн. лева. Спрямо предходната година активите на компанията нарастват с 11.3 млн. лева основно поради ръст на дългосрочните активи.
Нарастването на актива от баланса се компенсира с ръст на собствения капитал с близо 15 млн. до 221 млн. лв. Привлечените средства през миналата година се понижават до 103.1 млн. лв. спрямо 106.9 млн. лв. за година по-рано.
Въпреки значителната стойност на привлечените средства финансовата автономност на дружеството е добра и може да ползва още привлечени средства.
Въпреки активната си инвестиционна програма през последните години Албена все още не е реконструирала част от хотелите си. През следващите 5 години се предвижда модернизация на 9 хотела, между които "Добруджа", "Калиакра", "Добротица", "Прага", "Доростор", "Камелия", както и на къмпинг ''Албена". Ще бъдат изградени нов търговски център и плажна алея.
SWOT анализ
Плюсове
Изключително благоприятно разположение и красива околна среда в близост до резерват "Балтата".
Комплексът разполага с над 14 900 легла, разположени в 43 хотела и пет вилни селища, също така стопанисва и над 100 заведения за хранене и развлечение.
Самостоятелно обособен курорт, който притежава цялата инфраструктура и всички обекти на територията на курорта.
Няма презастрояване, както в останалите черноморски курорти.
Вертикална и хоризонтална изградена структура, като помощните дейности на курорта се извършват от дъщерни компании.
Сравнително високо ниво на заетост, около 88%.
Предлагат се много периферни услуги и на туристическия сезон.
Множество спортни съоръжения и отлични условия за професионални и любителски спортни изяви.
Комплексът предлага услугите all-inclusive
Високо качество на обслужване.
Курортът предлага балнео-, козметичен и здравен туризъм.
Организира екскурзии и разширява туристическия продукт.
Удобен транспорт и близост до международното летище Варна.
Популярен курорт с добро име.
Централизиране на собствеността в курорта и ясна стратегия за управление му.
Стабилни източници на финансиране и високо доверие към компанията, осигуряващо лесен достъп до кредитни ресурси.
Прекрасен и добре подържан парк и наличие на много зелени площи и екзотична растителност.
Широка плажна ивица, отлични условия за летен туризъм.
Няколко целогодишно функциониращи хотела.
Утвърдени бизнес отношения с водещи туроператори.
Минуси
Бавни темпове на инвестиции през последните години.
Необходимост от пълно реновиране и модернизиране на някои от хотелите.
Намаляване на туристите през 2004 г.
Сериозна конкуренция в сектора от останалите курорти.
Недостатъчна диверсификация на предлаганите видове туристически продукти.
Част от хотелите са строени преди 30 години и са в духа на тогавашните представи за туризъм.
Сезонност на дейността.
Възможности
Запазване на тенденцията за увеличаване на реализираните нощувки.
Увеличаване на средногодишната заетост и удължаване на сезона.
Привличането на стратегически инвеститор в курорта.
Динамично развитие на туристическия сектор в България.
Разрастване на дружеството и построяване на нови хотели.
Диферсификация на предлагания туристически продукт с цел привличане на нови клиенти.
Повишаване дела на индивидуалните посещения и българските туристи.
Преструктуриране на продажбите и увеличаване на директните продажби.
Налагане на пакетни услуги, включващи освен нощувки и екскурзии и посещения на културно-исторически забележителности.
Опасности
Построяването и пускането в експлоатация на вятърните електроцентрали в близост до курорта, което пряко ще засегне туристопотока в дружеството поради увеличаване на шума от тези централи.
Забавяне на инвестициите и съответно модернизацията при някои от хотелите.
Загуба на пазарни позиции и намаляване на туристите поради пренасочване на туристическия поток към съседните страни като Турция и Гърция.